راهکارهای اقتصادی در د‌وران رکود و گرانی؛

جذب‌ سرمایه، نزدیک‌ترین مسیر در اشتغال‌ آفرینی

حرف آنلاین: شعار جدید امسال که نشان از اهمیت اشتغال‌ آفرینی و تولید مبتنی بر دانش دارد ، از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه تولید و اشتغال کشور در سال جاری هدف گذاری شده است، همزمان با آن دولت سیزدهم دست به اقدامی تازه یعنی اصلاح یارانه‌ها و حذف نرخ ارزان‌قیمت ارز در واردات کالاهای ضروری زده است.

همچنین آنچه در نگاه مقام معظم رهبری در بحث اشتغال آفرین ذکر شده است؛ بحث توسعه عدالت بود که این ثروت به صورت عادلانه بین همه دهک‌های اجتماع ایجاد شود و اینکه شاهد اشتغالی پویا باشیم.

اکنون و در روزهایی که جراحی اقتصادی در حال انجام است، کارشناسان، تولیدکنندگان و کارآفرینان پیرو این تحول اساسی اقتصادی نظرات مختلفی در راستای نحوه صریح رفتار در این موقعیت تا رسیدن به شرایط پایدار اقتصادی را دارند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

یک کارشناس با تجربه اقتصادی در گفت‌وگو با حرف مازندران، با بیان اینکه تغییر سیاست اقتصادی دولت که برای اولین بار طی چند سال اخیر اتفاق افتاد شاید موجب افزایش قیمت‌های افسارگسیخته، افزایش حقوق کارگران، حق بیمه‌ها و غیره شده است، عنوان کرد: در چنین شرایطی شاید کارآفرینی و ایجاد اشتغال دستخوش تغییراتی شود که طبیعی است، نتیجه‌اش هم کاهش اشتغال‌آفرینی و تلاش برای حفظ وضعیت توسط بنگاه‌داران خواهد بود.

محمدرضا یعصوبی افزود: همانطور که میدانیم بخش خصوصی موتورش موتور سود است، اقتصاد سرمایه‌داری کارگران را به شکل ماشین میبیند و توقع بیشترین خروجی با صرف کمترین میزان دستمزد را دارد، اما در سال جاری افزایش حقوق کارگران و هزینه‌های آن‌ها رقم خورد یعنی خلاف خواسته بخش خصوصی که این موضوع تبعاتی منفی برای کارگران را در پیش خواهد داشت.

مشارکت با صاحبان برند و استفاده از تکنولوژی؛ راهکارهای‌ اشتغال آفرین

وی افزود: همچنین برای فعالان کسب و کار در استان مازندران و کشور واژه “مشارکت” تعریف نشده است و عملا اهل کار تیمی نیستند، این در حالی است که ما در همین مازندران تولیدکنندگان خوبی داریم که برند نیستند، اما با مشارکت با سرمایه گذاران خارجی صاحب برند می‌توانند پیشرفت کنند در همه دنیا برگ برنده یعنی مشارکت که منجر به اشتغال‌آفرینی در سطح کلان خواهد شد.

یعصوبی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه ارزش پول ملی ما نسبت به دلار پایین‌تر است بهتر است تولیدکنندگان از روش سرمایه‌گذاری مستقیم اقدام به جذب نیروی بیشتر کنند، سرمایه در گردش بخ تثبیت اشتغال کمک می‌کند، برای ایجاد شغل جدید نیاز به سرمایه ثابت یا توسعه نیاز به سرمایه ثابت است که عامل اصلی تامین منابع هم فقط بانک‌ها نیستند، استفاده از تکنولوژی جدید به‌معنای بهره‌وری در کنار مشارکت راهکار بهتری نسبت به تامین منابع از بانک‌ها محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاری تازه انجام داد تصریح کرد: البته که انجام یک سری کارها در حرف ساده است و در عمل سخت، اما میتوان کاری نو انجام کرد، صبر کردن و منتظر تغییر وضعیت و کاهش تحریم‌های اقتصادی ماندن راهکار خوبی نیست، چرا که قوانین ما دائما در حال تغییر است.

کارآفرینان چه میگویند؟

در ادامه یک کارآفرین و تولیدکننده در گفتوگو با حرف مازندران با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به بیان راهکارهایی در جهت افزایش اشتغالزایی پرداخت.

مرتضی پورتیموری مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوپارت خزر، تولیدکننده محصولات شوینده و ضدعفونی کننده خانگی و صنعتی با بیان اینکه در کارخانه ما بالغ بر ۶۸ کد محصول فعال در سراسر کشور تولید میشود، از فعالیت ۲۳۰ نیروی جوان کارآمد در کارخانه خبر داد و تاکید کرد: تاکنون هر ماه بر دامنه حضور نیروهای انسانی ما در سراسر کشور افزوده می‌شود که می‌تواند بیش از این باشد.

اخذ تصمیمات هیجانی توسط دولت؛ مهمترین چالش کارآفرینان

وی افزود: مهمترین چالش حال حاضر کارآفرینان، تصمیمات هیجانی و عدم وجود ثبات در کشور چه در مباحث اقتصادی و چه دیگر بحث‌ها است که منجر به مهاجرت‌ توسط نخبگان در کشور در حوزه‌های دانش‌بنیان و تعطیلی کسب و کارها خواهد شد از این رو نیاز به برگزاری جلسات و کارگروه‌های تخصصی به شدت حس می‌شود.

پورتیموری با بیان اینکه فرصت‌های زیادی در این کشور وجود دارد که اگر از آن‌ها به درستی استفاده شود حتما ارزش افزوده‌ای را برای کشور و نظام رقم خواهد زد، خاطرنشان کرد: در گام اول نیاز به تصمیمات درست حس میشود، تصمیماتی که هیجانی نباشد، دستوری نباشد و بعد از بررسی‌های همه جانبه ابلاغ شود.

این کارآفرین ادامه داد: در مبحث اقتصادی معضلات تورم‌های پی در پی در سال‌های اخیر صنعت ما را تحت فشار قرار داده و روز به روز سرمایه در گردش مجموعه‌ها همچون برف آب می‌شود و مجموعه‌ها کوچک‌تر می‌شوند باوجود اینکه نیاز به این سرمایه‌های در گردش با وجود تورمی که در کشور اتفاق می‌افتد تهدیدی روزانه محسوب می‌شود.

بانک‌ها؛ عاملی موثر در اشتغالزایی

وی گفت: این تورم‌های ۴۰ الی ۵۰ درصدی که حداقل سالانه شاهد آن هستیم باعث افزایش ۵۰ درصدی میزان سرمایه در گردش مورد نیاز خواهد شد توقف پرداختی چرخه تسهیلات و انقباضی عمل کردن بانک‌ها معضلات زیادی را برای ادامه حیات کسب و کارها رقم می‌زند از این رو باید فکری اساسی و اقدامی اورژانسی به‌حال واحدهای فعال کرد.

پورتیموری تاکید کرد: پیشنهادم این است که به جای اینکه سرمایه درگردش به جای اینکه صندوق‌های توسعه ملی تسهیلات را به‌صورت فراگیر توزیع کند باید به مجموعه‌هایی ارائه شود که سالیان سال امتحان خود را پس داده‌اند تا هدررفت سرمایه صورت نگیرد و سرمایه‌گذاری منتج به ایجاد شغل جدید در کشور شود تا در کاغذ بلکه در واقع شاهد افزایش اشتغال‌آفرینی باشیم

این تولیدکننده محصولات شوینده در بابل، عنوان کرد: پیشنهادم این است که منابع پولی کشور به‌صورت تخصصی اختصاص داده شود انتظار ایجاد شغل و پاسخدهی نسبت به استفاده صحیح از منابع پولی کشور را به همراه داشته باشد، چرا که بدون ایجاد سرمایه شغلی ایجاد نخواهد شد، امیدوارم که هرچه زودتر شاهد از بین رفتن سایه شوم تورم بر اقتصاد کشور باشیم.

گفتنی است؛ همانطور که بیان شد، راهکارهای ایجاد اشتغال‌آفرین در شرایط حال حاضر گرچه محال نیست بلکه سخت است، از طرفی کارآفرینان نیز در شرایط سخت اقتصادی به‌سر می‌برند و توقعشان حمایت بابت تامین منابع برای ایجاد سرمایه ثابت و از دست ندادن سرمایه در گردش است تا بتوانند به گسترش اشتغال‌زایی در سطح کشور کمک کنند‌.