نگاهی به بزرگترین رویداد فرهنگی هنری مازندران در سال 98/ تب “وارش” در اردیبهشت سرد

گروه فرهنگی ملتی بزرگ است که توانسته باشد در خود قومیت‌های بیشتری را جای دهد. اگر این گفته درست باشد، لابد از آن منظر است که قومیت‌ها موجب تنوع دستاوردهای ملی یک کشور می‌شوند و تنوع باعث قوام، دوام و پایداری ملت‌هاست. وی عنوان کرد: تنوع در دستاوردهای فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی و… از یک […]

گروه فرهنگی

ملتی بزرگ است که توانسته باشد در خود قومیت‌های بیشتری را جای دهد. اگر این گفته درست باشد، لابد از آن منظر است که قومیت‌ها موجب تنوع دستاوردهای ملی یک کشور می‌شوند و تنوع باعث قوام، دوام و پایداری ملت‌هاست.

وی عنوان کرد: تنوع در دستاوردهای فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی و… از یک سو یکنواختی را نزد صاحبان آن از بین می‌برد. از سوی دیگر مقابل هجوم و صدور کالاهایی از سایر ملل ایستادگی بیشتری از خود نشان می‌دهد. زیرا به عنوان پدیده‌ای نو نزد ملتی دیگر جلوه می‌کند و هرگاه امکان بروز استعدادهای قومی را تقویت کرده باشیم، در واقع به ورزیدگی ملت خویش در برابر سایر ملل کمک می‌کنیم.

در آستانه برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش به عنوان یک رویداد فرهنگی بین‌المللی و با محوریت قرار دادن تاریخ و فرهنگ مازندران و ساکنان آن، رهبر قنبری از کارگردانان سینما و تلویزیون توجه به تنوع و قومیت ها را در راستای اهداف این جشنواره عنوان کرده است که از نظرتان گذشت.

معرفی اعضای شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره فیلم وارش

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، محمود شالویی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، مهرداد زاهدیان مستند ساز، محمدعلی سجادی کارگردان و فیلمنامه نویس، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی و جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل هنر و تجربه، مهدی قربانپور دبیر جشنواره اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد را تشکیل می دهند. 

مهدی قربانپور از سال 78 جشنواره بین المللی فیلم وارش را پایه گذاری کرد و از سال 83 عضو انجمن مستند سازان سینمای ایران است، وی در نهمین جشنواره فیلم وارش مازندران که 9 الی 13 اردبهشت ماه در بابل برگزار می شود دبیر جشنواره است.

معرفی کارگاه ها

جزئیات کارگاه ها و نشست های تخصصی نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش اعلام شد.

کارگاه «اندیشه و اجرا در فیلم مردم نگاری» با حضور همایون امامی و نشست تخصصی «روند همکاری شرکت های تولید فیلم با فیلمسازان» با حضور ادوارد پیچگونین از کشور روسیه دوشنبه 9 اردیبهشت ماه در اولین روز از برگزاری جشنواره برگزار می شود.

همچنین کارگاه­های «تکنیک­های توزیع فیلم مستند در جشنواره­ها» با حضور احد محبی و محمدرضا فرطوسی و «تولید فیلم مستند مردم شناسی» با حضور فرهاد ورهرام روز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه در بابل برگزار می شوند.

«موسیقی و سینما» با حضور آنتون لابچنکو از کشور روسیه عنوان نشست تخصصی و «آغاز و پایان در فیلم مستند» با حضور احمد الستی و مهرداد اسکویی عنوان کارگاهی است که چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه میزبان هنرجویان سینما خواهد بود.

کارگاه «ساز و کارهای تامین سرمایه جمعی برای تولید یک فیلم» با حضور زینب تبریزی و شیما صابری و نشست «تجربه های شخصی در فیلمسازی» با حضور سرگئی دووروتسوی از کشور قزاقستان نیز روز پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه در شهر بابل برگزار می شوند.

نشست های «امر ذهنی و امر واقع در مستند» با حضور فرشاد فدائیان، «جامعه شناسی فیلم عامه پسند» با حضور جواد طوسی و کارگاه «زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم» با حضور پرویز جاهد نیز 13 اردیبهشت ماه در آخرین روز از نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش برگزار می شوند.

شرکت در این کارگاه­ها و نشست‌ها برای عموم آزاد و رایگان است.

این رویداد به دبیری مهدی قربانپور 9 تا 13 اردیبهشت ماه در استان مازندران و در سه شهر بابل، ساری و رامسر برگزار می شود

فسیل های زنده در بخش ویژه

تعداد ۸ فیلم در بخش ویژه جنگل‌های هیرکانی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» نمایش داده می‌شوند.

فیلم‌های مستند «نفس‌های آخر» به کارگردانی یاسر طالبی، «جنگل‌های هیرکانی» به کارگردانی بابک مجیدی، «بر فراز صخره‌های مرتفع» به کارگردانی علی احمدی زرین کلایی، «گله را بردند» به کارگردانی رضا اکبریان گالشکلایی، «به کجا می‌رویم؟» به کارگردانی رضا مجلسی و فیلم‌های پویانمایی «اشک باران» به کارگردانی اسماعیل عباسی، «مهمان ناخوانده» به کارگردانی کوروش شاملو، فیلم داستانی «درخت» به کارگردانی حمیدرضا درویش آثاری هستند که در بخش ویژه این رویداد بین‌المللی سینمای ایران با محوریت جنگل‌های هیرکانی شرکت دارند.

جنگل‌های هیرکانی متراکم‌ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می‌دهند و بخش ویژه نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» که به این موضوع اختصاص دارد، با هدف ارتقای آگاهی عمومی به منظور حفظ و ضرورت همراهی جوامع انسانی در مدیریت جنگل‌ها با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار می‌شود.

همچنین بنا بر اعلام روابط عمومی جشنواره، ۸ فیلم از ۸ مستند ساز گیلانی در بخش «مروری بر فیلم‌های مردم شناسی گیلان» نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» شرکت دارند.

اهدای نشان «ایسفا» در جشنواره فیلم وارش

رییس هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران از اهدای نشان ویژه شایستگی «ایسفا» در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش به بهترین فیلم خبر داد.

مهدی بوستانی شهربابکی رییس هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران با اشاره به اهدای جایزه ایسفا در جشنواره فیلم وارش به بهترین فیلم اظهار کرد: نشان یا مدال ایسفا در جشنواره های معتبر که در طول سال برگزار می‌شوند اهدا می‌شود و جشنواره وارش یکی از این رویدادهای معتبر است. 

وی با اشاره به اهدای جایزه ایسفا به بهترین فیلم در جشنواره‌هایی همچون فیلم کوتاه تهران که به عنوان یکی از رویدادهای مهم بین‌المللی فیلم کوتاه محسوب می‌شود، عنوان کرد: ایسفا در تمامی این جشنواره‌ها تیم‌های داوری ۳ یا ۵ نفره دارد که این داوران فیلم های کوتاه بخش تجربی و داستانی را می‌بینند، سپس یک فیلم را به عنوان برگزیده خود انتخاب می‌کنند.

دیدگاه محیط زیستی در فیلم وارش

یک نویسنده و کارگردان سینما معتقد است: آموزش در زمینه حفظ فرهنگ عامه و نگهداری از محیط زیست، دریا، جنگل و… باید جایگزین ارائه تصاویر صرفا کارت پستالی زیبا و جذاب از اقوام مختلف و طبیعت در فیلم های ایرانی شود.

کاوه سجادی حسینی کارگردان و فیلم نامه نویس با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش گفت: سینمای استان مازندران تفاوت چندانی با سایر شهرها و استان‌ها مثل تهران ندارد اما شهرهای شمالی و جاده‌های اطراف آن برای همه مردم فضای نوستالژیک و جذابی دارد، در فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی کمتر به استان مازندران پرداخته شده است و فقط هرازگاهی فیلم هایی در جنگل ها و جاده‌های شمالی ساخته می‌شود که فقط از این لوکیشن‌ها در آنها استفاده شده است.

وی با تاکید براینکه باید از نمایش فضاهای غیر شهری در فیلم‌ها بیشتر استفاده کنیم، افزود: با تبلیغات بیشتر شاهد ورود سینماگران تاثیرگذار به این عرصه خواهیم بود و حتی فیلمسازان شمال کشور می توانند با برگزاری نشست‌ها و نمایش فیلم‌هایی با مضامین مربوط به استان مازندران و حفاظت از محیط زیست سایر کارگردان ها و فیلم سازان را نسبت به این موضوع دغدغه مند کنند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ الی ۱۳ اردیبهشت ماه در مازندران و شهر بابل برگزار می‌شود.