پرونده انقلابی_۶/هم‌افزایی نخبگان مستلزم برنامه‌ریزی مسئله‌محور

گروه سیاسی_دکترای علوم مهندسی آب و عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی، کشاورزی مرکز استان و استاد دانشگاه، در خصوص آغاز کار استاندار جدید، یکی از علت‌های اصلی عدم توسعه و عقب‌ماندگی استان و به‌عبارتی دور شدن هر چه بیشتر از توسعه پایدار را سال‌های گذشته، عدم‌ هم‌گرایی و اجماع نخبگان مازندران در مسیر پیشرفت […]

گروه سیاسی_دکترای علوم مهندسی آب و عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی، کشاورزی مرکز استان و استاد دانشگاه، در خصوص آغاز کار استاندار جدید، یکی از علت‌های اصلی عدم توسعه و عقب‌ماندگی استان و به‌عبارتی دور شدن هر چه بیشتر از توسعه پایدار را سال‌های گذشته، عدم‌ هم‌گرایی و اجماع نخبگان مازندران در مسیر پیشرفت بوده دانست که بی‌انگیزگی و کاهش انرژی برخی از مدیران موثر را نیز به‌دنبال داشت.

وی افزود: متاسفانه تا زمانی که درک درستی از ابعاد و اندازه مشکلات استان در نخبگان نباشد و به اهداف همدیگر اعتماد نداشته باشند، خط مشی‌های سیاسی و جناحی بر اولویت‌های استان برتری داشته باشد و اهداف شخصی مد نظر باشد، این مساله قابل رفع نخواهد بود.

درزی با بیان اینکه تنها در شرایطی که توسعه واقعی استان یا پایداری سیستم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی استان مد نظر باشد یا به به عبارت دیگر، اهداف مهمی همچون کاهش فقر، بیکاری، تبعیض و چالش‌های زیست محیطی و در نهایت، ارتقای پایداری استان مد نظر باشد، زمینه‌های همگرایی فراهم خواهد شد.

این فعال دانشگاهی عنوان کرد: الان مازندران تقریبا در همه جنبه‌ها از جمله؛ کشاورزی، محیط زیست، مسائل فرهنگی اجتماعی، ساختارهای توسعه‌ای، مدیریت آب، گردشگری، فضای شهری و … با چالشهای عدیده‌ای روبرو است.

عضو هیات علمی دانشگاه اضافا کرد: این در حالی است که این استان از پتانسیل نخبگانی بسیار قوی در همه عرصه‌ها برخوردار است که فاقد هم‌افزایی هستند، رفع این شرایط مستلزم برنامه‌ریزی مساله‌محور است.

وی با اشاره به راهکار ایجاد وحدت لازم بین نخبگان جهت توسعه استان، تاکید کرد: ابتدا باید مسئولان اعتمادسازی کنند و سپس با قبول واقعیت‌های موجود، حجم مشکلات را به‌طور شفاف به اطلاع همگان برسانند و با ایجاد زمینه‌های همفکری و تبادل نظر، ضمن ارتقای هم‌گرایی و هم‌افزایی مسئولین و نخبگان، از آخرین فرصت‌ها برای توسعه و تعالی استان استفاده کنند و مازندران را از این بن بست دائمی خارج کند.

درزی در پاسخ به این سوال که تحریم مدیریتی در استان چطور باید شکسته شود تا جوانان خلاق و نخبه وارد سیستم مدیریتی شوند؟ اظهار کرد: متاسفانه برخی از مدیران بیش از آنکه به فکر تعالی استان باشند به‌نوعی به‌دنبال تداوم مالکیت صندلی‌ها هستند و بعد از مدتی، تقریبا حس تملک بر آن‌ها حاکم شده و با رایزنی‌های مختلف در صدد حفظ دایئی عرصه مدیریتی یا جابه‌جایی صندلی‌ها هستند.

دکترای علوم مهندسی آب اعلام کرد: اولین گام در خروج از این چرخه معیوب مدیریتی، ایجاد نظام ارزشیابی سفت و سخت و اجرای آن است، متاسفانه در حال حاضر معیارهای مناسبی برای انتخاب مدیران در تمامی سطوح وجود ندارد که نتیجه آن، گردش مدیران ناکارامد و ضعیف در مناصب مختلف است.

وی با بیان اینکه مساله مهم دیگر نبود رویکرد تخصصی در عرصه‌های گاها به شدت تخصصی است، تاکید کرد: نتیجه این رویکرد غلط، امروز وضعیت اسفناکی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است به‌طوری که اصلاح این وضعیت، مستلزم صرف وقت و هزینه گزاف و نابودی مجدد بیت‌المال است.

درزی تصریح کرد: راهکار مهم دیگر در شکست تحریم مدیریتی، جلوگیری از دخالت نابه‌جای سیاسیون و سایر نهادهای غیر مرتبط در عزل و نصب مدیران است. به عبارت دیگر، تفکر سیاسی که در حال حاضر در انتخاب مدیران غالب است باید کنار گذاشته شود، متاسفانه گاها نهادهای نظارتی با دخالت در عزل و نصب، جایگاه رفیع نظارتی خود را به شدت پایین می‌آورند، در حالی‌که در صورت عدم مداخله، می‌توانند با نظارت مستمر بر عملکرد مدیران، زمینه‌های رقابت و ارتقای مدیران و استان را فراهم کنند.

این استاد دانشگاه گفت: میزان و سطح مطالبه‌گری عموم جامعه، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد از مدیران بسیار کم بوده و حمایت‌های قانونی کافی نیز برای این نوع مطالبه‌گری‌ها وجود ندارد. تغییر رویکردها و ایجاد فرصت‌های قانونی می‌تواند جامعه را به یک مجموعه کنشگر و مطالبه‌گر تبدیل کند که در این شرایط، مدیران ناکارمد به خودی خود حذف خواهند شد.

وی اذعان داشت: ایجاد نظام تنبیهی مناسب برای افراد نالایق و سیستم تشویقی برای مدیران موثر نیز راهکار دیگری برای حذف مدیران ضعیف و ارتقای افراد شایسته است، با اجرای مجموعه این موارد یا عوامل مفید دیگر، می‌توان شرایط ورود نخبگان توانمند در عرصه‌های مدیریتی را فراهم کرد.

درزی در پاسخ به این سوال که فرهنگ مدیریت جهادی چطور قابل پیاده‌سازی توسط استاندار است؟ یادآور شد: اگرچه در طی دهه‌های اخیر، توسعه ناپایدار در ابعاد مختلف، بسیاری از منابع حیاتی مازندران را در معرض نابودی و تخریب غیرقابل برگشت قرار داده است ولی هنوز امیدی اندک به اصلاح و تغییر مسیر وجود دارد و به عبارتی با آخرین فرصت‌ها برای اصلاح روندهای گذشته روبرو هستیم.

این دکترای علوم مهندسی آب عنوان کرد: راه اصلاح امور در این شرایط سخت، صرفا تکیه بر مدیریت جهادی عاقلانه است، با توجه به حساسیت موضوع فرهنگ مدیریت جهادی، باید شاخصهای این نوع مدیریت بهدرستی تبیین شود، متاسفانه در سالیان گذشته، با سواستفاده از این مفهوم ارزشمند، اقداماتی انجام شده است که برای پایداری استان مفید نبوده است.

وی همچنین گفت: در واقع وضعیت به‌گونه‌ای است که مدیریت جهادی بدون عقلانیت ضربه کاری را پیکر بی جان استان وارد خواهد کرد، برنامه‌محور بودن یکی از شاخصه اصلی مدیریت جهادی است، برای پیاده‌سازی این مهم، اولا استاندار باید با مسایل استان و ابعاد آن‌ها، قوانین و مقررات، ظرفیت‌ها و ضعف‌های موجود در مقررات و نحوه پیگیری برای رفع آن‌ها آشنا باشد تا بتواند کنترل کافی بر مدیران داشته باشد.

درزی اضافه کرد: مساله دیگر در مدیریت جهادی، وجود نگاه سیستمی و جامعنگر نسبت به مسائل و راهکارها است، با توجه به شرایط پیچیده جهان امروز، نگاه تک بعدی نمی‌تواند زمینه‌ساز نجات ما از چالش‌های باشد که در طول سال ها با بی‌تدبیری ایجاد کردیم، موضوع مهم دیگر که متاسفانه همواره مغفول مانده، ارتقای ظرفیت‌های علمی و سازمانی مدیران و به‌روز نگه داشتن آن‌ها است.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: در هر حال حاضر، شرایط با سالیان گذشته کاملا فرق کرده و در همه زمینه‌ها، متخصصین توانمند با دانش روز و آگاه به مشکلات و در عین حال با تجربه وجود دارند که می‌توانند زمینه‌ساز جهش در توسعه استان باشند.