گردشگری خلاق با محوریت مسجد؛ آشنایی با مسجد محدثین یا جمکران ثانی در بابل

صدیقه قربان نیا: نیمه اول قرن ۱۲ هجری مسجدی در بابل توسط عالم جلیل‌القدر محمد نصیر بارفروشی مشهور به ملا نصیرا ساخته شد و در کتیبه‌ای که در محراب آن نصب‌شده ، ساخت آن به دستور امام زمان (عج) منسوب شده است .  این مسجد که در خیابان شیخ کبیر واقع‌شده است در نیمه اول […]

صدیقه قربان نیا: نیمه اول قرن ۱۲ هجری مسجدی در بابل توسط عالم جلیل‌القدر محمد نصیر بارفروشی مشهور به ملا نصیرا ساخته شد و در کتیبه‌ای که در محراب آن نصب‌شده ، ساخت آن به دستور امام زمان (عج) منسوب شده است . 

این مسجد که در خیابان شیخ کبیر واقع‌شده است در نیمه اول قرن ۱۲ هجری حدود ۳۰۰ سال پیش با مساحت ۷۰۰مترمربع شامل شبستان و حیاط ساخته شد و اینک به هزار و ۷۰۰ متر شامل شبستان طبقه پایین و شبستان طبقه بالا، قبرستان(حیاط مسجد)، مقبره چند تن از علمای مشهور شهر، کفشداری، مناره قدیمی و دارای سه در شرقی، غربی و جنوبی وسعت یافته است.

بر اساس نوشته‌های تاریخی، ملا نصیرا که در سال ۱۱۵۰ هجری قمری فوت کرد، از عالمان بزرگ شیعی در استان مازندران بود و گفته می‌شود در بیداری خدمت امام زمان (عج) مشرف شد و آن حضرت به وی امر کرد تا در این مکان مسجدی بنا کند و نام آن را محدِّثین به معنای راویان حدیث بگذارد.

برنامه‌های محوری مسجد محدثین

ازجمله فعالیت‌هایی فرهنگی جانبی مسجد، علاوه بر برپایی نمازهای یومیه و تلاوت مستمر قرآن کریم و ادعیه، برپایی دو کانون علوم دینی برادران و خواهران، ایجاد تشکل ۱۶۰ نفری خادمان جوان، برپایی برنامه‌های دوره مهدویت و تجهیز مسجد به کتابخانه تخصصی مهدویت بوده است.

 اهالی محله افراداربن، وجود مسجد محدثین را پناهگاهی مناسب  برای آرامش و تسکین‌دهنده روح زخم‌خورده خود می‌دانند.

سیده زهرا حسینی در این زمینه می‌گوید: گاهی اوقات که فشار زندگی عرصه را برایم تنگ می‌کند این مسجد را محفل امنی برای احساساتم درمی‌یابم و به آن پناه می‌آورم و درنهایت باحال خوب این مسجد را ترک می‌کنم.

سهیلا علیزاده جوان ۲۰ ساله بندپی بابل نیز مسجد را انیس تنهایی‌هایش می‌داند و می‌گوید: این مسجد مقدس محفل امنی برای بروز احساسات در روزهای تلخ و سختی است. لذت‌بخش‌ترین  لحظات عمرم زمان حضور در این مسجد است و این حال خوبم را از الطاف حضرت ولی‌عصر (عج) می‌دانم.

 حس غریبی دارد این مسجد، هرچند شبهای قدرش با اجتماع کثیر بی‌نظیر است اما عصر پنج‌شنبه‌هایش هم دیدنی است، علی حاجی‌زاده  از اهالی محله و کسبه‌های خوش‌نام می‌گوید: قابلیت عمومی و حضور اقشار مختلف مردم در مسجد ازجمله مخلفه‌هایی است که سبب اثرگذاری مسجد می‌شود.

وی افزود: باوجودآنکه والدین نقش اول را در حضور فرزندان در مسجد ایفا می‌کنند متولیان مساجد نیز می‌توانند با  ارائه برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی آموزشی در جذب افراد بهره بگیرند.

طرح گردشگری خلاق با محوریت مسجد

حجت‌الاسلام عسگر نصیرایی یکی از ائمه جماعات مسجد محدثین است و می گوید: با توجه به مزیت‌های موجود در محدوده مورد مطالعه و تأکید بر رویکرد «گردشگری خلاق» و با استفاده از روشی کیفی، در پژوهش انجام‌شده، سعی شد با استفاده از رویکرد اجتماع‌محور و مشارکت شهروندان، درصدد ساخت زائرسرا برای این مجموعه برآمده و به همین منظور، با همراهی افراد معتمد و نخبه امید داریم در آینده نزدیک این اتفاق زیبا در این مسجد رخ دهد.

نصیرایی ادامه داد: کارکرد مسجد تلفیقی از تربیت انسان و حل مشکلات اجتماعی بوده است و این کارکرد ذاتی مسجد  که در این دوره هم افزایش پیدا کرده، تلفیقی است از توجه به مسائل دنیوی و اخروی. شاید مسجد را بتوان مکانی در نظر گرفت که هم جنبه‌های تربیتی، معنوی و عبادت را دربر دارد و هم از طرفی رسیدگی به امور مردم و مشکلاتشان را در برمی‌گیرد و این مسجد در این راستا گام‌های مؤثر برداشته است

امام جماعت مسجد محدثین با گله از مسئولان در بی‌توجهی به این مسجد از رسانه‌ها یاری جست تا بتواند حلقه اتصال این مسجد را با گردشگری در معرض توجه همگان قرار دهد.