چرا تغییر در معاونت سیاسی استانداری، به نفع مازندران بود؟

جابه‌جایی روح‌الله سلگی معاون سیاسی استانداری مازندران در حالی ۳۰ مهر۱۴۰۲ صورت گرفت که وی در بهمن ۱۴۰۰ به این سمت منصوب و تنها ۱۹ ماه به عنوان معاونِ حسینی‌پور فعالیت بود.

به گزارش حرف‌آنلاین، سلگی به عبارتی کمترین دوران تصدی معاونت‌های سیاسی در استانداری مازندران را به خود اختصاص داد. اصولا در تصدی پست‌های سیاسی، معاونین استانداری عمر مدیریتی بیش از ۲ سال دارند اما حضور سلگی بیشتر از ۱۹ماه در این سمت دوام نیاورد. سلگی به واسطه غیربومی بودن و همدانی‌الاصل بودن از ابتدای مطرح شدنش در مازندران، گزینه مناسبی برای این پُست قلمداد نشد. پیش از سلگی هیچ فرد غیربومی تصدی مسولیت معاونت سیاسی در استانداری مازندران را نداشت و این امر به واسطه اهمیت بومی بودن و تجربه سیاسی داشتن در مازندران مهم بود.

اگرچه حسینی‌پور از ابتدای حضورش در مازندران با گزینه های تحمیلی و غیرهماهنگ روبه رو بود، با گزینه های بومی مطرح موافقت نکرد اما امروز پس از ۲۰ ماه با جابه جایی دو معاون غیربومی و ناآشنا به فضای کاری مازندران، نشان داد به خوبی ظرفیت‌ها و شرایط مازندران را شناخته و در همین راستا تغییرات را هرچند دیر اما به موقع آغاز کرده است.

معاونت سیاسی از جمله پست‌های حساس در استانداری مازندران است که عموم هماهنگی‌های سازمانی استان و نیز انتصابات در این مجموعه تصمیم‌گیری شده و اجرایی می‌شود، از این جهت مهم بود که یکی از بزرگترین چالش‌های مازندران در ۲۰ ماه اخیر، حوزه انتصابات بود که هزینه‌های زیادی هم به مازندران تحمیل کرد.

عدم هماهنگی معاونت سیاسی با استاندار در انتصابات، چینش مدیران ستادی و غیرستادی با افراد خارج مجموعه مدیریتی استان، تحمیل گزینه‌های ناکارآمد برای پست‌ها و نیز قول‌های متعدد برای افراد مختلف برای تصدی پست‌ها نارضایتی‌های زیادی به تیم مدیریتی استانداری مازندران تحمیل کرده بود.

دخالت در جزییات امور فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، دخالت در امور اجرایی شهرستان‌ها بدون نظر فرمانداران و استاندار، مهره‌چینی در شهرستان‌ها و تحمیل هزینه سیاسی به فرمانداران موجب شده بود که تصمیم‌گیری‌های چندگانه در مجموعه مدیریتی استان نقل محافل باشد و آن را یک ضعف عمده برای استانداری مازندران برشمارند.

معاونت سیاسی استانداری مازندران در ۲۰ ماه گذشته، یک جزیره بزرگ ناهماهنگی در مدیریت استان بود و حتی این عدم هماهنگی به تهران هم رسیده بود و شکاف مدیریتی به واسطه رفتارها و تصمیمات خودسرانه معاونت سیاسی حتی در تهران هم دیده می‌شد. معاونت سیاسی استانداری مازندران در ۲۰ ماه گذشته تنها معاونتی در طول تاریخ سیاسی استان بود که قریب به ۶ ماه مدیرکل سیاسی و مدیرکل اجتماعی نداشت و هرکدام از این مدیران کل به جای ساماندهی امور فرمانداران که در حیطه وظایفشان بود، سودای فرمانداری در سر داشتند و برای فرماندار شدن رایزنی می‌کردند و عملا حوزه اجتماعی فرهنگی و سیاسی استانداری مازندران تعطیل بود.

از این‌جهت بود که به نظر می رسید برای به سامان رسیدن اوضاع مازندران، جابه جایی سلگی پیش از اینها باید انجام می شد و حسینی پور از خرداد امسال به معاون خود گفته بود که فکری به حال خود کند. اصرار سلگی به ماندن، این تصمیم را به تعویق انداخت اما بالاخره استاندار مازندران اوضاع معاونت سیاسی را با این تغییر سامان داد.