گردشگری مازندران ، نیازمند بهسازی نیروی‌انسانی

حرف آنلاین_ زری طاهری: یک استاد دانشگاه معتقد است که صنعت گردشگری مازندران می‌تواند مشکلات اشتغال استان را برطرف نماید  به شرطی نیازهای اساسی این‌صنعت نظیر بخش بهسازی نیروی‌انسانی، آموزش و مدیریت صحیح اعمال شود.

دکتر مهران عمادی در گفت‌وگو باحرف آنلاین درباره گردشگری مازندران ، اظهار کرد: در استان مازندران نگاه چندین ساله ما این است که گردشگری را در بخش‌های اجرایی، آموزشی و عملیاتی و به‌خصوص اشتغال‌زایی ارتقا دهیم تا در نهایت به‌صورت یک نماد فرهنگی خودنمایی کند. وی با بیان اینکه در مازندران بسترها و ظرفیت‌های مناسب برای گردشگری وجود دارد، افزود: مهم‌ترین قابلیت صنعت گردشگری استان مازندران باید رفع مشکل بیکاری باشد، لذا در این راستا باید مسئولان و صاحبان قدرت به‌طور جدی وارد عمل شده و از این قابلیتی که در کشور ما بین کشورهای دیگر وجود داشته و بی‌نظیر است استفاده کنند.
 
*گردشگری اولویت باشد


دکتر عمادی با تاکید بر طراحی چشم‌انداز در حوزه گردشگری، تصریح کرد: صنعت گردشگری در مازندران باید از اولویت‌ها باشد تا جایی که باید تا سال ۱۴۰۴ نگاهمان را به سوی توانایی و جذب ۲۰ میلیون گردشگر ببریم.
این استاد دانشگاه ضمن ارائه راهکار برای افزایش جذب گردشگران با هدف کسب درآمد، اذعان داشت: در این راستا بخش افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت و ساز هتل‌ها، متل‌ها، مراکز مهمان‌پذیر و غیره نباید نادیده گرفته شود، از این رو ترغیب سرمایه‌گذاران خصوصی و اسپانسرها برای احداث تا ارتقای این مراکز در مکان مناسب ضرورت دارد.  
وی یادآور شد: البته در سال‌های گذشته با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقداماتی صورت گرفته ولی کمتر به بخش مهم صنایع دستی توجه شده است. متاسفانه امروز با وجود پتانسیل بالای مازندران در این حوزه صنایع دستی تولیدی استان بسیار کم است و بیشتر شاهد واردات این محصولات هستیم که برای خودش زنگ خطری است.
 
*لزوم تغییر نگاه
عمادی با تاکید بر اینکه باید نگاهمان را تغییر  دهیم، عنوان کرد: یک نظام کارآمدی به آموزش نیروی انسانی چه در بخش تولید و چه در بخش ارائه خدمات نیاز دارد. حضور راهنمایان گردشگران در مبادی ورودی شهرها در حالی که از قبل تحت آموزش قرار گرفته باشند در کنار حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی در مازندران راهکار خوبی است ولی مغفول مانده است، پس در حال حاضر شاهد خلا در بخش آموزش به نیروی انسانی هستیم.
مدرس حوزه گردشگری دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که نظرتان در خصوص گردشگری انبوه چیست، بیان کرد: این حوزه عده‌ای موافق و تعدادی موافق دارد. اینکه یک جمعیتی بدون نظم و برنامه وارد استان شده و خروجی ناهنجاری‌های اجتماعی، کشمکش، ترافیک، کمبود مواد غذایی و در نهایت زباله باشد خوب نیست و باید با توجه به هدف حفظ محیط‌زیست برای گردشگری یک استراتژی مثبت تعریف کنیم.
وی ادامه داد: امروز یکی از ماموریت‌های آژانس‌های مسافرتی چه برای گردشگران داخلی و خارجی اجرای تورهای گردشگری در مازندران است، اینکه چرا اتفاق نمی‌افتد خودش یک مطالبه است چون ما به اهمیت صنعت گردشگری پی بردیم. شاید با اصلاح نگاه استانداران و مسئولان در عملیات اجرایی اوضاع بهتر شود.
 
*خلا اراده برای تبدیل مازندران به قطب گردشگری 
دکتر عمادی با اشاره به اینکه متاسفانه در بحث ارتقای سواحل و تبدیل آن به قطب گردشگری استان اراده‌ای وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بحث تشریفات اداری خیلی آزاردهنده است. ما در این حوزه نیاز به ایجاد تحول دادیم، نظارت‌ها هم مشکل دارد و بخش حامیان و اسپانسر مغفول مانده! شهرداری‌ها و شورای شهر از مهم‌ترین نهادهایی هستند که می‌توانند به رونق گردشگری کمک کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در حوزه گردشگری هر چقدر که صحبت کنیم کم گفتیم، اظهار کرد: آخرین، مهمترین و تنها راه حل موفقیت برای مازندران توجه به صنعت گردشگری است که باید مبتنی بر استاندارد باشد. شورای جهانی گردشگری اعلام کرده که در سال ۲۰۱۸ صنعت گردشگری در جهان از بین هشت صنعت دنیا رتبه دوم را به‌دست آورده و ما می‌دانیم که با افزایش گردشگری شاهد کاهش بیکاری، افزایش هنجارهای مثبت و درآمد عادلانه و ایجاد شور و شعفی در محیط‌ها خواهیم بود.
 
*لزوم کار بر روی مدیریت مقصد
وی افزود: صادرات گردشگری باید برایمان مهم باشد. در حوزه گردشگری دولت هم حامی هست هم ناظر! توجه به گردشگری فرهنگی، طبیعت‌گردی ،گردشگری روستایی و غیره با آموزش روی نیروی انسانی میزبان و همچنین بومی‌سازی فرهنگ گردشگری و توجه به بحث مدیریت مقصد در مازندران ضروری است البته در این راستا اقدامات پراکنده‌ای صورت گرفت ولی کافی نیست.
عمادی با اعلام اینکه رامسر یک شهر موفق در حوزه گردشگری است، گفت: در این شهر سهم دولت در این حوزه بسیار کم و فرهنگ مردم بالاترین سهم را دارد. تله‌کابین نمک‌آبرود لحظه‌ای توقف نمی‌کند و حتی همه ما را به سوی خود جلب کرده مردم از فرهنگ میزبانی خوبی از گذشته تاکنون برخودار هستند ولی در شهرهای دیگر با وجود قابلیت فرهنگ‌سازی کمتر صورت گرفته یا اصلا وجود ندارد.
مدرس حوزه گردشگری دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه تعریف مدیریت مقصد ضرورت دارد، عنوان کرد: در این مسیر برخورد علمی، منطقی و عقلایی صورت گرفته است که باید برخوردها و نگرش را تغییر دهیم. برخی می‌گویند پذیرش گردشگر سودی ندارد فقط دردسر است که برای تغییر این نگاه و سوق دادن به سمت کسب درآمد نیازمند تغییر در نگرش و باور مسئولان هستیم. دقت کنیم فردی که انتخاب می‌شود انگیزه، دانش توانایی کار را داشته باشد.
 
*لزوم به‌کارگیری نسل جوان و متخصص
وی با تاکید بر اینکه در نهادهای متولی گردشگری باید از نسل جوان، تحصیل‌کرده و  متخصص به‌کارگیری شود، تاکید کرد: شاید در حال حاضر در ساختار گردشگری نیروها خسته شدند و توان فکری به یک بسترسازی و بهسازی دارد، اگر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سر لوحه کار ما باشد موفق خواهیم بود.
عمادی با اشاره به اینکه مسافران طی مکانیزم رفتاری خودشان وارد استان می‌شوند، گفت: شمال کشور در هر شرایطی حتی کرونایی مهمان‌پذیر بوده و هست. باید نگاهمان را به سمت افزایش مزیت‌های ورود مسافران ببریم. در مازندران باوجود شهرت کوه، جنگل و دریا با ۲۴ هزار کیلومتر وسعت مغفول مانده و سهم مازندران از تولید ناخالص ملی تنها ۳/۶ است. در استان ما ۴۰۰ هتل داریم که متاسفانه برخی‌ها در جای مناسب تعبیه نشدند.
 
*کار روی زمین مانده زیاد است
این استاد دانشگاه با اشاره به بحث رویداد ۲۰۲۲ و اینکه ساری پایتخت گردشگری اکو خواهد شد، افزود: این موضوع یک فرصت است. ما کار روی زمین مانده در این بخش زیاد داریم. زیر ساخت‌ها و خدمات‌دهی ضعیف هستند که باید تقویت شوند و باید خودمان را آماده کنیم.
وی با بیان اینکه آژانس‌های مسافرتی، اتحادیه هتل‌داران، نیروهای هلال احمر و امدادی، نیروهای انتظامی و امنیتی، اداره راه و ترابری، پایانه‌های هوایی و غیره باید در کنار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرند، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و آموزش نیروهای انسانی خدماتی را ضروری دانست.
عمادی با بیان اینکه صیانت از حقوق مردم را نباید فراموش کنیم، تاکید کرد: در این بخش می‌توان از فناوری و ابرگزاره‌های ارتباطی بهره گرفت. صنعت گردشگری در تمام کشورها به‌عنوان صنعت موثر و پیشرو تعریف شده است و در ایران هم با توجه به شرایط آب وهوایی صنعت گردشگری از رشد خوبی برخوردار بوده و قابلیت‌های ارزشمندی دارد. مازندران هم به‌عنوان استان‌های برجسته تاحدودی در این بخش موفق بوده که البته جای کار بیشتری دارد.
این فعال حوزه گردشگری تغییر در باور و نگرش مجریان صنعت گردشگری را ضروری خواند و اعلام کرد: گردشگری یک سرمایه‌‌گذاری سودآور است که نقش به‌سزایی در اشتغال، اقتصاد، تعالی فرهنگ، کاهش بیکاری و استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی دارد پس ما نیاز به تحول در ساختار و نظام اداری گردشگری داریم.
 
*گردشگری مازندران نیاز به اعتبار ملی دارد
وی تاکید کرد: لازم است اعتبار مازندران در بخش گردشگری به‌صورت ملی دیده شود. در بحث جذب حامیان از تکنیک‌ها و مهارت تشویق و حمایت استفاده شود. روی فرهنگ مردم مازندران کار شود تا رفتاری مهمان‌نوازانه و مهربانانه از خود بروز دهند که منجر به جذب گردشگران خواهد شد. در بخش زیرساخت‌ها توجه به حفظ آثار تاریخی و معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها نادیده گرفته نشود و مدیران و لیدرهای قوی در دستگاه‌های گردشگری کار کنند.

عمادی در پایان اذعان داشت: مهم‌ترین شاخصه‌ای که هر دستگاه در انتخاب مدیران دارد باید این باشد که مهارت فنی، تخصصی و انسانی داشته باشد فرصت‌سازی کند نه فرصت‌سوزی و به توانمندسازی نیروی انسانی باور داشته باشد، مهارت کلیدی‌ترین مهارت ادراکی است، اینکه تحلیلگر بوده قدرت کلامی و تبیین مسئله را داشته باشد مهم است، مسئولیت کار سنگینی است قانون‌گرایی و امید به آینده مهم است.