کاهش ۸۰ درصدی آتش سوزی در میانکاله/ پتروشیمی گهرباران زمین ندارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از کاهش ۸۰ درصدی حریق در منطقه حفاظت شده میانکاله خبر داد‌.

به گزارش حرف آنلاین، عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست مازندران در نشست خبری روز جهانی محیط‌زیست، گفت: کاهش ۸۰ درصدی آتش سوزی میانکاله در سال ۱۴۰۱ یکی از دستاوردهای زیست محیطی استان بود که با برنامه ریزی صورت گرفته انجام شد.

وی با بیان اینکه برخی تلاش‌ها برای نخستین بار اتفاق افتاده است، گفت: پایگاه اطفاحریق میانکاله پس از سالها در این منطقه حفاظت شده راه‌اندازی شد.به گفته  وی، کلینیک حیات وحش در چالوس و ساری راه اندازی شد که تلاش می شود کلینیک سوم نیز راه اندازی شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست مازندران تصریح کرد: مردمی شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست از نیازهای ضروری استان مازندران است و فضای مجازی یکی از بهترین روش‌ها برای این موضوع است امیدواریم رسانه‌ها در این خصوص بیشتر تلاش کنند.

وی درباره آخرین وضعیت سایت نگهداری ببر در منطقه میانکاله  نیز گفت: ابتدا قرار بود با مبادله دو پلنگ با دو ببر سیبری این سایت محل تکثیر ببر باشد که موفقیت‌آمیز نبود اما ابن سایت امکانات خوبی دارد و این آمادگی وجود دارد تا این مکان به افراد متخصص و علاقه مند جهت تحقیق و و تکثیر پرورش گربه‌سانان واگذار شود.

کاویان با اشاره به اینکه پس از بی‌خطر سازی زباله های عفونی، در محل انباشت زباله هر شهرستان دفن می شود، اظهار داشت: شرکت‌هایی برای جمع آوری زباله‌های عفونی مسولیت دارند و با تولید‌کنندگان زباله‌های عفونی قرارداد می‌بندند تا بصورت اصولی از بین برده شوند. اخیرا بحث قيمت گذاری این خدمات نیز مطرح شده که از طریق کارگروه پسماند استان نرخ‌گذاری انجام دهیم.

وی درباره تلاش ها برای راه اندازی پتروشیمی در شرق مازندران نیز گفت : پتروشیمی امیرآباد(میانکاله) در مجاورت میانکاله قرار داشت ، ابهاماتی به لحاظ زیست محیطی وارد شده بود که از سرمایه گذار درخواست شد که به ابهامات پاسخ داده شود اما پاسخی داده نشد. براساس جمع بندی صورت گرفته و حضور دادستانی کل کشور، پتروشیمی اولیه منفی شد.  اما سرمایه گذار در تلاش است که در منطقه ای دیگر راه‌اندازی کند. براساس دستور رئیس جمهور ، سازمان بازرسی و … بررسی کردند و در نهایت مقرر شد پتروشیمی در منطقه امیرآباد منتفی شود اما اگر قرار شد که در جای دیگر احداث شد، مساعدت شود. برای منطقه گهرباران نیز مکاتباتی از سوی سازمان صمت صورت گرفته که اراضی برای دانشگاه است و مخالفتی صورت گرفته است. در نهایت زمین مشخصی برای پتروشیمی مشخص نشده است.