مازندران در ۵۰ سال آینده مخروبه خواهد شد

حرف آنلاین:یک محقق و پژوهشگر معماری با بیان اینکه مازندران در ۵۰ سال آینده مخروبه خواهد شد، گفت: منابع طبیعی این استان در ۵۰ سال آینده همچون دریاچه ارومیه از بین خواهد رفت.  محمدرضا حائری  در جلسه هم اندیشی سازمان نظام مهندسی مازندران، از معماری به عنوان سازماندهی آگاهانه فضا در مقیاس خرد و شهرسازی […]

حرف آنلاین:یک محقق و پژوهشگر معماری با بیان اینکه مازندران در ۵۰ سال آینده مخروبه خواهد شد، گفت: منابع طبیعی این استان در ۵۰ سال آینده همچون دریاچه ارومیه از بین خواهد رفت.

 محمدرضا حائری  در جلسه هم اندیشی سازمان نظام مهندسی مازندران، از معماری به عنوان سازماندهی آگاهانه فضا در مقیاس خرد و شهرسازی نام برد و گفت: شهرشناسی به شناخت آسیب ها کمک می کند تا خطاهای خود را درست بفهمیم و به سمت راهبرد پیش رویم و در واقع پروژه آسیب شناسی ساخت و ساز مازندران ما را به سمت راهبرد هدایت کرد.

حائری با بیان اینکه شهرنشینی در کشور ما از سال ۱۳۴۰ شتاب گرفت بیان داشت: شهرنشینی در گذشته متکی بر درآمد نفت بود ولی اکنون برپایه رانت و پول شویی و انواع اقتصادهای ناسالم اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه مازندران در ۵۰ سال آینده مخروبه خواهد شد گفت: منابع طبیعی این استان در ۵۰ سال آینده همچون دریاچه ارومیه از بین خواهد رفت و برای حفظ این منابع نیاز به آگاهی جمعی است.

وی با اشاره به پتانسیل نظام مهندسی ساختمان در کشور گفت: این سازمان بزرگترین سازمانی است که حدود ۳۵۰هزار عضو دارد و صدای نظام مهندسی باید بلندترین صدا در کل کشور باشد و به همین جهت با تجمیع نقاط اشتراک باید به راهکارهای عملی در راستای توسعه و آبادانی برسیم.

این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: از شهرداری تقاضای مدیریت شهری داریم اما شهرداری گوی سبقت را در استفاده از سرمایه های وارده به شهر در دست گرفته و درآمد شهرداری ها از طریق تخلفات ساختمانی تامین می شود و وقتی درآمد شهرداری متکی بر درآمد خلاف باشد توسعه شهر روند معکوس خواهد داشت.

حائری ادامه داد :شهرداری ها در استان عمر کوتاهی دارند و با توجه به اینکه چهار سال تدوین طرح جامع و چهار سال هم تدوین طرح تفصیلی و ابلاغ آن به شهرداری ها طی می شود و وقتی این طرح ها ابلاغ می شوند عمر شهرداری به اتمام رسیده  و در نتیجه شهرداران بدون طرح جامع رفتار می کنند.

وی افزود: شهرسازی برآیند شهر، شهرنشینی، شهروندی و شهرسازی است و بدون این مولفه ها نمی توان از شهرسازی توقع داشت که رسالت خود را ایفا کند.

محقق و پژوهشگر معماری و شهرسازی با بیان اینکه اکنون شهرنشینی مبتنی بر تولید صنعتی و طرح و برنامه نیست گفت: تا سال ۱۳۴۰ رشد آرام شهرنشینی را داشتیم و بعد از آن شهرنشینی سریع اتفاق افتاد به طوری که الان کلانشهر منطقه ی داریم و تعداد شهرهای استان طبق آمار سال۹۳ به ۵۸ شهر رسیده است.

حائری با بیان اینکه شهر شدن به یک ارزش تبدیل شده گفت: در سال های اخیر شاهد آن بودیم که بدون اینکه شهرشناسی رخ دهد با ادغام چند روستا شهر های جدید ایجاد شد که با اینکار هم ارزش روستا از بین رفت و هم کیفیت زندگی شهری کاهش یافت.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد مازندارن مسکونی است اظهار داشت: این نشان دهنده بیماری شهر است و برای داشتن کیفیت سکونت، باید تناسبی میان میزان سکونت، کاربری های غیر شهری، تاسیسات و تجهیزات شهری و حمل و نقل و ترافیک وجود داشته باشد.

وی رشد افقی شهرها، نبود زیرساخت های لازم برای شهر، عدم آگاهی فردی و مدیریت، ناکارایی و طولانی شدن طرح های جامع شهری را از دیگر چالش های حوزه شهرسازی عنوان کرد.

شیرزاد یزدانی رئیس گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندس ساختمان مازندران نیز با اشاره به جایگاه مهندسان شهرساز در سازمان اظهار داشت:  مازندران جزو اولین استان هایی بود که در سال ۸۶ اولین مصوبه خدمات شهرسازی توسط هیأت مدیره سازمان تصویب شد که همان مصوبه الگویی برای سایر استان ها شد.

به گفته وی، با پیگیری های صورت گرفته مصوبات قانونی در این حوزه اجرایی شد و در آخرین روز کاری سال۹۲ نیز نظارت شهرسازی در ساخت و سازها مورد تصویب کمیته چهارنفره استان قرار گرفت.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به رویکرد اقتصادی و سودآوری حاکم بر ساخت و سازها اظهار داشت: این رویکرد باعث شده در ساخت و سازها حداقل ضوابط و مقررات شهرسازی اجرا شود و به دلیل ضعف های قانونی توان جلوگیری از تخلفات ساختمانی را نداریم.

یزدانی افزود: نگاه درآمدی کمیسیون های ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹ و همچنین شهرداری ها باعث شده گزارش مهندس ناظر از تخلف ساختمان به این کمیسیون ها ارجاع شود و این کمیسیون به راحتی در مورد این تخلفات تصمیم گیری کرده و مانع اجرای ضوابط شوند.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان با اشاره به موضوع نظارت شهرسازی و نظارت شهرسازان گفت:با توجه به مستندات قانونی که در این بخش داریم از جمله قانون شورای عالی معماری و شهرسازی، قانون نظام مهندسی  و کنترل ساختمان و قانون شهرداری ها که تاکید بررعایت ضوابط و مقررات شهرسازی دارند و با همکاری سایر رشته های فنی باید به اجرایی شدن خط مشی و قانون نظام مهندسی دست پیدا کنیم./مهر