گره کور ساخت مستند زندگی 13شهید مازندرانی

رضا قطبی، جوان فیلمساز مازندرانی، سازنده مستند یحیی زندگی نامه سرباز شهید “یحیی سعید قطبی” از شهدای غرب مازندران، با منابع مالی شخصی قصد دارد مستند جدید «پروانه‌های آبی» را که در خصوص ۱۳ شهید دیگر است آماده کند، اما برای ادامه ساخت آن با عدم همکاری دستگاه های متولی مواجه است.

رضا قطبی، جوان فیلمساز مازندرانی، سازنده مستند یحیی زندگی نامه سرباز شهید “یحیی سعید قطبی” از شهدای غرب مازندران، با منابع مالی شخصی قصد دارد مستند جدید «پروانه‌های آبی» را که در خصوص ۱۳ شهید دیگر است آماده کند، اما برای ادامه ساخت آن با عدم همکاری دستگاه های متولی مواجه است.

رضا قطبی با اعلام این خبر، که رد گلایه‌ها و کم توجهی مسئولان در آن مشهود بود گفت: بنا به علاقه شخصی، احساس دین، نیاز جامعه و جوانان به شناخت شهدا و ادای تکلیف در مقابل خانواده معظم ایشان و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ فرهنگ ایثار و شهادت، تصمیم ساخت مستندی جدید بعد از پروژه یحیی را گرفتم.

وی ادامه داد: با آن که در تولید مستند یحیی متوجه کاستی‌ها و عدم همکاری برخی مسئولینی که میزهایشان را به امانت از شهدا گرفتند، شده بودم، اما بنا به آنچه گفتم و قولی که به خانواده‌های شهدا دادم، بر آن شدم با هزینه شخصی پروژه جدید را آغاز کنم.

قطبی افزود: بیش از ۸۰ درصد هزینه این پروژه بزرگ که در قالبی متفاوت از یحیی ساخته و پرداخته خواهد شد را شخصا متقبل شدم، اما برای ۲۰ درصد از هزینه‌های این مستند نیازمند توجه و مشارکت مسئولین محترم و دستگاه‌های ذیربط هستم.

وی با اشاره به اینکه اگر شعار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌دهیم و در سخنرانی‌ها خود را مدیون خون شهدا می‌دانیم اما در عمل کوچکترین قدمی در این راستا برنمی‌داریم، تصریح کرد: شهدا در زمانی که این کشور نیاز به حضورشان داشت، از گران‌مایه‌ترین چیز خود که جانشان بود گذشتند و آن را در کف اخلاص نهادند، اما امروز برخی از مسئولان برای کاری که می‌تواند ذره‌ای از این دریای فداکاری را به نمایش درآورد نمی‌خواهند قدم از قدم بردارند و افرادی چون من را که می‌توانستم این هزینه را صرف تفریح و زندگی خود کنم، از این اداره به اداره دیگر پاس می‌دهند.

این مستند ساز جوان خطاب به استاندار مازندران گفت: شما به عنوان عالیترین مقام دولت در استان همیشه در سخنرانی‌ها و جلسات اصرار به تولیدات این چنینی دارید اما در عمل، مدیرانتان کمترین همکاری را با ما ندارند و از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می کنند؟!

وی خاطرنشان کرد: زمانی که آثاری همچون مستند یحیی با هر سختی ساخته می‌شود، عکس و فیلم و اخبار آن مصادره به فرد می‌شود و مسئولان برای مال خود کردن این افتخار با هم رقابت می‌کنند اما در آغاز پروژه‌هایی نظیر آن، ما را اسیر بروکراسی اداری و مالی می‌کنند؟! جواب تلفن نمی‌دهند و یا بهانه تراشی می‌کنند. آنهایی هم که دلشان به همکاری‌ست، توان مالی و ردیف اختصاصی در بودجه ندارند.

وی با ابراز گلایه از سیمای طبرستان نیز گفت: در حالی که شبکه‌های ملی و استانی برای پخش مستند یحیی ابراز تمایل می‌کنند، شبکه استانی مازندران حاضر به پخش آن نیست.

قطبی افزود: من تمامی آنچه که می‌توانستم در این مسیر به میدان آورده‌ام اما بدون حمایت مسئولان و ادارات، این پروژه، اجرایی نخواهد شد و متأسفانه به مرحله تولید نخواهد رفت.

وی در پایان از استاندار مازندران، مدیران کل مرتبط فرهنگ و ارشاد و بنیاد شهید و فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان چالوس خواست تا نگذارند این اثر مستند شهدا بایگانی شود.

قطبی گفت: ما باید آخر دی کار را آغاز کنیم و اگر در این تاریخ نتوانیم، برنامه ریزی‌های صورت گرفته از بین خواهد رفت.