نواخته شدن زنگ انتخابات در مازندران/برنامه زمانبندی انتخابات چگونه است؟

ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مازندران آغاز به کار کرد.

ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مازندران با حضور یوسف نوری استاندار مازندران،دکتر قاسم عزیززاده گرجی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار و اعضای ستاد انتخابات استان آغاز به کار کرد.

به گزارش حرف، در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیأت همراه، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری باید ظرف ۵۰ روز با تصمیم شورایی متشکل ار روسای قوه قضاییه و مقننه و همچنین معاون اول رئیس جمهور برگزار شود. بر اساس تصمیم این شورا، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وزیر کشور 6 خردادماه در نامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور، دستور شروع فرآیند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.«احمد وحیدی» وزیر کشور روز یکشنبه در نامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.

در متن نامه آمده است: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان، در اجرای اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صادر می‌شود.

ضروری است ضمن صدور دستور تشکیل ستاد انتخابات استان توسط استانداران محترم، فرمانداران سراسر کشور نیز نسبت به تشکیل هیئت‌های اجرایی از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۶ حداکثر در مدت سه روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات مذکور در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت های قانونی مقرر اقدام کرده و وصول این بخشنامه را به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.

 

آغاز ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مازندران

 

بر همین اساس، ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مازندران با حضور یوسف نوری استاندار مازندران،دکتر قاسم عزیززاده گرجی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار و اعضای ستاد انتخابات استان آغاز به کار کرد.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در نخستین جلسه رسمی آغاز به کار ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری استان با گرامیداشت یاد و خاطره خادم الرضا(ع) شهید آیت الله رئیسی و همراهان ایشان، به اهمیت نقش مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: مازندرانی ها همواره در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی ملی نقش آفرین هستند.

وی همچنین افزود: مشارکت و حضور مردم در انتخابات عامل اصلی تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اظهار این که طبق منویات رهبر معظم انقلاب، ترجیح منافع مردم اولویت‌های اصلی نظام است، افزود: با توجه به برگزاری انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، همه شرایط برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان فراهم است.

این مقام مسوول با ذکر این نکته که کمیته هفتگانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مازندران آغاز به کار کرده است، اضافه کرد: با توجه به فرصت اندک و حجم بالای فعالیت‌های انتخاباتی باید با جدیت و تلاش شبانه روزی کار کرد.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه تشکیل ستاد اجرایی انتخابات ریاست جمهوری به شهرستان های استان ابلاغ شده است، گفت: جلسه توجیهی با فرمانداران استان مازندران نیز هفته آینده با حضور استاندار برگزار می شود.

وی تعداد شعبه های اخذ رای مازندران را طبق برنامه‌ریزی وزارت کشور سه هزار و ۳۰۹ شعبه اعلام کرد.

گرجی همچنین گفت که چهار هزار و ۲۶۰ دستگاه احراز هویت نیز برای انتخابات آینده ریاست جمهوری مازندران در نظر گرفته شده است.

۱۰ خرداد تا ۱۴ خردادماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود.

سپس شورای نگهبان از ۱۵ الی ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد الی ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.

 

ثبت نام حضوری در تهران

 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم از ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری به صورت حضوری در وزارت کشور خبر داد.

محسن اسلامی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دوره چهاردهم گفت: براساس ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام از داوطلبان انتخابات به صورت حضوری در وزارت کشور انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: داوطلبان از پنجشنبه ۱۰ خرداد تا دوشنبه ۱۴ خرداد هر روز از ساعت ۸ الی ۱۸ فرصت دارند با مراجعه به وزارت کشور، ثبت نام کنند.

بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها که رسماً معرفی شده باشند باید ظرف پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع‌انتخابات به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه را پس از دریافت و تکمیل همراه با چهار برگ فتوکپی کلیه اوراق شناسنامه و دوازده قطعه عکس۴x۶ از آخرین عکس خود را که همان سال گرفته باشند، به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت دارند.