پیروزی بر غول زباله نزدیک است

به نظر می رسد پیگیری‌ها و برنامه‌های استاندار مازندران در خصوص مدیریت پسماند به نتایج مثبتی رسیده است و به‌زودی شاهد اتفاقات خوب در این خصوص خواهیم بود. آخرین اخبار در خصوص طرح های در حال اجرا مدیریت پسماند را محمد اسلامی در همایش تجلیل از محیط‌بانان اعلام کرد و گفت که حدود یک هزار […]

2049654

به نظر می رسد پیگیری‌ها و برنامه‌های استاندار مازندران در خصوص مدیریت پسماند به نتایج مثبتی رسیده است و به‌زودی شاهد اتفاقات خوب در این خصوص خواهیم بود. آخرین اخبار در خصوص طرح های در حال اجرا مدیریت پسماند را محمد اسلامی در همایش تجلیل از محیط‌بانان اعلام کرد و گفت که حدود یک هزار و 400 تن از زباله با افتتاح چند پروژه فراوری تا پایان سال تعیین تکلیف می شود. ایرنا نوشته است که مذاکرات اولیه برای فراوری یک هزار و 200 تن از زباله های خانگی نیز با چند شرکت انجام شده که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این میزان نیز تعیین تکلیف شود. استاندار مازندران در خصوص تعیین تکلیف یک هزار تن زباله خانگی موجود دیگر نیز از ایجاد 10 واحد کمپوست و تامین اعتبار مورد نیاز برای آن خبر داده است.

اسلامی ابراز امیدواری کرد که حداکثر در دو تا سه سال آینده تمام زباله های خانگی این استان تعیین تکلیف و با فراوری از دورریزی آن در محیط زیست ممانعت شود. وی چالش اصلی زباله در مازندران را علاوه بر ساکنان مربوط به مسافران دانست و گفت که تاکنون زباله در این استان صرفا دپو شد و اقدام اساسی برای فراوری صورت نگرفت و با طرح های جدید این معضل نیز مرتفع می شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه در حوزه حفظ محیط زیست باید کارهای فرهنگی صورت گیرد، افزود: باید الگویی برای پاک نگه داشتن معابر توسط شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها طراحی و برای حفظ محیط زیست متعهد شوند.استاندار مازندران باتاکید بر اینکه مصرف پلاستیک در استان باید خاتمه پیدا کند، ادامه داد: با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران در بخش بسته بندی می توان مواد تجزیه پذیر را جایگزین پلاستیک کرد. اسلامی با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا، گفت: یکی از برنامه های ما تبدیل زباله به کمپوست در خانه ها است که در کشورهای پیشرفته انجام می شود. وی با بیان اینکه هیچ شیرابه ای در مازندران نباید حق حیات داشته باشد، افزود: نباید مکانی وجود داشته باشد که شیرابه ها به رودخانه ها نفوذ پیدا کند و باید در محل دفن خنثی و تصفیه شوند.

* رودخانه‌های بی‌جان

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این همایش با اشاره به نفوذ زباله و شیرابه ها به رودخانه ها گفت: بسیاری از رودخانه ها شرایط زندگی برای آبزیان را از دست داده اند. خبرگزاری مهر در این خصوص نوشته ، حمید ظهرابی با تاکید بر اینکه باید برای استان های شمالی بودجه در حوزه زباله تخصیص پیدا کند، اظهار کرد: لایحه ای به مجلس برای استان های شمالی ارائه شد که متاسفانه تصویب نشد و امیدواریم با همراهی همه دستگاه ها و مشارکت مردم بتوانیم این غده سرطانی را از استان های شمالی از بین ببریم.

وی با تاکید بر اینکه زباله و شیرابه حیات انسان ها را به مخاطره انداخته است، گفت: بسیاری از رودخانه ها شرایط زندگی را برای آبزیان از دست دادند.ظهرابی افزود: انسان ها نیز به دلیل دریافت آب آلوده دچار بیماری های متعدد شدند که سلامت آن ها را به مخاطره انداخته است.