کشتارگاه های صنعتی عاری از آلودگی / تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی مازندران به سلامت شهروندان کمک می‌کند

مدیرکل دامپزشکی مازندران : کشتارگاه های صنعتی از همه لحاظ می تواند سلامت شهروندان را تامین کنند اما کشتارگاه های سنتی می توانند دچار آلودگی شوند.

الناز پاک نیا:  آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در نشست خبری با بیان اینکه در مناطقی که احتمال بروز بیماری بیشتر وجود دارد، نمونه برداری بیشتری اتفاق میفتد، گفت : تعداد زیادی آزمایش هایی در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد انجام دادیم و تاکنون بروز این بیماری را نداشتیم.

وی افزود : بازدید های قبل از جوجه ریزی را انجام می‌دهیم و مشکلات ساختاری قبل از جوجه ریزی باید رفع شود.

آقاپور کاظمی با عنوان اینکه برخی تخلفات دارویی صورت گرفت که با شناسایی به موقع توانستیم با این تخلفات مقابله کنیم، تصریح کرد : شاید قاچاق دام داشته باشیم اما فرایند قاچاق دارو روش های خاصی داردو با گواهی دام نمی تواند این قاچاق را انجام دهد ولی گلوگاه های قاچاق دارو را مدام در حال شناسایی هستیم.

وی ادامه داد : فعالیت در محدوده های روستایی برای طیور از سوی اهالی نیاز به هیچ مجوزی ندارد اما پایش و واکسیناسیون را بصورت رایگان داریم که به عنوان مثال در شش ماه امسال واکسیناسیون نیوکاسل طیور را اجرایی کردیم‌.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: پت‌شاپ‌ها اجازه درمان و فروش دارو و واکسن را ندارند مگر اینکه مجوز جداگانه‌ای بابت این موارد داشته باشند، در طول سال مواردی پیش آمده که برخورد قانونی صورت گرفته است‌.

او گفت : دغدغه اصلی تامین گوشت با بهترین کیفیت است و این دغدغه باید برای همه نهادهای مرتبط نهادینه شود.

آقاپور کاظمی با اذعان به اینکه تعطیلی کشتارهای سنتی مشکل خاصی در تامین گوشت گرم ایجاد نخواهد کرد ، افزود : چون هم اکنون نیز برخی شهرها گوشت گرم را از استان‌های همسایه دریافت می‌کنندو امکان افزایش ظرفیت کشتارگاه های صنعتی نیز در صورت تعطیلی کشتارگاه های سنتی، وجود دارد که در مجموع کشتارگاه های صنعتی از همه لحاظ می تواند سلامت شهروندان را تامین کنند اما کشتارگاه های سنتی می تواند دچار آلودگی شود.

وی ادامه داد : مکاتبات زیادی با استاندار و فرمانداران انجام دادیم تا بتوانیم به این سمت برویم که فعالیت کشتارگاه های سنتی متوقف شود.

این مسئول ذکر کرد : صادرات به روسیه نیازمند دارا بودن استانداردهایی است که باید از سوی واحدهای تولیدی رعایت شود و روسیه استانداردهایی را مشخص کرده که بسیار سخت‌گیرانه است و محموله‌های ارسالی فعلی حتی از استانداردهای بین‌المللی نیز بیشتر است.