کارخانه دخانیات مازندران حمایتگر کشاورزان توتون‌کار ۶۰ساله شد

حرف آنلاین: کارخانه دخانیات مازندران در ساری و خیابان دخانیات (نوذری ۲) واقع شده است و در نزدیکی مروز خرید میلاد نور و دبیرستان شهید جولایی قرار گرفته و بیش از ۶۰ سال از آغاز فعالیت آن میگذرد.

مجتمع دخانیات استان مازندران در بخش کشاورزی، صنعت عمل‌آوری توتون، بازرگانی، فروش کالای دخانی با هدف توسعه و پیشرفت و با ساماندهی در حوزه کشاورزی و مکانیزه کردن فرآیند کشت و استفاده بهینه از منابع مناطق کوهستانی و همچنین تامین درخواست کالا دخانیه در امور فروش با حفظ سیاست برنامه کاهش مصرف با جلوگیری از مصرف بی‌رویه کالای قاچاق فعالیت دارد.

دخانیات استان مازندران با توجه به سابقه کشت توتون ، سطح کشت بالا و داشتن کارخانه مدرن ریدرائینگ یکی از قطب های اصلی کشت و عمل آوری توتون کشور است.

مناطق توتونکاری مازندران بسته به موقعیت جغرافیائی به دو منطقه کوهستانی شامل مناطق چهاردانگه و دودانگه ساری ، هزارجریب بهشهر و هزارجریب نکا با فاصله حداقل ۴۵ حداکثر ۹۰ کیلومتر از شهر، که سابقه توتون‌کاری در این مناطق کمتر از ۱۵ سال و از زمان اجرای طرح‌های توسعه کشت بوده و مناطق دشت شامل روستاهای بزرگی چون دارابکلای ساری، چلمردی نکا، مراکز کشت ویرجینیا و روستاهای تیرتاش و لمراسک بهشهر و جامخانه ساری با سابقه بیش از نیم قرن توتون‌کاری هستند.

 

مجتمع دخانیات مازندران دارای چهار اداره کشت و دو اداره ستادی که وظیفه ارائه خدمات فنی و ترویجی و تولید توتون را به عهده داشته شامل؛ اداره دخانیات یک سورک، اداره دخانیات دو ساری، اداره دخانیات سه سورک، اداره دخانیات بهشهر، اداره کشت و ترویج و اداره خرید و نگهداری است.

دخانیات سورک در فاصله ۱۰ کیلومتری ساری- نکا واقع شده از محوطه به وسعت ۱۱۰هزار متر مربع در واحد کارخانه عمل آوری و انبارها نگهداری و خرمنگیری مستقر می باشد که ظرفیت کارخانه جدید ریدرائینگ ۵/۷ تن در ساعت با دستگاه‌های مکانیزه جدید با واحد آزمایشگاه کنترل کیفی مدرن احداث شده است.

سیگارسازی و سیگارت سازی

گفتنی است؛ فاز نخست کارخانه سیگارسازی در سال ۱۳۹۲ با سرمایه گذاری یک شرکت خارجی و مجتمع دخانیات مازندران در شهرستان ساری به بهره برداری رسید، کارخانه سیگار سازی محصول مشترک شرکت tdr کرواسی و شرکت دخانیات ایران می باشد که قرار است در نهایت با شش خط تولید تکمیل شود، بر اساس اعلام مسئولان ۴۲ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی در ایجاد این واحد تولیدی سرمایه گذاری شده است.

این مجتمع با دارا بودن بزرگ‌ترین و تنها کارخانه فرآوری توتون‌های تیپ غربی (ریدرائینگ) در خاورمیانه و کشور و همچنین کارخانه تولید و بسته‌بندی دو محصول سیگارت بانام‌های تجاری بهمن مشکی نانو و t۴ یکی از مجتمع‌های بزرگ تولیدی شرکت دخانیات ایران محسوب شده که بالغ‌بر ۶۰ سال از تأسیس و شروع فعالیت دخانیات مازندران می‌گذرد.

این مجتمع در طی سالیان متمادی فعالیت، زمینه‌ساز مشارکت کمپانی‌های خارجی و سرمایه‌گذاران داخلی شود. همچنین شرایط ژئوپلیتیکی این استان و واقع‌شدن در مجاورت کشورهای حوزه CIS وجود بنادر و راه‌های زمینی و راه‌آهن سراسر پتانسیل خوبی را جهت تجارت توتون و سیگارت مهیا ساخته است.

 دو سال مانده تا پایان طرح حمایتی ۵ساله

این شرکت سالانه تولیدی قریب به هزار و ۳۰۰ تن محصول را از مرحله کشت تا خرید و نگهداری محصولات تا زمان ارسال به کارخانه فرآوری سورک، نظارت و راهبری می‌کند. همچنین این مجتمع در زمینهٔ تولید توتون خام (روستایی) در بین استان‌ها از کیفیت توتون بالاتری برخوردار است.

از سال ۱۳۹۹، امکان افزایش میزان تولید (با فراهم آوردن امکانات حمایتی در طول یک برنامه پنج ساله) تا حدود ۲هزار و ۵۰۰ تن در سال در پیش گرفته شد تا ضمن خرید تضمینی و حمایتی از توتونکاران، حمایت مالی دولت از شرکت دخانیات ایران و همچنین استفاده از توتون‌های داخلی در خرمن محصولات تولیدی داخلی و سایر شرکت‌های خصوصی و مشارکتی میسر شود.

گفتنی است؛ کشت توتون نسبت به دیگر محصولات کشاورزی در استان؛ سخت‌تر است.