پاسخ به شبهات تفرقه‌افکنانه در خصوص تعلق حضرت عیسی (ص)

به گزارش حرف آنلاین، یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی‌ها از سر ناآگاهی و مغرضانه می‌گویند حضرت عیسی (ص)‌ تنها به مسیحیان تعلق دارد، گفت: این گفته صحیح نیست، خدواند هیچ تفاوتی بین پیامبران قائل نیست همه یک اصل را دنبال کردند، آن‌ها باید بدانند که ما دین داریم نه ادیان! […]

به گزارش حرف آنلاین، یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی‌ها از سر ناآگاهی و مغرضانه می‌گویند حضرت عیسی (ص)‌ تنها به مسیحیان تعلق دارد، گفت: این گفته صحیح نیست، خدواند هیچ تفاوتی بین پیامبران قائل نیست همه یک اصل را دنبال کردند، آن‌ها باید بدانند که ما دین داریم نه ادیان! و این بهترین دلیل بر نفی این ندای تفرقه‌افکنانه است.

حجت الاسلام حسن آقا بابایی به‌مناسبت ولادت حضرت عیسی (ص) در گفت‌وگو با خبرنگار حرف مازندران، اظهار کرد: عیسی مسیح یکی از پیامبران الوالعظم است که ولادت، زندگی و هم پایان کار رسالت با شگفتی‌ها و معجزاتی همراه بوده است.
وی افزود: حضرت مسیح با اراده الهی بدون داشتن پدر، از مادری پاکدامن و موحد به نام حضرت مریم دیده به جهان گشود، در کتاب مقدس ما مسلمانان “قرآن” بیش از ۲۵ بار از ایشان به‌عنوان “عیسی” و ۱۳ بار با نام “مسیح” یاد شده است.

آقا بابایی با بیان اینکه عیسی به‌معنای نجات‌دهنده است، تصریح کرد: محل ولادت ایشان در دهکده ناصره یا بیت المقدس در عصر سلطنت فرهاد پنجم یکی از پادشاهان اشکانی است که به اذن الهی بدون پدر متولد شده است، مادرش حضرت مریم (ص) دختر عمران از بانوان فرزانه و از شخصیت‌های برجسته بنی اسرائیل بود، پدرش عمران از عالمان برجسته و از نسل حضرت سلیمان (ص) است، نام حضرت مریم (س) هم در قرآن حدود ۳۴ مرتبه ذکر شده است.

این استاد حوزه یادآور شد: ما در قرآن سوره‌ای به نام مریم داریم که از آیه ۱۶ تا ۳۶ آن به ماجرای ولادت حضرت عیسی (ص)، سخن گفتن، بخشی از زندگی و کیفیت دعوت اشاره دارد، در مسئله ولادت عیسی مسیح فرشتگان از طرف پروردگار متعال به تولد او بشارت دادند و شخصیت ایشان را معرفی کردند که در آیه ۴۵ سوره آل عمران مطرح شده است.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: عیسی (ص) تحت سرپرستی مادرش مریم (س) از ۱۲ سالگی به جمع دانشمندان راه پیدا کرد و با آنها به مباحثه پرداخت، در ۳۰ سالگی مبعوث به رسالت شد، دارای معجزات فراوانی از جمله علاج بیماری‌های ناعلاج و احیای مردگان به اذن خداوند است.

وی عنوان کرد: کتاب انجیل بر حضرت عیسی (ص) نازل شد که دارای شریعت مستقل بود تا مردم را به سوی خدای یگانه و بی‌همتا دعوت کند، بنابر اجبار به سفرهای متعدد برای تبلیغ دین خدا ازدواج نکرد و به‌صورت مجرد زندگی کرد.

آقا بابایی تاکید کرد: مشی و شیوه زندگی این پیامبر الهی هم زاهدانه بود، می‌فرمودند خدایا قرص نانی در سه وعده به من برسان بیش از آن نرسان که باعث طغیان من شود، ایشان ۱۲ یار مخصوص با عنوان حواریون داشت که در گسترش و توسعه آیین مسیحیت در کنار پیامبر تلاش می‌کردند جز یک نفر از آنها به‌نام یهودا که منافق شده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عمر حضرت عیسی (ص) هم ۳۳ سال است، یهودیان او را دستگیر کردند تا به قتلش برسانند اما پروردگار متعال او را نجات داد و به آسمان برد، در روزهای آخر عمر خویش شمعون را وصی و جانشین خود قرار داد .

وی افزود: حضرت یحیی (ص) این پیامبر الهی را تصدیق کرد و از مبلغین آیین او شده بود، آیین او ۱۱۰ تا سال ادامه پیدا کرد و هم اکنون هم پیروان مسیحیت در دنیا از همه پیروان ادیان دیگر بیشتر هستند و از آنها به عنوان مسیحی یاد می‌شود‌.

آقابابایی در ادامه عنوان کرد: یکی از مباحثی که امروزه بر سر زبان‌ها افتاده این است که امروزه برخی‌ها تلاش دارند تا عیسی مسیح را منحصر و متعلق به مسیحیت بداند از آنجایی که به عید کریسمس مطرح شدیم ممکن است این مسائل بیشتر مطرح شود. وی افزود: به لحاظ اعتقادمان اختلافی در تعالیم انبیا نمی‌بینیم و ماموریتشان واحد بوده است، اصول اساسی پیامبران یکی است و تنها اختلافشان مربوط به روشها و امور فرعی و جزییات است.

استاد حوزه ادامه داد: بسیاری از اختلافات در روش تبلیغ انبیا در نوع تفاوت در شکل اجرا بوده، به هر جهت همه آن‌ها از مبدا واحدی دستور می‌گیرند و برای هدایت بشریت مبعوث شدند، لذا ما در واقع نباید واژه ادیان را به‌کار ببریم چون ما دین داریم نه ادیان منشا همه این دین‌های وحیانی پرودگار متعال است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که ما محتوای دعوت انبیا و محموعه معارف، احکام، قوانین و برنامه‌های سازنده انسانی انبیا بیانگر یکی بودن روح دین‌های الهی است، همانطور که پروردگار متعال در سوره مبارکه شورا در قرآن بیان کرده است.

آقابابایی یادآور شد: نخستین اصول مشترک بین پیامبران توحید است، که در سوره مبارکه انبیای قرآن آمده است، به پیامبران وحی شده که فقط خداوند را پرستش کرده و از پرستش طاغوت اجتناب شود، دوم دعوت به معاد است که بین همه پیامبران الهی مشترک است، که در آیه ۱۳۰ سوره انعام آمده است یعنی همه پیامبران الهی مردم را از روز قیامت برحذر داشتند.

وی ادامه داد: دعوت به عدالت اجتماعی نیز از اصول اساسی تبلیغ پیامبران الهی است که در قرآن آمده است، مطلب بعدی مسئله تقوا است، باید بدانیم که بین پیامبران نمیتوان تفرقه انداخت، امام راحل نیز معتقد بودند که ۱۲۴ هزار پیغمبر اکر یک جا بیایند با هم اختلاف نمی‌کنند چون معصوم هستند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه پس همه انبیای الهی از یک جا دستور می‌گرفتند و اهدافشان مشترک بوده است، اصول فکری یکسانی داشتند، گفت: خداوند هم هیچ فرق و تفاوت بین پیامبران نمی‌گذارد، قرآن هرگز کلمه “ادیان” را بیان نکرد بلکه به دین اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین شکل اجرایی تعلیمات انبیا متفاوت است نه روح دین! پیامبران بر حسب موقعیت زمانی و مکانی مردم را به سمت یک مقصد هدایت می‌کردند، آقابابایی بیان کرد: اساسا از دیدگاه قرآن دین خدا از حضرت آدم تا محمد (ص) یکی است و همه انبیا به یک مکتب دعوت کردند، لذا همه انبیا از سلسله اصول مشترک پیروی کردند، همچون دعوت به توحید، تقوا، نفی شخصیت‌پرستی، دعوت به پرودگار متعال و مقابله با جاهلان! برخی‌ها تلاش میکنند دین مسیحیت را مختص به مسیحیان بدانند علتش این است که می‌خواهند جلوی رشد اسلام را بگیرند.

این استاد حوزه در پایان اذعان داشت: دین الهی به یک منطقه اختصاص ندارد، به‌ویژه دین اسلام که بین المللی و جهانی است این حرف‌های پوچ و بی‌معنایی است که مطرح می‌شود، لذا نباید بگوییم ادیان، ما دین داریم این بهترین دلیل بر نفی این ندای تفرقه‌افکنی است که برخی‌ها از سر ناآگاهی و مغرضانه مطالبی را مطرح می‌کنند.