گذری بر قلب فرهنگی آمل  

گروه فرهنگی_ در هفته کتاب و کتابخوانی در استان مازندران به سراغ یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استان مازندران رفتیم. کتابخانه‌ای در آمل که قدمتی بیش از نیم قرن دارد و همچنان در حال فعالیت است. این شهرستان دارای ۷ باب کتابخانه عمومی است که قدیمی‌ترین آن در سال ۱۳۴۲ در مرکز شهرستان آمل روبروی بیمارستان ۱۷ شهریور ساخته شده که امروزه با درجه ۳ و به‌عنوان […]

گروه فرهنگی_ در هفته کتاب و کتابخوانی در استان مازندران به سراغ یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استان مازندران رفتیم.

کتابخانه‌ای در آمل که قدمتی بیش از نیم قرن دارد و همچنان در حال فعالیت است.

این شهرستان دارای ۷ باب کتابخانه عمومی است که قدیمی‌ترین آن در سال ۱۳۴۲ در مرکز شهرستان آمل روبروی بیمارستان ۱۷ شهریور ساخته شده که امروزه با درجه ۳ و به‌عنوان کتابخانه مرکزی شهر شناخته می‌شود.

این کتابخانه قدیمی در دو طبقه با زیربنای ۷۰۰ متری، مشغول خدمات‌رسانی است.  تقریبا ۲۹ هزار نسخه کتاب در این کتابخانه موجود است. این ساختمان در سال‌های گذشته دچار یک آتش‌سوزی شدید شده بود و اکثر کتب قیمتی و نفیس در آتش سوخت سپس بازسازی و از سال ۱۳۹۴ همزمان با تشکیل نهاد کتابخانه عمومی این کتابخانه از زیرمجموعه ارشاد خارج و مستقل شد.

این کتابخانه قدیمی با نام دو برادر شهید، شهیدان عباس زاده که پدرشان در قسمت پشت کتابخانه سکونت داشتند هم کتابدار و هم از کارمندان بازنشسته اداره و فرهنگ و ارشاد هستند، مزین شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی آمل با بیان اینکه کتابخانه حدود سه بار و آخرین بار چهار سال قبل با صرف حدود ۲۰۰ میلیون تومان بازسازی و مرمت شد، اضافه کرد: این کتابخانه مسئولان زیادی به خود دیده است. به واسطه اینکه این کتابخانه قلب کتابخانه‌های شهر است، اکثر اقدامات فرهنگی با توجه به تمرکز بیشتر نیروها اینجا نمود پیدا می‌کند.

یوسف لاتف تاکید کرد: یکی از نیازهای اساسی  شهرستان فقدان یک کتابخانه چند هزار متری مرکزی در قلب شهر و در خور مردم شریف آمل است. در این راستا اگر شهرداری و خیرین پای کار بیایند تا مساحت کتابخانه افزایش پیدا کند خوب است، همچنین در بخش تامین منابع با توجه به قدیمی بودن کتاب‌ها مشکلاتی داریم، گاهی باید کتاب‌ها را وجین و کتبی جایگزین کرده و حفظ کنیم.
 
*گفت‌وگو با کتابدار باسابقه

در ادامه حدیقه خطیبی کتابدار قدیمی این کتابخانه که حدود ۲۷ سال در این مکان در حال ارائه خدمت است، گفت: بنده با مدرک کارشناسی از بهمن ماه سال ۱۳۷۳ در این مکان به‌عنوان کتابدار مشغول فعالیت هستم. اوایل ارائه خدمات اعم از آماده‌سازی کتاب، ارائه برگه، امانت و غیره در کتابخانه به‌صورت دستی و طاقت‌فرسا بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود قفسه باز و سیستم‌های هوشمند و نیروی کار زیاد بسیاری از مشکلات گذشته حل شد. در اوایل کار این کتابخانه تنها سه کتابدار داشت که هر کدام به‌صورت شیفتی کار می‌کردیم.

خطیبی با اشاره به مهم‌ترین تجربه‌اش در طول این سال‌ها، بیان کرد: افراد فرهیخته فقط کتابخوان نیستند بلکه افراد عادی نیز می‌توانند با جهت‌گیری درست کتاب‌خوان شوند، یعنی عادت به کتاب خواندن در آن‌ها نهادینه شود.

این کتابدار عنوان کرد: به‌طور مثال با معرفی کتاب‌های داستان ، روانشناسی موفقیت، باغبانی، آشپزی و …میتوان بانوان را با کتاب آشتی داد و سپس آن‌ها را گام به گام در این مسیر به سطوح بالاتر رساند‌‌.

وی ضمن ارائه پیشنهاد به کتابداران، تاکید کرد: صبوری و وقت گذاشتن بیشتر برای مراجعه‌کننده به این ترتیب که حس کنند این یک نیاز حیاتی برای آن‌ها بوده و نه از سر تفریح و اتلاف وقت مهم است. خطیبی در ادامه به بهترین خاطره‌اش در این حوزه اشاره کرد و گفت: اردوی شهر رینه به اتفاق کل همکاران استان و مخصوصا حضور در نمایشگاه بین‌الملی  کتاب را هرگز فراموش نمی‌کنم.

این کتابدار باسابقه در پایان اظهار کرد: از کتابداران می‌خواهم که با یکدیگر و با مراجعین مهربان‌تر برخورد کنند و مردم را با کتاب آشتی بدهند. گفتنی است؛ کتابخانه مرکزی آمل و تنکابن از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استان مازندران هستند که در سال ۱۳۴۲ تاسیس شدند. در حال حاضر ۱۱۷ کتابخانه عمومی در استان فعالیت می‌کنند.