مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران خبر داد؛

چوب و کاغذ مازندران ؛ تنها تولیدکننده کاغذ صنعتی و سلولزی در خاورمیانه

حرف آنلاین: مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران گفت: کارخانه چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان تنها واحد تولیدکننده چاپ کاغذ و تحریر در کشور، کاغذ صنعتی و سلولز در خاورمیانه مطرح است تا جایی که اگر روزی دود فلوتین این کارخانه خاموش شود صنعت کارتن‌سازی در کشورهای حاشیه خلیج فارس با خطر نابودی مواجه می‌شود.

امید نیک‌نژاد  مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران در نشست صمیمی با اصحاب رسانه، ضمن تقدیر از انعکاس اخبار شرکت چوب و کاغذ استان، اظهار کرد: اقدامات بزرگ بدون پوشش خبری رسانه نمود بیرونی ندارد، در شرایطی که وضعیت اقتصادی به‌واسطه بحث تحریم‌ها دستخوش تغییراتی شده، انتشار اخبار امیدوارکننده توسط رسانه‌ها گام مهمی است.

وی خواستار نشاط‌آفرینی در جامعه توسط اصحاب رسانه شد و افزود: خبرنگاران رسالت بزرگی دارند، خوشبختانه اخیرا هویت‌بخشی به چوب و کاغذ مازندران نمود بیرونی پیدا کرده است.

نیک نژاد اعلام کرد: از میزان ۲ میلیون تن نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر (مزیت اصلی این کارخانه) ۷۰۰ هزار تن آن در کشور تولید می‌شود، ظرفیت ما در چوب و کاغذ مازندران ۸۰ هزار تن است، اگر خط دیگر فعال شود ظرفیت به ۱۶۰هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران ادامه داد: اگر مزیت اصلی این مجموعه راه بی افتد به شخصیت اصلی خود برمی‌گردد، اما تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور کار ساده‌ای نیست و نیاز به اعتبارات کلان برای خرید تجهیزات و هزینه‌های دارد.

این مسئول یادآور شد: چاپ کتاب مدارس گام بزرگی بود، تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ تن کاغذ برای تولید کاغذ کتب درسی ارسال کردیم، ۱۴ میلیون دانش آموز در کشور داریم هر خانه یک دانش آموز دارد، تصور اینکه کاغذ کتاب درسی‌شان در کارخانه چوب و کاغذ مازندران تولید شده زیباست.

وی با بیان اینکه در حدود ۵۰ روز است که یک خط کارخانه بهواسطه قطعی برق تعطیل است، اعلام کرد: یک خط تعطیلی روزانه ۴/۵ الی ۵/۵ میلیارد تومان ضرر است یعنی تقریبا ۱۷۰ میلیارد تومان به‌واسطه قطعی برق ضرر کردیم که مشکل بزرگی است، از قبل بدهی داریم، اما دستمان را جلوی کسی دراز نکردیم، تسهیلات از گذشته هنوز باقی مانده است.

نیک نژاد در ادامه خطاب به خبرنگاران، بیان کرد: خواهشم این است در باب امیدآفرینی و ایجاد روحیه در حوزه خودکفایی در مازندران بیشتر قلم بزنید.

مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران یادآور شد: در کل دوران فعالیت این شرکت بالاترین تولید کاغذ در این استان در سال جاری به میزان ۱۴هزار و ۸۰۰ تن بوده که بدون واسطه تحویل آموزش و پرورش شد، در سال ۱۳۹۲ یا ۱۳۹۳ بالاترین میزان حدود ۳۰ هزار تن بود.

این مسئول اضافه کرد: هزار و ۳۰۰ خانوار از درآمد شرکت چوب و کاغذ مازندران رزق و روزی می‌خورند، در کنار ایجاد اشتغال این شرکت تنها واحد تولیدکننده چاپ کاغذ و تحریر در کشور، کاغذ صنعتی و سلولز در خاورمیانه است تا جایی که اگر روزی دود فلوتین این کارخانه خاموش شود صنعت کارتن‌سازی در کشورهای حاشیه خلیج فارس با خطر نابودی مواجه می‌شود در کارتن ما سلولز به‌کار رفته است.

وی ادامه داد: در حالت عادی سلولز دو بار یا سه بار قابلیت خمیر شدن دارد اما زمانی که کاغذباطله‌های کاغذ مازندران در چرخه قرار بگیرد به‌خاطر قابلیت کشسانی سلولز موجود بین ۵ تا ۷ دور قابلیت خمیر شدن را دارد.

نیک نژاد با بیان اینکه ما در این صنعت رقبای زیادی در بخش خصوصی داریم که تولیدشان تولید استراتژیک نیست، اذعان داشت: شنیده می‌شود که برای دریافت مجوزهای صادره باید از چوب‌های خارجی استفاده کنند که بازار را با مشکل مواجه می‌کنند حداکثر تعدادشان ۱۵۰ نفر است، این نکته‌ای است که سربسته بیان شد و انتظارم این است که مسئولان استانی در کنار توجه به ما نهیبی به این بادها بزنند، البته به وقتش اطلاعات بیشتری ارائه خواهم کرد.