استاندار مازندران :

کشاورزی از محوری ترین زنجیره ارزش در مازندران است

استاندار مازندران با بیان اینکه یکی از محوری ترین زنجیره ارزش در مازندران کشاورزی است ، گفت : مازندران با تولید ۱۴ محصول استراتژیک و مهم مقام نخست در تولید محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد که ارزش زنجیره هر کدام از آنها می تواند اشتغال ایجاد کند.

به گزارش حرف آنلاین ؛ سیدمحمود حسینی پور روز سه‌شنبه در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در تهران در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مازندران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از جمله استان هایی است که در مسیر کریدور شمال جنوب قرار دارد و این یک فرصت بسیار بزرگ برای ایران اسلامی است ، گفت : برای برقراری ارتباط با کشورهای CIS و کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران با موقعیت سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر می تواند تا ارزش ۱۰ میلیون تن کالا را در کریدور شمال جنوب انتقال دهد.

وی با اذعان به اینکه یکی از محوری ترین زنجیره ارزش در مازندران کشاورزی است، افزود : استان مازندران با تولید ۱۴ محصول استراتژیک و مهم مقام نخست در تولید محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد که ارزش زنجیره هر کدام از آنها می تواند اشتغال ایجاد کند.

سید محمود حسینی پور خاطرنشان کرد : این استان در حال حاضر با ظرفیت های موجود چهار فرودگاه دارد که سه فرودگاه آن فعال است که از این تعداد ۲ فرودگاه دارای مجوز بین المللی است و یک فردوگاه نیز در حال اخذ مجوز است که این ظرفیت ها می تواند در مسیر ترانزیت و تجارت کالا فعال شود.

حسینی پور با عنوان اینکه به طور شاخص برنج مازندران یکی از برند ترین محصولاتی است که در طول سال ها نیاز داخلی کشور را تامین می کند ، تاکید کرد : هم اکنون از برنج نه تنها بعنوان محصول سبد سفره غذایی بلکه از آن در طول سال های اخیر با کمک مراکز دانش بنیاین از طریق صنایع تبدیلی ۱۱ مدل محصولات جدید احصا می شود و پیش بینی می شود این میزان تا ۲۰ قلم افزایش یابد.

وی با اعلام اینکه مجوز صادرات برنج اخذ شد و تعرفه های گمرکی آن هم به صفر رسید که نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا می کند، ادامه داد : مازندران هم اکنون تولید ۱۱.۵ درصد مرغ کشور را در اختیار دارد و مقام نخست طیور را داریم.

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران در تامین گوشت سفید و گوشت مرغ و متعلقات مربوط به آن در کشور نقش مهمی دارد، یادآور شد : هم کانون ۲ شرکت چینی با مراجعه به تولید کنندگان مازندرانی در ارتباط با واردات پای مرغ به چین در حال مذاکره هسند.

وی تصریح کرد : صنایع مرغ مازندران تولیدات متنوعی را برای کشور دارند که هم مصرف داخلی می شود و صادرات آن به کشورهای عربی و همسایه خزر و این آمادگی را داریم تا تولید مرغ را در مازندران تا ۲۵ درصد افزایش دهیم.

مقام عالی دولت در مازندران ارزش خاویار را بیشتر از ارزش نفت د رکشور برشمرد و اظهار کرد : با توجه به وضعیت فعلی نرخ ارز و با محاسبات صورت گرفته یک کیلو خاویار، ۷۵ میلیون تومان ارزش دارد و اگر بتوانیم زنجیره تولید خاویار و صنایع تبدیلی آن را در مازندران راه اندازی کنیم؛ مازندران می تواند به یکی از موثرترین زنجیره ارزش در تولید خاویار و تولید آبزیان در استان و حتی کشور باشد.

این مسئول گفت : در کشور روسیه سالانه پنج میلیارد دلار واردات محصولات آبزیان وجود دارد و اگر بتوانیم با فعال کردن بخش خصوصی یک میلیارد دلار از این بازار را بدست بگیرم تاثیر مثبتی در اقتصاد مازندران دارد.

سید محمود حسینی پور با اشاره به اینکه مازندران در بحث مرکبات مقاوم اول تولید مرکبات کشور را دارد و مرکبات مازندران مورد علاقه بسیاری از کشورها است، افزود : کشورهای روسیه و عربی مشتری مرکبات مازندران هستند و زنجیره ارزش مرکبات نیز هم اکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

او خاطر نشان کرد :  مازندران در تولید صیفی جات ظرفیت بالایی دارد و روسیه سالانه ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات وارد می کند. اگر بخواهیم این زنجیره تولید صیفی جات را کامل کنیم و ارزش تولید زنجیره صیفی جات در مازندران می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

استاندار مازندران با علام این که در مازندران صنایع تولید سیمان داریم که نقش موثر در اقتصاد منطقه را دارد، ادامه داد : رتبه چهارم تولید قطعات یدکی ایران خودرو و سایپا در اختیار استان است و معادن بسیار مهمی در مازندران داریم که هنوز دست نخورده مانده است که برای بهره برداری از آن در حال برنامه ریزی هستیم.

این مقام مسئول مدل مازندران را همانند کشور هلند دانست و تصریح کرد : هم اکنون تنها ۱۰ درصد ظرفیت مازندران احیا شده و ۸۰ درصد دیگر هم قابل احیا است و هلند ۹۵ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد اما در مازندران ۲۰۰ میلیون دلار است که در صورت سرمایه گذاری می توانند سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهند.