پاراگلایدر در مسیر پیشرفت

در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک مربی پاراگلایدر مطرح شد؛ مربی باسابقه پاراگلایدر در مرکز مازندران به تشریح جزییات این ورزش پروازی پرداخته و می‌گوید؛ این روزها ورزش پاراگلایدر طرفداران زیادی پیدا کرده و مازندران در این بخش حرفی برای گفتن دارد. به گزارش حرف مازندران؛ طی سال‌های اخیر در جهان شاهد تنوع رشته‌های […]

در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک مربی پاراگلایدر مطرح شد؛

مربی باسابقه پاراگلایدر در مرکز مازندران به تشریح جزییات این ورزش پروازی پرداخته و می‌گوید؛ این روزها ورزش پاراگلایدر طرفداران زیادی پیدا کرده و مازندران در این بخش حرفی برای گفتن دارد.

به گزارش حرف مازندران؛ طی سال‌های اخیر در جهان شاهد تنوع رشته‌های تربیت بدنی و حتی لوازم نوظهور ورزشی هستیم که اتفاقا پرمخاطب شده و به سرعت حال توسعه هستند، یکی از این ورزش‌های تفریحی “پاراگلایدر” نام دارد.

باوجود توسعه این ورزش تفریحی و جذاب به‌نظر می‌رسد هنوز برخی از مردم شهر و روستاهای استان مازندران از شناخت کافی و اطلاعات لازم درمورد ورزش پاراگلایدر برخوردار نیستند، از این رو ما با یکی از پیشکسوتان و مربیان این ورزش در مرکز استان در دفتر روزنامه حرف به گفت‌وگوی تفصیلی پرداختیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم؛

سوال: خودتان را معرفی کنید و از سابقه‌تان در حوزه ورزش پاراگلایدر بگویید؟

پاسخ: بنده حسین بتیار اهل ساری، سرپرست ورزش‌های هوایی هیات انجمن‌های ورزشی استان مازندران، با توجه به شرایط شغلی‌ام از سال ۱۳۷۵ به این ورزش روی آوردم، از ابتدا مدارک رسمی در رشته‌های پاراگلایدر، پاراموتور، سقوط آزاد، کایت موتوردار را کسب کرده و به‌صورت تجربی با هواپیماهای تک‌موتوره اسکای‌رنجر، جایروپلند و یا همان جایروکوپتر پرواز کردم، ۲۳ سال است که فقط معلم این رشته هستم و علاقه خاصی در این بخش دارم.

سوال: کار مربی‌گری در مازندران را از چه زمانی آغاز کردید؟ با توجه به نوپا بودن این رشته ورزشی دریافت مجوز برای آغاز فعالیت سخت بود؟‌

پاسخ: شروع فعالیت رسمی من در ساری به سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد که انگیزه‌ام آموزش به دوستان و آشنایان بود، تا جایی که در سال ۱۳۹۳ موفق به اخذ پروانه فعالیت باشگاه هوایی سپهر ساری شدم و این اولین باشگاه پروازهای هوایی پاراگلایدر در استان بوده و البته هنوز هم اولین باشگاه ثبت شده است، اخذ مجوز برای خودش پروسهای خاص دارد که طی شد، زمین (واقع در روستای سرکت) نیز از طرف اداره ورزش در اختیارمان اختیارمان قرار داده شد، که از نظر من از هر لحاظ مناسب بوده و حتی با سایت‌های جهانی رقابت می‌کند.

  • انواع مدل‌های پروازی

سوال: کمی از جزییات ورزش پاراگلایدر بگویید؟

پاسخ: پاراگلایدر یک نوع ورزش پروازی جدید و مهیج است، علاقه‌مندان برای حضور در این رشته، به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول کسانی که می‌خواهند به‌صورت تک نفره و یا دونفره (تندم) پرواز کنند و بخش دوم افرادی که قصد آموزش و یادگیری و کسب مدرک خلبانی یا مربی‌گری را دارند که در دوره‌های تئوری و عملی شرکت می‌کنند، زمان دوره‌های ورزش‌های هوایی متفاوت است و در مجموع دارای چهار سطح است.

خلبانان پاراگلایدر پروازی کاملا شخصی را تجربه می‌کنند چرا که این وسیله هیچ موتوری ندارد و نشست و برخاست آن توسط پای خلبان انجام می‌گیرد که شاید در نگاه اول کار سختی باشد، در حالیکه علاقه‌مندان به این ورزش پروازی اینطور فکر نمی‌کنند و امروزه شاهد حضور خلبانان از تمام سنین در این حوزه ورزشی هستیم.

*مازندران ۷ مربی در عرصه پاراگلایدر دارد

سوال: علاقه‌مندان برای پرواز باید از چه شرایطی برخوردار باشند؟

پاسخ: ورزش‌های تفریحی نیاز به هیچ‌گونه پیش زمینه‌ای ندارد، در واقع از اقبال زیادی نیز برخوردار است و روز به روز بر تعداد داوطلبان افزوده می‌شود، در بخش دوم یا همان آموزشی افراد تحت آموزش پیوسته قرار می‌گیرند و هر چه لازم باشد از ایمنی تا پرواز را به‌خوبی می‌آموزند.

سوال: استقبال مازندرانی‌ها از پاراگلایدر را چطور می‌بینید؟

پاسخ: با وجود اینکه سایت پروازی ما تاکنون هیچ‌گونه تبلیغاتی نداشته، شاید باورش سخت باشد ولی از همان روزهای شروع کار تا به الان شاهد استقبال خوبی از نوجوانان (زیر ۱۶ سال باید تعهد خانوادگی به مربی ارائه شود)، جوانان و میانسالان هستیم، گاها از شهرها و حتی استانه‌ای اطراف نیز داوطلب داشتیم که جالب بود، ولی عمده هنرجوهای ما بومی هستند، در حال حاضر نیز در استان حدود ۷ مربی داریم.

*حضور خلبانان در مسابقات جهانی گامی نو در این عرصه

سوال: آیا خلبانان در سایت پروازی شما موفق به کسب رتبه شدند یا تجربه حضور در مسابقات جهانی شدند؟ برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

پاسخ: عمدتا مسابقات به‌صورت رسمی برگزار می‌شود، در پایان سال ۱۳۹۹ مسابقه آزاد کشوری تدارک دیده شد، خلبان‌های خوبی از سایت شهید سلیمانی روستای سرک در آن شرکت کردند، که البته شاهد حضور فعال بانوان نیز بودیم، در مسابقات جهانی اخیر “فرود دقت” در ترکیه نیز فرزندم که خود خلبان ماهری است موفق به کسب رتبه دوم کشور و دوازدهم جهان شد.

سوال: کمی از خاطرات پروازی برایمان بگویید؟

پاسخ: پرواز همه‌اش خاطره است و لذت خاص خودش را دارد، خاطره شیرینی از یک هنرجویی که پدرش به رحمت خدا رفته بود در ذهن دارم، که در زمان پرواز فقط به‌یاد پدرش می‌افتاد و بابت این موضوع بارها از من تشکر کرد، به‌نظر من پرواز بچه‌ها را به خدا نزدیک می‌کند چرا که آن بالا بالاها فقط خودشان هستند و خدایشان!

*اول ایمنی بعد کار!

سوال: آیا در طول این مدت حوادثی ناگوار برایتان به‌وجود آمده یعنی سقوط یا مواردی از این قبیل؟

پاسخ: خوشبختانه تاکنون مورد جدی از برخورد یا سقوط خلبانان نداشتیم و این نشان از لطف خدا دارد، البته ما همواره بر رعایت جمله “اول ایمنی بعد کار” تاکید داریم، اینکه خلبانان بی‌گدار به آب نزنند و در شرایط نامساعد جوی فعالیت نکنند مهم است، اصرار بر پرواز در صورتی که شرایط مساعد نیست یعنی حادثه…

سوال: حرف آخر؟

پاسخ: لازم است بگویم برگزاری مسابقه در این رشته در سه بخش برد دقت، مسافت و آکرو (حرکت‌های نمایشی) برگزار می‌شود که ما به‌طور کامل در هر سه بخش به هنرجویان آموزش‌های لازم را ارائه کرده و در حوزه این ورزش عقب‌ماندگی یا ضعف خاصی نداریم، مسابقات آزاد جهانی پاراگلایدر نیز هر ساله برگزار می‌شود، امسال از تیم ما ۳ نفر اعزام شدند که با کسب موفقیت بازگشتند، ما خلبانان با استعدادی داریم که می‌توانند در عرصه‌های جهانی بدرخشند، از این رو میتوان گفت این روزها مازندران در حوزه ورزش پاراگلایدر حرفی برای گفتن دارد.

در مورد خودم نیز باید بگویم که از آموزش دادن، کرچ‌کردن خلبانان و پیشرفت آن‌ها لذت می‌برم، همه می‌دانیم این ورزش نیاز به بال برای پرواز دارد و برخی شاید توان خرید آن را نداشته باشند و گاها از پاراگلایدر با عنوان ورزش مرفحان یاد می‌شود در صورتی که این‌طور نیست ما موادد موفق از خلبانانی داریم که سال‌های سال بدون خرید بال در سایت حضور پیدا کرده و فعالیت می‌کنند، از طرفی برخی‌ها مشکل مالی ندارند بال هم خریداری می‌کنند اما در پرواز موفق نیستند و همچنین برعکس نیز ممکن است، نکته جالب اینکه هیجان این ورزش چیز دیگری است و تکراری نمی‌شود و هر ساله بر تعداد علاقه‌مندان به پاراگلایدر افزوده می‌شود.

به گزارش حرف؛ در طی این سال‌ها که سایت پروازی شهید سلیمانی در روستای سرکت ساری آغاز به‌کار کرده شاهد پیشرفت این روستا در حوزه‌های مختلف از جمله تعمیرات راه دسترسی، برگزاری جشنواره پیاز و تبدیل شدن خانه‌های روستایی قدیمی به مرکز بومگردی هستیم و همچنین علاوه بر خلبانان و مربیان در سایت پروازی حجم گستردهای از مردم برای تماشای حرکات پروازی در آن منطقه حضور می‌یابند‌.