دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد؛

هم‌افزایی؛ راه‌حل مقابله با آسیب‌های اجتماعی

حرف آنلاین: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر این که مسائل و مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق با هم‌افزایی بهتر قابل حل است ، گفت: در موضوع عفاف و حجاب نیز دعوت به خیر باید محور قرار گیرد.

سید مجید امامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران دعوت به خیر در موضوع عفاف و حجاب را علمی توصیف کرد و افزود: از آن جایی که ۷۵ درصد جمعیت کشور قایل به رعایت مقولات عفاف و ججاب اسلامی هستند باید روش‌های رسیدن به ایده آل‌ها در این زمینه هم تغییر کند و دعوت به خیر این مسائل را تغییر بدهیم.

وی بر ضرورت توجه جدی شورای فرهنگ عمومی به تمامی آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: بر اساس برنامه‌های تحولی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شورای فرهنگ عمومی تعیین کرده است، این شورا در ماموریت‌های اصلی چاپک‌تر خواهد شد.

امامی با اعلام این که الگوی مردمی‌سازی دینی را در فرهنگ شورای عمومی با روش‌های مختلف را عملیاتی می شود ، افزود: هویت شورای فرهنگ عمومی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام است و وابسته به دولت و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و با این رویکرد آیین‌نامه اصلاحی آن برای شورای فرهنگ عمومی استان‌های کشور در حال نهایی شدن است.

وی ادامه داد : شورای فرهنگ عمومی استان ها مربوط به همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی است و باید به آن توجه جدی شود و در برنامه تحولی اعضای شورای فرهنگ عموی را به درستی انتخاب می کنیم و به هیچ عنوان غیبت افراد در این برنامه توجیه‌پذیر نخواهد بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به برخی مشکلات فرهنگی در استان مازندران اشاره کرد و گفت : اکنون به‌شدت درگیر مسایل فرهنگی سواحل دریا هستیم ، اگرچه اصلا مقوله رعایت تمام و کمال حجاب در سواحل مطرح نیست بلکه مساله شناسی عفاف و حجاب در سواحل مهم است که باید عملیاتی شود.

وی توضیح داد: اگر قبلا غرب مازندران آماج گردشگری واقع شد و فرهنگ عمومی آن منطقه مورد تعرض فرهنگی گردشگری غربی قرار گرفت، امروز فرهنگ زیست بوم این منطقه دچار مشکل است.

امامی با اظهار این که گردشگری ساحلی در کنار گردشگری زیارتی بزرگ ترین گردشگری کشور است، گفت: مقولات ضد فرهنگی گردشگری ساحلی فرهنگ بومی و دینی اسلامی کشور را دچار مشکل کرده است به همین دلیل ترمیم رعایت مقولات عفاف و حجاب را در شورای فرهنگی عمومی کشور در دستور کار داریم.

وی افزود: امروز لباس زیبای جلو بسته به نسبت لباس های جلو باز در بازار به مراتب بیشتر پیدا می شود ، گفت: تاکید می کنم  متاسفانه رسانه ها در مورد حجاب تحت ایده رسانه های غربی قرار می گیرند و موضوع اجباری بودن عفاف و حجاب را مطرح می کنند ، که اصلا چنین چیزی مطرح نیست.

امامی به اهمیت توجه به وظایف کارگروه لباس و مد شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم لباس های مورد نیاز امروز جامعه به خصوص نسل جدید را بر اساس زیبایی های خاص و در عین حال مطابق با حجاب و عفاف در سطح وسیعی در دسترس قرار دهیم ، نمی توانیم به اهداف خود برسیم.

وی گفت: باید به تولید کنندگان توجه ویژه شود و در واقع باید حمایت های جدی در تولید و عرضه آن در جامعه را داشته باشیم.

او افزود : البته برخورد ها در جای خودش باید باشد یعنی باید با فوق ناهنجاری های اجتماعی برخورد شود و تذکر و دستگیری هم کافی نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: باید زمان های نسل ها را بر اساس اصالت فرهنگی به هم نزدیک کنیم و این ایده باید بر اساس نیاز های روز و صد البته علمی باشد.

دفاع در مقابل هجمه‌های عمومی وظیفه همگان است

نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در این جلسه با اظهار این که حفظ سرمایه های فرهنگی استان اولویت برنامه های شورای فرهنگ عمومی است ، گفت: باید نیروهای انسانی فرهنگی و فرهیخته استان را مورد توجه قرار بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی با تاکید بر این که دفاع از هجمه های فرهنگی ماموریت و وظیفه همه افراد جامعه بخصوص مسوولان است، افزود : فرهنگ دینی و اسلامی ناموس این نظام است که باید این مقوله به درستی ترویج شود.

وی چند صدایی در اجرای مقولات فرهنگی را یک امر ضدفرهنگی توصیف کرد و بیان داشت : علاوه بر ارائه پیوست فرهنگی در سواحل ، باید مسایل عملی شدن طرح های فرهنگی نیز اهتمام کنیم و در حد طرح روی کاغذ نباشد.

امام جمعه ساری تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف عفاف و حجاب اسلامی باید ترکیبی و با هم افزایی با یکدیگر کار کنیم. /ایرنا