نگاهی به آخرین وضعیت سیل‌زدگان مازندرانی

بارش شدید باران و برف که از ۲۶ اسفند ۹۷ در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین امسال ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه‌ها و جای شدن سیل و سیلاب طی دو مرحله در استان شد که بر اساس آخرین برآوردها ۶ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی مازندران خسارت وارد کرد. طبق آمار […]

بارش شدید باران و برف که از ۲۶ اسفند ۹۷ در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین امسال ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه‌ها و جای شدن سیل و سیلاب طی دو مرحله در استان شد که بر اساس آخرین برآوردها ۶ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی مازندران خسارت وارد کرد.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از این میزان خسارتی که به بخش کشاورزی استان وارد شد تنها چهار درصد کشاورزی سیل‌زده بیمه بوده است که معادل ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی صندوق بیمه کشاورزی برآورد شد.

همچنین در این سیل، بسیاری از خانه‌های مازندرانی‌ها تخریب شد و کار بازسازی آن به همراه رسیدگی به وضعیت کشاورزی استان پیشی گرفت. مازندران نخستین نقطه در کشور بود که از ۲۶ اسفندماه سال ۹۷ سیل ویرانگری را تجربه کرد، سیلی که بعدها نیمی از استان‌های کشور را درگیری خود نمود. علاوه بر سیل و سیلاب اواخر اسفند، شهروندان مازنی فروردین‌ماه ۹۸ نیز بار دیگر در کنار میزبانی از گردشگران نوروزی شاهد جاری شدن سیل و سیلاب در مناطق مختلف بودند به‌گونه‌ای که در این دو مرحله ۱۳ شهرستان استان درگیر بحران شدند و برابر برآوردهای صورت گرفته بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف خسارت وارد شد. برابر اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، براثر سیل به بیش از ۶ هزار واحد مسکونی در مازندران خسارت وارد شد که از این تعداد ۵ هزار و ۵۵۰ واحد نیازمند تعمیر و بازسازی بودند که تاکنون کار چهار هزار واحد پایان‌یافته و قرار است تا پایان تیرماه بازسازی بقیه واحدها هم تمام‌شده و تحویل مالکان شود. همچنین میزان خسارت سیل به ۶۷۰ واحد مسکونی در مازندران هم به حدی بود که کارشناسان آن‌ها را به عنوان واحدهای خسارت‌دیده تخریبی معرفی کردند که کار ساخت آن‌ها در حال پیگیری است. مدیرکل بنیاد مسکن مازندران روزهای پایانی خردادماه امسال اعلام کرده بود که کار آواربرداری ۳۰۰ واحد مسکونی تخریبی خاتمه یافته و عملیات ساخت ۲۵۰ واحد نیز شروع شد و در مراحل مختلف ساخت اعم از پی‌کنی تا اسکلت‌بندی قرار دارد.

بازگشت به خانه 4 هزار مازندرانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت که تاکنون کار ترمیم و بازسازی چهار هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل در استان پایان‌یافته و خانواده‌های مالک به خانه‌هایشان بازگشته‌اند. مهدی راز جویان افزود: برابر وعده‌های داده‌شده توسط استاندار به رئیس‌جمهوری و برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، اولین واحد مسکونی احداثی در مناطق سیل‌زده استان هم طی روزهای آینده طی مراسمی بهره‌برداری و تحویل مالک آن خواهد شد. وی از تمامی افرادی که در تمامی لحظات بروز سیل و پس‌ازآن در بازسازی مناطق سیل‌زده حضور فعال و مؤثر و چشمگیری داشتند قدردانی کرد و گفت که حل مشکلات سیل‌زدگان ازجمله بازسازی و ساخت خانه‌های آسیب‌دیده جز با همفکری، همدلی و اتحاد آحاد مردم و مسئولین دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر نبود. راز جویان افزود: در حوادث سیل اخیر نقش نهادهایی همچون سپاه، ارتش، بسیج، قرارگاه‌های جهادی و ائمه جمعه و جماعات در سرعت بخشیدن به بازسازی هرچه زودتر مناطق سیل‌زده غیرقابل‌انکار بوده است.

سرعت گرفتن پرداخت کمک‌های بلاعوض

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران گفت: در راستای حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده از سیل بر اساس مصوبات هیئت دولت، ۱۷۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۶۰ میلیارد تومان وام بانکی ۴ درصد به مازندران اختصاص یافت. حسین نگهدار افزود: روند پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل به‌صورت روزانه در حال انجام است. وی توضیح داد: پس از وقوع سیل و ابلاغ دستورالعمل سامانه سجاد به استان در بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه امسال، ثبت اطلاعات خسارت دیدگان مشمول دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره ۴ درصدی در این سامانه آغاز شد و تاکنون ۲۰ هزار و ۷۴۸ پرونده به مبلغ ۱۲۸ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان مربوط به پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره به خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از سیل در کمیته تخصصی شهرستان‌ها مصوب شد. وی ادامه داد: از تعداد پرونده‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض مصوب در کمیته‌های شهرستانی، ۱۷ هزار و ۷۰۴ مورد به مبلغ ۹۵ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در سامانه سجاد وزارت کشور ثبت شد. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: از تعداد پرونده‌های ثبت‌شده در سامانه سجاد، ۵ هزار و ۳۴۸ مورد بااعتبار ۹ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان در کارگروه استانی مصوب شد. به گفته نگهدار تاکنون ۶۱۰ پرونده به مبلغ ۳۷۴ میلیون تومان از کمک‌های بلاعوض خسارت سیل به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت شد.