فرار مالیاتی پزشکان ادامه دارد

پردرآمدهایی که مالیات نمی‌دهند

حرف آنلاین: در حالی که نانوایی‌ها در مازندران به کارتخوان مجهز شده‌اند و دیگر برای فروش نان، پول نقد قبول نمی‌کنند در مطب برخی پزشکان برای مالیات ندادن خبری از کارتخوان نیست و حتی قبل از مراجعه بیمار، با ارسال پیامک اعلام می‌کنند که بیمار حتما پول نقد به همراه داشته باشد.

آن دسته از پزشکان هم که کارتخوان دارند یا کارتخوان سیار و به نام شخص دیگری است و یا اینکه بخش کمی از هزینه را با کارتخوان دریافت کرده و مابقی را بیمار باید به شماره کارتی که اعلام می‌کنند واریز کند.

بعضی هم کارتخوان دارند اما با بهانه اینکه کارتخوان خراب یا قطع است حرکت خود را توجیه کرده و دریافت وجه نقد را تنها راه پرداخت هزینه از سوی بیمار می‌دانند.

برخی پزشکان به این طریق، سیستم مالیاتی را دور زده و فرار رو به جلو با سرعت قهرمان المپیک دارند.

سه سال از ابلاغیه الزام نصب کارتخوان در مطب پزشکان، گذشته و به نظر می‌رسد اتحادیه نانوایان در نصب کارتخوان در نانوایی‌ها، عملکرد بهتری نسبت به جامعه پزشکان داشته است اما درآمد نانوا کجا و درآمد پزشکان کجا.

بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه تمام فعالان عرصه سلامت باید پایانه فروشگاهی نصب کنند

بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ و ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام فعالان عرصه سلامت که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف هستند در مورد نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) از ابتدای سال ۹۸ اقدام کنند اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران که گویا از این ماده قانونی مطلع نیست معتقد است که پزشکان متخصص نسبت به نحوه دریافت حق‌الزحمه از بیماران اختیار کامل دارند اما باید در این بین رضایت بیمار هم جلب شود.

فرهای غلامی در ادامه گفته: در هیچ جای قانون ذکر نشده که پزشک در ازای ارائه خدمات باید حق‌الزحمه را از طریق کارتخوان دریافت کند و بیمار و پزشک این اختیار را دارند که حق‌الزحمه خود را هرگونه راحت هستند پرداخت و دریافت کنند.

شاید بهتر است نصب کارتخوان در مطب پزشکان را به اتحادیه نانوایان بسپارند تا بلکه بیمار مجبور نباشد پول با خود حمل کند و پزشکان هم مالیات بپردازند.

گفتنی است؛ بر اساس ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه اشخاصی که به هر نحو در ایران به کسب درآمد مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند. منظور از مالیات بر درآمد برای پزشکان درآمدی است که پزشکان و یا سایر فعالان در حرف و فنون پزشکی از طریق اشتغال در حرفه تخصصی خود کسب می‌کنند. به این ترتیب فارغ از اینکه این اشخاص به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و یا با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

در صورتی که صاحبان مشاغل و حرف پزشکی به عنوان شخص حقوقی مشغول به فعالیت هستند، مهلت ارائه اظهارنامه عملکرد و پرداخت مالیات متعلقه برای آنها حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی ایشان (معمولا ۳۱ تیر ماه سال بعد) خواهد بود.

همچنین پزشکانی که برای ارائه خدمات خود نیازمند تهیه تجهیزات و مواد اولیه هستند (مانند دندانپزشکان)، موظفند برای موارد مورد نیاز خود فاکتورهای رسمی مورد پذیرش سازمان مالیاتی تهیه نمایند.