آغاز بهار سی‌ویکم

گروه فرهنگی: ظرفیت‌های حوزه فرهنگ و هنر مازندران در دیرباز زبانزد کشور بوده است و بزرگان حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری استان در رده‌های بین‌المللی نیز درخشش‌های چشمگیری داشته‌اند. در بخش فرهنگی، شاید جشنواره تئاتر مازندران به دلیل وجود ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی سرشار مازندرانی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری استان محسوب می‌شود. چهره‌های درخشان […]

گروه فرهنگی: ظرفیت‌های حوزه فرهنگ و هنر مازندران در دیرباز زبانزد کشور بوده است و بزرگان حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری استان در رده‌های بین‌المللی نیز درخشش‌های چشمگیری داشته‌اند.

در بخش فرهنگی، شاید جشنواره تئاتر مازندران به دلیل وجود ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی سرشار مازندرانی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری استان محسوب می‌شود. چهره‌های درخشان تئاتر در این جشنواره، همواره در عرصه‌های ملی نیز درخشیده‌اند و این امر جایگاه حساس و ویژه این بخش را نشان می‌دهد.

جشنواره تئاتر مازندران، بهار پاییزی حوزه فرهنگ و هنر در استان است و می‌تواند با درگیر کردن مخاطب عام، شاهد روزهای درخشان تری در این بخش باشد. نمی‌توان فاصله میان بینندگان حرفه‌ای و عمومی حوزه تئاتر را در مازندران اندک شمرد که فاصله‌ای بیش از استعدادها و ظرفیت‌های این حوزه است.

صحنه‌های تئاتر مازندران، حداقل به دلیل ضعف امکانات و زیرساخت‌ها، شاهد حضور گروه‌های بزرگ ملی نبوده است و ازاین‌جهت مخاطب عمومی نیز در پذیرش آن با تعلل مواجه است.

درحالی‌که در حوزه موسیقی این روند دقیقاً معکوس است و مازندران توانسته است به یکی از چهره‌های برتر کشور در برگزاری کنسرت‌های موسیقی ملی تبدیل شود، در حوزه تئاتر باوجود استعداد سرشار بومی مخاطب هنوز با صحنه‌های تئاتری مازندران آشنا نیست و باوجود علاقه وافر مازندرانی‌ها به حوزه تئاتر و نمایش، باید در جذب مخاطب از طریق فراهم آوردن زیرساخت‌ها اقدام لازم صورت گیرد. حوزه تئاتر مازندران نیاز به توجه ویژه دارد تا بتواند بیش از گذشته در رقابت‌های بین‌المللی افتخارآفرینی کند، ازاین‌رو برای روزهای پاییزی تئاتر مازندران باید برنامه‌ریزی کرد و جشنواره سی‌ویک ام تئاتر مازندران بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های این حوزه است.

پوستری با الهام از شالیزارهای مازندران

مهرناز مشرفی طراح و تولیدکننده پوستر و تندیس سی و یکمین جشنواره تئاتر مازندران گفت: از ابتدای کار که قرار شد پوستر و تندیس جشنواره را طراحی کنم، اولویت و دغدغه‌ام این بود که پوستر و تندیسی داشته باشیم که بتواند فرهنگ، اقلیم و بوم مازندران را نشان دهد و مخاطب غیربومی در مواجهه با آن بتواند مازندران را در پوستر و تندیس مشاهده کند.

وی افزود: در پوستر سعی کردم که از شالیزارهای مازندران الهام بگیرم و در تندیس هم از نقش‌های اساطیری سقانفارهای مازندران که  الگو گرفته‌ام.

مشرفی با ارائه این مطلب که  در نقش به کار گرفته‌شده برای تندیس سی‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر مازندران به‌هیچ‌وجه تصویری از نقاشی سقانفار کپی نشده است افزود: با الهام از نقوش موجود در سقانفارهای استان سعی کردم به طرح و نقشیدست پیدا کنم که در عین بومی بودن، بتواند استقلالی بصری نیز داشته باشد.

طراح پوستر و تندیس سی ویکمین جشنواره تئاتر استان خاطرنشان کرد: با استفاده از چوب در اثر و رنگ‌های سبز و آبی تلاش کردم که تندیسی بومی و به‌روز و هم‌چنین مرتبط باهنر نمایش طراحی کم که مورد تائید برگزارکنندگان جشنواره نیز قرار گرفت. 

معرفی راه‌یافتگان و داوران

هیئت‌داوران جشنواره تئاتر استانی مازندران متشكل از بهزاد صدیقی و اصغر خلیلی و فاطمه مکاری پس از بازبيني ۲۱  اثر متقاضي حضور در جشنواره در تاريخ دوم آبان ماه ١٣٩٨، تعداد  ۱۲ اثر ذيل را براي حضور در جشنواره برگزيدند.

نمایش انتخاب شهرستان از قائم‌شهر، پانما از شهرستان چالوس، تنت تازیانه‌ای است كه زلفش را در باد بی‌زمان رها كرده است از شهرستان تنكابن، آقاي كانگ از آمل، بقا از شهرستان آمل، سيل ساكن تفكرات اذهان بيخودی ناآرام از بابلسر، چند پاراگراف عشق از بابلسر،  پس از برخورد جسم سخت به سر

از پل سفید،  جنگآل از ساری، طالب از ساری،  خواب در فنجان خالی از  نکا،  تولد هيجده سالگی از آمل گروه‌های یافته به این دوره از جشنواره هستند.

لازم به ذكر است كه به پيشنهاد هیئت‌داوران و تائید دبير جشنواره اثر تولد هيجده سالگی به كارگردانی سارا فرخی در بخش مهمان جشنواره فوق حضور خواهد يافت.

همچنین مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از معرفی داوران نهایی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خبر داد و گفت: مهتاب نصیرپور، محمدرضا غفاری و حسین کیانی از اساتید تئاتر کشور قضاوت این دوره از جشنواره را بر عهده‌دارند .انتخاب داوران نهایی سی و یکمین جشنواره تئاتر مازندران

عباس زارع افزود: امسال علاوه بر داوران اصلی دو گروه داوری از سوی کانون  پیشکسوتان تئاتر و کانون منتقدان تئاتر انجمن هنرهای نمایشی مازندران به داوری گروه‌های  پذیرفته‌شده در جشنواره می‌پردازند و سه جایزه برای بهترین اثر نمایشی، بهترین کارگردان و بهترین نمایشنامه‌نویس،  پس از داوری و انتخاب برترین ها این جوایز در مراسم اختتامیه به برترین ها اهدا  می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: آقایان اسفندیار بهاری، محمد جونیان، جهانفرکاویانپور، محمدرضا ضمیر پور، الله یار هزارجریبی، صفرعلی اوجانی، محمدرضا منصوری و حمیدرضا گل محمدی تواندشتی، از پیشکسوتان تئاتر مازندران، به‌عنوان هیات داوران پیشکسوت تئاتر استان برترین های سی و یکمین جشنواره تئاتر استان را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: علیرضا سعیدی کیاسری، مهدی روشن‌ضمیر طبری، رضا امیر صالحی و مصطفی غفاری ساروی از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر به انتخاب برترین های سی و یکمین جشنواره تئاتر استان می‌پردازند.

زارع یادآورشد: سی و یکمین جشنواره تئاتر مازندران از ۲۰ تا ۲۳ آبان با حضور ۱۲ گروه نمایشی از سراسر استان در سه سالن  شهید باغبانی حوزه هنری ساری، بلک باکس و سالن سلمان هراتی  مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی  مازندران  در ساری به اجرا می‌روند.

روز نخست؛ روز آملی‌ها

روز هم‌زمان با مراسم افتتاحیه سی‌ویک و امین جشنواره تئاتر مازندران،  هم‌زمان با آغاز به کار جشنواره استانی تئاتر مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسئول بسیج هنرمندان، بسیج رسانه به‌اتفاق جمعی از هنرمندان و بازیگران تئاتر و سینما با حضور در گلزار شهدای ساری، با شهدا تجدید میثاق کردند. دوشنبه 20 آبان در اجراهای روز نخست چهار نمایش سیل ساکن تفکرات اذهان بیخودی ناآرام رأس ساعت 10 و 30 دقیقه در سالن سلمان هراتی ساری، جنگآل رأس ساعت 15 در سالن بلک باکس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، تولد 18 سالگی در بخش میهمان رأس ساعت 16 و 30 دقیقه در حوزه هنری مازندران و آقای کانگ رأس ساعت 19 و 30 دقیقه در سالن سلمان هراتی ساری به نمایش درآمد.