گزارش حرف از تودیع و معارفه مدیرکل دستگاه فرهنگ و ارشاد مازندران؛ این گوی و این میدان

الناز پاک نیا -این روزها تب انتصاب مدیر بومی در مازندران بالاگرفته است؛ از وقتی‌که اسلامی درکمی بیش از یک سال مازندران را به سمت وزارت راه ترک کرد و از آن روزهایی که شالویی مدیرکل خوزستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، گلایه ها را شنید؛ کلیدواژه مدیربومی در فرهنگ سیاسی و اجتماعی مازندران رونق […]

الناز پاک نیا -این روزها تب انتصاب مدیر بومی در مازندران بالاگرفته است؛ از وقتی‌که اسلامی درکمی بیش از یک سال مازندران را به سمت وزارت راه ترک کرد و از آن روزهایی که شالویی مدیرکل خوزستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، گلایه ها را شنید؛ کلیدواژه مدیربومی در فرهنگ سیاسی و اجتماعی مازندران رونق گرفت. بومی بودن شاید از آن جهت که مطمئن هستید این مدیر مازندرانی است و الا به نظر نمی‌رسد اگر مدیری بتواند کار کند و یا به قول شالویی بگذارند که کار کند، بومی بودن یا نبودنش تفاوتی داشته باشد.

خیلی هم بد نشده است؛ رفتن اسلامی و شالویی از مازندران، انتصاب حسین زادگان به سمت استاندار و حالا عباس زارع به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، این واژه را به‌خوبی معنا کرده است.

حالا یک کلمه باقی‌مانده است، تقسیم و توزیع عادلانه پست های استانی در میان شهرستان‌های مازندران و عدم وابستگی مدیران استان به یک شهرستان و یا به قولی مرکز استان. عباس زارع از آذرماه سال ۱۳۹۲ سمت معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران را در دوره احد جاودانی مدیرکل اسبق ارشاد مازندران به دست گرفت حالا جایگزین محمود شالویی که پیش از مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام رایزن فرهنگی ایران در بلگراد کشور صربستان بود شده است. شالویی اهل خوزستان پس از یک سال دوباره به همین مقام دریکی از کشورهای اروپایی منصوب شد که کشور مقصد هنوز مشخص نیست. محمود شالویی تیرماه سال گذشته به سمت مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران منصوب‌شده بود، یک سال پس از سکان‌داری این مجموعه این استان را ترک کرد و میزش را به عباس زارع معاون فرهنگی خود سپرد.

اگرچه شالویی از حمایت استانداری مازندران برخوردار بود اما در میان اهالی فرهنگ و هنر اقبالی نداشت به قول خودش شاید به این دلیل که شاید پولی نداشت تا بتواند هزینه‌های این حوزه را  تامین کند؛ البته خودش معتقد بود که جریان های مربوط به مسدود شدن حساب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و نبود اعتبار عادی نیست و به عبارتی نمی‌گذارند که او کار کند.

شالویی در ماه‌های نخست با دست خالی و آن ادب فرهنگی ناشی از دانایی وابسته بودن به مولوی و مثنوی، نتوانست دل اهالی فرهنگ و هنر مازندران را به دست بیاورد و ناچار با دست خالی شروع به کارکرد. شرایط کمی بهتر شد؛ اگرچه اعتباری نبود اما با قول‌هایی چندین برنامه برگزار کرد تا دست خالی مازندران را ترک نکند ولی بالاخره همان طور که از ماه‌های پیش پیش‌بینی می‌شد، وی مازندران را ترک کرد.

عباس زارع یکی از معاونین این اداره کل، بومی، جوان و آشنا به حوزه کاری این دستگاه جایگزین یک مدیر غیربومی شده است. عباس زارع را همه می شناسند، عباس زارع هم تمام زیر و خم های این دستگاه را می‌شناسد. همه هم دوست اش دارند، مرام و معرفتی کارهای زیادی انجام داده و دوستان خوبی هم دارد. امتیازات عباس زارع برای دستگاه پرتلاطم و پر از توقعات فرهنگ و ارشاد مازندران بسیار بیشتر است.  شناخت و آگاهی ویژه زارع از این حوزه شاید موجب شود تا توقعات از وی افزایش‌یافته و کارش سخت‌تر شود اما این امیدواری را نیز ایجاد می‌کند که شاید منتظر تحولات خوبی باشیم.

تحول علیرغم دور بودن از خانواده

مراسم تودیع و معارفه این دو مدیر هم بالاخره برگزار شد؛ محمود شالویی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه در طول مدت بیش از یک سالی که در استان بودم علیرغم دوری از خانواده خود توانستم توسعه و تعالی اهالی فرهنگ و هنر را رقم بزنم، افزود: در حوزه تئاتر، فرهنگ و ادب مازندران گام‌های اساسی صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه روز علویان در تبرستان با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزارشده است، تصریح کرد: یادواره 110 شهید هنرمند مازندران و برگزاری جشن مهر ولایت گوشه‌هایی از فعالیت‌های بنده در دوران تصدی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بوده است.

ضرورت نگاه عالمانه به حوزه فرهنگی

حسین حسن نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در این آیین با اشاره به اینکه عنصر هنر فرصتی برای بیان ناگفته‌ها به شکل ساده تر و آسان‌تر به مخاطب است، اظهار داشت: برقراری ارتباط بین پدیده‌ها بسیار سخت‌تر است. وی بابیان اینکه تأثیرگذاری فرهنگ در زندگانی مردم سبب شده تا اهالی فرهنگ و هنر باید نگاه عالمانه به این زمینه داشته باشند، افزود: انتظار مردم و مدیران از عناصر فرهنگی بسیار سخت بوده و نگاه عالمانه در زمینه اجرای فعالیت‌های فرهنگی امری ضروری است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه تغییر و ایجاد عادات فرهنگی از طریق موفقیت عناصر فرهنگی انجام می‌شود، تصریح کرد: انسجام فرهنگی از نیازهای برجسته امروز است.

حسن نژاد بابیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیازمند مدیریت همه جانبه از سوی اهالی فرهنگ و هنر است، افزود: باید در عرصه اعتلای فرهنگی و هنری استان نقش‌آفرینی کنیم.

کمبود اعتبارات فرهنگی

معاون وزیر ارشاد نیز با بیان اینکه گفت‌وگوی بین اهالی فرهنگ و هنر در کشور باید بیشتر شود تا مشکلات رفع شود، افزود: تعالی بخشی به مقوله فرهنگ و هنر بسیار اثرگذار و هدفمند است. وی با اعلام اینکه جابجایی شالویی مدیرکل پیشین ارشاد به واسطه دوری از خانواده وی بوده و برای او ادامه خدمت در مازندران سخت بوده است، تصریح کرد: بر این اساس زارع معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد استان را از بین افراد گزینه شده گزینش کرده و امروز معارفه کردیم.

معاون وزیر ارشاد از شالویی به عنوان فردی فرهنگی، نجیب و پاک و با سوابق خوب فرهنگی یادکرد و افزود: این فعال فرهنگی دغدغه هنری و اثرگذار داشته و جوهره فرهنگی در وی بوده است. وی بیان کرد: مدیرکل جدید ارشاد مازندران مورد حمایت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی بوده و امیدواریم نتایج همدلی استان را در فرهنگ و هنر مازندران شاهد باشیم. این مسئول با اشاره به کاهش بودجه وزارت ارشاد در سال جاری، گفت: ۱۵ درصد بودجه فرهنگی کشور مربوط به وزارت ارشاد است. علی‌اصغر کاراندیش با اشاره به اینکه بیش از 26 دستگاه فرهنگی در کشور خود را متولی اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور می‌دانند، اظهار داشت: متاسفانه تنها 15 درصد بودجه فرهنگی کشور متعلق به وزارت ارشاد است. وی افزود: به دلیل نبود برنامه فرهنگی و هنری منسجم در مناطق و شهرستان‌ها باز نمی‌توانیم به صورت اصولی و هدفمند برنامه‌های خود را در چارچوب 15 درصد بودجه در نظر گرفته اجرایی کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ادارات ارشاد استانها نباید برگزارکننده برنامه‌های فرهنگی و هنری باشند بلکه باید به عنوان ناظر و سیاست‌گذار نقش‌آفرین باشد، تصریح کرد: از توان بودجه‌ای نهادهای فرهنگی و اجتماعی متناظر نظیر شهرداری‌ها می‌توانیم کمبود بودجه‌ای ادارات ارشاد را رفع کنیم.