گزارش حرف از آغاز احیای دوباره نساجی قائم‌شهر؛ خبردار برای نساجی

کارخانه نساجی قائم‌شهر که با نام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ در زمینی به زمین زده شد سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه نساجی در قائم‌شهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود. گذشت زمان و تغییر […]

کارخانه نساجی قائم‌شهر که با نام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ در زمینی به زمین زده شد سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه نساجی در قائم‌شهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود.

گذشت زمان و تغییر زمانه از کاهش کشت پنبه در مازندران گرفته تا فرسودگی ماشین‌آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی سبب شد تا مشکلات کارخانه‌های نساجی از سال ۷۲ با واگذاری آن به بانک ملی آن‌هم باهدف حل معضلات ناشی از مالکیت دولتی نمود بیرونی پیدا کند.مشکلات واحدهای باقی‌مانده نساجی قائم‌شهر از دهه ۸۰ با واگذاری‌های مختلف و نسخه‌هایی که با تغییر هر دولت، وزیر و استاندار پیچیده می‌شد، به کلاف سردرگم تبدیل شد.کارخانه نساجی شماره یک قائم‌شهر پس از واگذاری‌های مختلف و انباشته شدن مشکلات در مالکیت شهرداری این شهر قرار داشته و به خاطر مشکلاتی که این نهاد به لحاظ حقوقی و مالی گرفتار آن است، عملاً حل مشکلاتش به حالت تعلیق درآمده است.آخرین بار شهرداری قائم‌شهر قرار بود آبان ماه پارسال این کارخانه را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کند، ولی در دقیقه ۹۰ و پیش از باز شدن پاکت پیشنهاد قیمت، مزایده لغو و کارخانه در مالکیت شهرداری باقی ماند.

استاندار مازندران تیرماه امسال، در نشست با معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) دو طرف برای تکمیل و شتاب بخشی به چرخه تولید در کارخانه نساجی مازندران توافق کردند.

قرار بود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گام نخست برای نصب ماشین‌آلات خط رنگرزی و تکمیل فرآیند چرخه تولید در کارخانه نساجی مازندران ورود نماید.

گره‌گشایی پس از 6ماه

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صبح روز دوشنبه به همراه استاندار مازندران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان از کارخانه شماره یک نساجی قائم‌شهر بازدید کرد.

همچنین در نشستی که پس از بازدید از کارخانه نساجی انجام شد، تفاهم‌نامه رسمی احیای کارخانه نساجی به امضای رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مسئولان مربوطه رسید و اولین چک ستاد هم برای بازسازی و احیای کارخانه نساجی صادر شد.در جهت توسعه همکاری فی‌مابین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نساجی مازندران برای تقویت تولید و اشتغال و افزایش ظرفیت کار در این واحد، تفاهم‌نامه‌ای بین فرش‌باف، مدیرعامل این کارخانه و نوروزی، مدیر هلدینگ توسعه و تدبیر این ستاد به امضا رسید. شایان‌ذکر است از مجموع 170 میلیارد ریالی که در فاز نخست از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای سرمایه‌گذاری در نساجی مازندران اختصاص یافت، چک ۵۰ میلیارد ریالی در مرحله اول در اختیار این کارخانه قرار گرفت. گفته می‌شود با توسعه این کارخانه؛ 200 نفر به ظرفیت اشتغال آن به‌طور مستقیم و تعداد فراوانی اشتغال به‌طور غیرمستقیم افزوده خواهد شد.

در کنار نساجی هستیم

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران در مراسم احیای کارخانه نساجی قائم‌شهر خروجی کار این ستاد را برای نساجی مازندران و خانواده‌های کارگران، امید دانست و یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که در حادثه سیل در شمار اولین نهادی بود که بیشترین خدمات را ارائه کرد با مدلی جدید و بدون بوروکراسی اداری، خدماتش را به مردم و بخش‌های مختلف در کشور عرضه می‌دارد.

وی با بیان این‌که این ستاد با ورود خود به جریان رونق تولید و اشتغال؛ توسعه خطوط و تأمین منابع در نساجی مازندران نشان داد که با تلاش و کار جهادی می‌توان امید را به چرخه تولید بازگرداند و بسیاری از نقدهای غیرمنصفانه مبنای درستی ندارد، گفت: با همه توان در کنار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و حامی فعالیت نساجی مازندران و قائم‌شهر تا نهایت کار هستیم.

استاندار با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری همواره از مسئولین؛ پیگیر مسائل نساجی بوده‌اند و در این مورد تائیدات لازم را فرموده‌اند، افزود: ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گامی بزرگ برای حل مشکلات نساجی مازندران در فاز نخست است.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امروز به همراه استاندار مازندران، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه قائم‌شهر و جمعی از مسئولان استانی و محلی از کارخانه شماره ۱ نساجی قائم‌شهر بازدید و سپس در نشستی در محل کارخانه، تفاهم‌نامه احیای آن را امضا و چک نخست را صادر کرد.

ستاد اجرایی فرمان امام در قائم‌شهر چه خواهد کرد؟

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پس از امضای تفاهم‌نامه و چک نخست گفت که این ستاد در فاز اول ۱۷۰ میلیارد ریال برای احیاء ، بازسازی و ایجاد خط تولید جدید در کارخانه نساجی مازندران سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اعلام این‌که میزان سرمایه‌گذاری ستاد در فازهای بعدی بر اساس نیاز و گسترش تولید تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال قابل‌افزایش است، تأکید کرد که هدف این ستاد کمک به رونق تولید و رفع مشکلات مردم است.

مدیرعامل کارخانه نساجی مازندران هم در این مراسم از نصب و تکمیل خطوط تولید جدید و بازسازی و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید قبلی خبر داد.

مسعود فرش‌باف گفت که با این کار درمجموع برای ۷۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد، سرمایه در گردش موردنیاز تأمین و ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه نهفته در خط تولید ریسندگی احیاء می‌شود.

وی با اعلام مراتب خوشحالی کارگران و خانواده‌هایشان از رونق دوباره کارخانه نساجی، افزود: رونق دوباره این کارخانه پس از فرازوفرود فراوان مایه خوشحالی همه ماست به‌ویژه این‌که کارخانه نساجی مازندران امسال در مقایسه با گذشته، سال خوبی را آغاز کرد که بخشی از آن نتیجه همکاری و مساعدت مجموعه مسئولان استان به‌ویژه استاندار بومی و مسئولان شهرستان قائم‌شهر بوده است.

فرش‌باف با اظهار این‌که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با احیاء و سرمایه‌گذاری در این کارخانه تنها به دنبال حفظ و ایجاد اشتغال است، گفت: ما هم در استان و شهرستان به‌ویژه در مدیریت کارخانه به چیزی جزء اشتغال پایدار فکر نمی‌کنیم.