پرونده مدیریت انقلابی در مازندران_ ۲/وحدت نخبگان نیازمند مدیریت کلان

گروه سیاسی: دکترای علوم سیاسی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه مازندران با اشاره به راهکار ایجاد وحدت لازم بین نخبگان جهت توسعه استان، گفت: ایجاد وحدت نخبگانی نیازمند مدیریت کلان است که  با از بین بردن تحریم مدیریتی خودساخته در اداره کشور ایجاد می شود. مرتضی علویان در گفتگوی اختصاصی با حرف مازندران اظهار کرد: آنطور که از شعار رییس جمهور دولت سیزدهم برداشت میشود تحول در اداره کشور است، پس تحول‌خواهی و […]

گروه سیاسی: دکترای علوم سیاسی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه مازندران با اشاره به راهکار ایجاد وحدت لازم بین نخبگان جهت توسعه استان، گفت: ایجاد وحدت نخبگانی نیازمند مدیریت کلان است که  با از بین بردن تحریم مدیریتی خودساخته در اداره کشور ایجاد می شود.

مرتضی علویان در گفتگوی اختصاصی با حرف مازندران اظهار کرد: آنطور که از شعار رییس جمهور دولت سیزدهم برداشت میشود تحول در اداره کشور است، پس تحول‌خواهی و حاکمیت یک نگاه متفاوت در اداره کشور مدنظر است و طبیعی است که باید این تحول در سلسله مراتب مدیریتی سرایت بدهیم تا در آینده محقق شود.

وی در ادامه افزود: ایجاد وحدت نخبگانی با از بین بردن تحریم مدیریتی یا همان ترویج فرهنگ جهادی به تعبیر مقام معظم رهبری که تاکید ویژه‌ای در این بخش داشتند، ایجاد می شود. در واقع می‌توانیم این گزاره را در درون نگاه تحول‌خواهی دولت ببینیم و چنانچه بخواهیم این نگاه در استان مازندران اجرایی شود باید کاری کارشناسانه و ویژه صورت بگیرد.

علویان با بیان اینکه محرومیت در مازندران زیر فضای سرسبزش پنهان شده، یادآور شد: شناسایی ظرفیت‌های نهفته استان در کنار این محرومیت و تبدیل آن از قوه به فعل کاری است که هنوز به‌درستی انجام نشده، تا جایی که خلا توجه به موهبت‌های کوه، جنگل و دریا در کنار توجه به نیروهای کارآمد به شدت حس می‌شود.

این دکترای علوم سیاسی همچنین تاکید کرد: استان مازندران محصور در مدیریت با زاویه‌ای خاص است. حتی جریان‌هایی با نگاه ارزشی هم نتوانست در این بخش موثر باشد. جریانات اصول‌گرایی یا اصلاح‌طلبان یا حتی دولت تدبیر و امید به‌خاطر گرفتار شدن در مجموعه شاهد مدیریت‌های محدود، بسته و ناکارآمد در استان هستیم، پس در اینجا نگاه تحولی مطالبه ما از استاندار است.

این فعال سیاسی یادآور شد: اولین راهکار مهم این است که  باید نخبگان مدیریتی در حوزه‌های گوناگون شناسایی شوند، هر چند این رصد صورت گرفته اما باید شناسنامه دقیقی برایشان تنظیم شود و سپس با نهادهای علمی استان ارتباط داده شوند. ایجاد وحدت در بین این‌ها همان شناسایی مسئله است تا در اتاق فکرها دورهم جمع شوند و با تنظیم برنامه‌ای مدون در قالب زمان معین به نتیجه برسند‌.

وی با اشاره به اینکه البته ما مجموعه‌های علمی در دانشگاه‌ها همچون بسیج علمی یا در بین اعضای هیات علمی شاهد اتاق فکرهایی هستیم، تصریح کرد: نیاز است با یک مدیریت کلان وحدت نخبگان را ایجاد کنیم. نسل چهارم دانشگاه‌ها باید رقم بخورد یعنی دانشگاه‌ها جامع‌محور باشد، که اگر رقم بخورد ما گام دوم را برمی‌داریم چرا که در گذشته رانت‌های ناخواسته اجازه اجرایی شدن طرح‌های علمی را نمی‌دادند و ناظری وجود نداشت. این کارشناسی سیاسی تاکید کرد: بعد از گام اول، خودتحریمی شکسته و در قدم سوم نسل جدیدی از نیروهای جوان علمی (نه صرفا به لحاظ سن بلکه به لحاظ مدیریت) وارد میدان خواهند شد.

علویان در ادامه با اشاره به اینکه ما زمان را از دست داده‌ایم و امروز در گام دوم انقلاب قرار داریم که تجربه گام اول را کسب کردیم، اظهار کرد: پس نباید آرام آرام و سلانه سلانه حرکت کنیم. مردم باید احساس کنند که فواید اجرایی شدن نگاهی تحولی بر سر سفره آن‌ها خواهد آمد. کشاورزان، باغداران، گردشگران، اساتید و غیره باید نتیجه سیاست‌های استانی را ببینند تا بیشتر تلاش کنند در نتیجه از خودتحریمی هم عبور می‌کنیم‌.

این دکترای علوم سیاسی عنوان کرد: دیگر لازم نیست در قالب پروتکل‌های اداری سخت‌گیرانه گیر کنیم چرا که بخشی از این خودتحریمی‌ها به این قواعدی برمی‌گردد که خودمان ساختیم غافل از اینکه در دنیا شیوه‌نامه‌ها با هدف ارتقای اوضاع جامعه تنظیم میشوند و متاسفانه در ایران بخش زیادی از این قوانین دست‌وپاگیر است.

وی با بیان اینکه با مدیریت جهادی از همه اینها عبور می‌کنیم، گفت: در ادامه با تزریق نیروهای جوانی که رصد شدند وارد صحنه‌های زیبایی مدیریتی می‌شود و آن نشاط و جذابیتی‌هایی که آن جوان در تشخیص موضوع، ارائه راه حل‌ها و حل مسئله از خود نشان می‌دهند نشان‌دهنده این است که ما به نقطه خوبی رسیدیم.

علویان تاکید کرد: اگر استاندار که سکان‌داری استان را به دست گرفتند نگاه تحولی داشته باشند، با تغییرات مدیریتی در نهایت حکم‌رانی شایسته در مازندران که واقعا مردم خوب و همیشه در عرصه استان لایق بیش از این‌ها هستند شاهد این نوع حکمرانی با نگاه تحولی باشند که در نتیجه منجر به افزایش سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد و به نوعی این حکمرانی اسلامی که به مردم نگاه و تاکید دارد موفق عمل خواهد کرد.

این دکترای علوم سیاسی اذعان داشت: با این نگاه تحولی می‌شود ظرفیت‌های استان را از قوه به فعل تبدیل کرد و با حفظ همه حساسیت‌های موجود در مازندران از جمله محیط زیست و ….  ظرفیت‌ها اگر شکوفا شود نه تنها مشکل اشتغال را برطرف خواهیم کرد بلکه ایده‌های عملیاتی اجرایی خواهند شد. طرح این مطالب و راهکارها تشخیص خوبی برای تحول در مازندران است که منحر به افزایش اعتماد مردم استان خواهد شد و ناامیدی‌هایی که از سال‌های گذشته ایجاد شد رخت برخواهد بست.