پرداخت تسهیلات تولید شروع نشد

  رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی بخش تولید همچنان در مرحله ثبت نام است، گفت: ۵ ماه از سال گذشته ولی هیچ تغییری در اوضاع تولید کشور به وجود نیامده است.ابوالفضل روغنی گلپایگانی با اشاره به اینکه هنوز واحدهای تولیدی مشغول ثبت نام در طرح رونق برای […]

 

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی بخش تولید همچنان در مرحله ثبت نام است، گفت: ۵ ماه از سال گذشته ولی هیچ تغییری در اوضاع تولید کشور به وجود نیامده است.ابوالفضل روغنی گلپایگانی با اشاره به اینکه هنوز واحدهای تولیدی مشغول ثبت نام در طرح رونق برای دریافت تسهیلات 30 هزار میلیاردی هستند، اظهار داشت: هنوز کسی موفق به دریافت تسهیلات جدید نشده و همچنان فقط ثبت نام انجام میشود.وی با بیان اینکه در این طرح بنگاه‌های بزرگ هم امکان دریافت تسهیلات را دارند، افزود: براساس بخشنامه بانک مرکزی موضوع دیون واحدهای تولیدی و چک‌های برگشتی آنها نباید مانعی برای دریافت تسهیلات جدید باشد اما باید دید آیا واقعا این بخشنامه‌ها اجرایی می‌شود یا فقط در حد بخشنامه باقی می‌ماند.رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی و بانک‌ها هر یک کار خودشان را می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است.روغنی با تأکید براینکه امروز تولید کشور در کنار نقدینگی نیازمند تحریک تقاضا در بازار است، تصریح کرد: 5 ماه از سال گذشته ولی هیچ تغییری در اوضاع تولید کشور به وجود نیامده است. البته به نظر می رسد با تغییر وزرا  اگر دولت برنامه‌ای هم برای تحریک تقاضا داشته باشد آن را در چند ماه پایانی سال اعمال خواهد کرد.به گزارش تسنیم، براساس ابلاغیه بانک مرکزی، ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ارائه به ۲۱ هزار واحد صنعتی و معدنی پیش بینی شده که در این راستا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای رونق ۱۰ هزار واحد صنعتی، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح های نیمه تمام شش هزار واحد صنعتی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر برای نوسازی، بازسازی و به روزرسانی پنج هزار واحد صنعتی اختصاص یافته است.

طرح جدید رونق تولید در سال جاری در حالی مدنظر قرار خواهد گرفت که متقاضیان دریافت تسهیلات نیازمند تعهد نسبت به دو پیش شرط تعیین شده هستند. ابتدا این که واحدهایی که می‌خواهند تسهیلات اخذ کنند باید ۱۰ درصد افزایش تولید طی یک سال را در دستور کار قرار دهند.علاوه بر این شرط دوم این که واحدهای صنعتی و معدنی متقاضی دریافت تسهیلات باید نسبت به آن متعهد باشند این است که اشتغال در این واحدها طی یک سال به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد و کسانی که نمی‌توانند نسبت به این دو شرط متعهد شوند از دریافت تسهیلات محروم خواهند شد.

*گلایه از افزایش سهم دولت در اقتصاد

همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز با چندین پدیده متناقض روبرو هستیم؛ دائما از کوچک شدن دولت در اقتصاد صحبت می‌کنیم اما هر ساله شاهد بزرگتر شدن و افزایش سهم دولت در اقتصاد هستیم. از سوی دیگر از خصوصی سازی و مردمی کردن اقتصاد ‌می‌گوییم اما شاهد پیدایش ساختار جدیدی در اقتصاد هستیم که تحت عنوان “خصولتی” هستیم.غلامحسین شافعی عنوان کرد: از خصوصی سازی، مردمی کردن اقتصاد و واگذاری نهادهای دولتی به خصوصی سخن به میان می آوریم اما شاهد پیدایش ساختار جدیدی در اقتصاد هستیم که تحت عنوان “خصولتی” هستیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات دیگر در اقتصاد گفت: از جمله مشکلات بزرگ می توان به اشتغال، بدهی های دولت، رکود واحدهای تولیدی، بحران آب و محیط زیست، فسادهای گسترده و عدم شفافیت اشاره کرد. دیگر نگاه جزیره ای به این مشکلات نمی تواند راهگشا باشد.رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: امروز راهکارهای عملی برای حل این مشکلات مورد تقاضاست و نه راهکارهای کوتاه مدت و مسکن‌گونه. باید پرسید چه بخشی از جامعه باید پیشتاز مسیر توسعه باشد؟ بخش دولتی و بخش خصوصی باید دوباره تعریف شوند و در همیاری با یکدیگر شاهد رسیدن به اهداف توسعه ملی باشیم.