مدیران بیمه‌ای مازندران مطرح کردند؛

تلاش برای به‌روزرسانی پرداخت مطالبات مراکز درمانی

حرف آنلاین: اواخر پاییز سال گذشته بود که با تکمیل زیرساخت‌های شبکه و سخت‌افزاری بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی و تجهیز مطب‌های مراکز درمانی به رایانه، بحث ارائه خدمات الکترونیک در حوزه نسخه‌نویسی در مازندران انجام و تغییر در سیستم پرداخت مطالبات مراکز درمانی کلید خورد.

در این راستا پزشکان متخصص با استفاده از یک سامانه هوشمند اقدام به تولید و ارسال اسناد نسخ به سازمان‌های بیمه‌گر کردند، این سامانه امکان رویت نسخه‌های تجویزی پزشکان به بیمار و تولید پرونده الکترونیک بیمار را فراهم کرده بود و آغازی برای حذف نسخه های کاغذی و دفترچه‌های بیمه‌ای شد.

مرحله گذار از روش سنتی به مرحله الکترونیک و دیجیتال مسلما در ابتدای کار با مشکلات و مقاومت‌هایی همراه بود، تغییر زمان ارسال در اسناد نسخ الکترونیکی به بیمه ها و به طبع تغییر در زمان پرداخت از جمله مواردی است که درباره آن هنوز گلایه هایی بین پزشکان مطرح است.

در این باره یک متخصص اطفال در ساری از عدم ثبات بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مطالبی بیان کرده و تاکید میکند که بحث عدم واریز به موقع سهم بیمه‌ها به پزشکان معضل ایجاد کرده است.

برای بررسی دغدغه پزشکان گفت‌وگویی با مدیرکل بیمه سلامت، مدیرکل تامین اجتماعی و همچنین رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان استان مازندران ترتیب دادیم که در ادامه میخوانیم.

پرداخت مطالبات مراکز درمانی اردیبهشت ماه در حال انجام است

مدیرکل بیمه سلامت مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در مازندران، از واریز مطالبات پزشکان، مراکز درمانی و داروخانه‌ها به‌صورت ماهیانه خبر داد.

محمدرضا میرزایی یادآور شد: در گذشته که روش نسخه نویسی دستی بود حدود ۶ ماه طول می‌کشید تا مطالبات پزشکان پرداخت شود اما در حال حاضر پرداخت‌ها به‌صورت ماهیانه انجام خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر مطالبات فروردین ماه به‌طور کامل انجام و در حال بررسی برای پرداخت سهم بیمه‌ای به فعالان مراکز درمانی استان در اردیبهشت ماه هستیم، تاکید کرد: همه تلاشمان پرداخت به موقع ماهیانه مطالبات پزشکان و مراکز درمانی است.

تغییر سیستم پرداختی از روزانه به ماهیانه

همچنین مدیرکل بیمه تامین اجتماعی مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران، به واریز مطالبات بیمه‌ای مراکز درمانی در ساعت ۲۴ همان روز در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: به‌دلیل وجود مشکلاتی در راستای واریز روزانه مطالبات، زمان آن به یک ماه تغییر کرد.

حسن فلاح یادآور شد: در روش نسخه نویسی دستی حدود دو ماه زمان میبرد تا مطالبات مراکز درمانی واریز شود اما در روش جدید فعالان عرصه سلامت میتوانند ماهیانه مطالبات خود را دریافت کنند.

عقب‌ماندگی آنچنانی در پرداخت مطالبات وجود ندارد

همچنین رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران، در این باره اظهار کرد: پس از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در مازندران، مطالبات پزشکان حاضر در مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰، به‌صورت روزانه انجام میشد اما در حال حاضر ماهیانه پرداخت می‌شود‌.

عادل حدیدی تاکید کرد: در سال جاری مطالبات پزشکان، مراکز درمانی و داروخانه‌ها تا پایان فروردین ماه پرداخت و اردیبهشت ماه در حال بررسی است و عقب‌ماندگی آنچنانی وجود ندارد.از طرفی ۳۰ درصد از حق ویزیت پزشکان دولتی است و ۷۰ درصد دیگر از خود بیماران اخذ می‌شود.

وی درخصوص عقب ماندگی در پرداخت مطالبات بستری‌ها، اولویت اول سازمان طبق مصوبه مجلس پرداختی بازنشستگان است، گفت: بعد از آن موسسات طرف قرارداد و سپس بیمارستان‌های دانشگاهی که کمی با تاخیر انجام می‌شود.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان مازندران خاطرنشان کرد: از طرفی مطالبات تامین اجتماعی از دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که به طبع مشکلاتی را ایجاد میکند.

این مسئول تصریح کرد: تامین اجتماعی در بحث پرداخت مطالبات به بیمارستان‌ها و مراکز بخش خصوصی سیاست تهاتری را در دستور کار قرار داده است به این صورت که در ازای مطالبشان اقدام به عدم دریافت حق بیمه پرسنل میکند تا باقی مبالغ را پس از دریافت مطالبات از دولت واریز کند.

نسخه کاغذی؛ جایگزین نسخه الکترونیک در زمان قطعی سیستم

وی با اشاره به اینکه بحث قطعی سیستم در ساعاتی از شبانه‌روز در روزهای ابتدایی اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک مطرح بود، اعلام کرد: خوشبختانه در خرداد ماه با به‌روزرسانی سیستم و اتصال به وزارت بهداشت مشکلی وجود ندارد.

حدیدی افزود: از طرفی اعلام کردیم که نسخه کاغذی به‌طور کامل حذف نشده و داروخانه‌ها موظف هستند نسخه کاغذی را به الکترونیک تبدیل کنند.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان مازندران عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد نسخه‌ها در مراکز طرف قرارداد ما به‌صورت الکترونیک نوشته می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: باتوجه به اینکه در مرحله استقرار طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در مازندران قرار داریم کار ارزیابی آغاز شده، فرم‌های نظر سنجی در چهار آیتم آماده توزیع شده تا از نحوه رضایت عدم رضایت و مشکلات باخبر شده و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

گفتنی است سازمان تامین اجتماعی در مازندران با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز درمانی قرارداد دارد.

همچنین یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.