بررسی آخرین وضعیت فعالیت نخبگان در استان مازندران؛

نخبگان در انتظار حمایت

حرف آنلاین: زری طاهری| تاریخ مازندران سرشار از افتخارات است، موفقیت‌هایی تکرار شدنی و البته بی‌بدلیل، نوجوانان و جوانان زیادی از این خطه توانستند افتخارات فراوانی را در سطح جهان کسب کنند.

نخبگان زیادی در شهرهای کوچک و روستاهای مازندران وجود دارند که مسیری پر از رشد و بالندگی را طی می‌کنند، برخی این راه را ادامه داده و بعضی تغییرمسیر می‌دهند.

شاید نخبگان و افراد موفق زیادی دیده باشیم اما تعداد افرادی که علاوه بر کسب توفیقات متوالی، وقت خود را صرف کمک و حمایت از دیگران برای رسیدن به نقطه مطلوب می‌کنند زیاد نیست.

از طرفی هستند نخبگانی که در حوزه پژوهش حیوانات نیز به توفیقات زیادی دست پیدا کردند.

گفت وگو با یک نخبه حوزه دامپزشکی

یک دکترای دامپزشکی، عضو بنیاد ملی نخبگان، نویسنده سه جلد کتاب با عناوین آسیب‌شناسی دستگاه تولیدمثل، اطلس آسیب‌شناسی دستگاه تولیدمثل و کتاب بانک سوالات پیش درمانگاهی دامپزشکی، دارای بیش از ۸۰ مقالات علمی در مجلات ملی، سخنران برتر کنگره دامپزشکی، مدیر و موسس آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی در شهر آمل، عقیده دارد که مازندران استعدادهای کشف نشده زیادی دارد.

امیرحسین مشرفی ۲۹ ساله اهل آمل در گفتوگو با حرف مازندران، اظهار می‌کند: بنده از سال اول دانشگاه باتوجه به علاقه‌ای که در پژوهش داشتم آن را دنبال کردم و در اکثر روزهای تعطیل سال مشغول نگارش و پژوهش بوده و هستم و ازدیدگاه من هیچ لذتی بالاتر از این نیست که به پژوهشگر استناد علمی شود.

وی سخت‌کوشی و تلاش را عامل موفقیت خود میداند و می‌گوید: زندگی همواره دارای فراز و نشیب‌هایی است بنده در مسیر زندگی هیچ گاه ناامید نشدم و همیشه تلاشم را بیشتر کردم، فعالیت‌های من در حوزه دامپزشکی و پایان‌نامه من در حوزه سرطان معده بوده که دستاوردهای خوبی داشت و نتایج این تحقیقات به‌زودی به چاپ میرسد.

مشرفی با بیان اینکه تحقیقاتم در حوزه های مختلف هماتولوژی، بیوشیمیایی، کلینیکال پاتولوژی و توکسی‌ کولوژی یا سرطان‌شناسی بوده است، یادآور می شود: کتاب آسیب‌شناسی دستگاه تولید مثل و اطلس آن ترجمه کتاب رفرنس آسیب‌شناسی دامپزشکی است، کتاب بانک سوالات پیش درمانگاهی دامپزشکی هم برای اولین بار توسط بنده و همکارانم به چاپ رسانده شد.

این نخبه آملی ادامه می‌دهد: زمانی که امتحان پیش درمانگاهی دامپزشکی داشتم متوجه شدم هیچ منبع منسجمی در این زمینه وجود ندارد که بتواند تست های مختلف امتحانی را در اختیارمان قرار بگذارد از این رو تصمیم گرفتم اولین کتاب بانک سوالات پیش درمانگاهی دامپزشکی را به چاپ برسانم.

وی تاکید می‌کند: به نمایندگی از جامعه نخبگان، باید بگویم که نخبگان در کشور ما مظلوم و گمنام واقع شده‌اند از توانایی های آنها درست استفاده نمی‌شود، امیدواریم برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای استفاده از استعدادیابی نخبگان استفاده شود در حالی که الان بنیاد ملی نخبگان تنها مرجع ملی در کشور است که میتواند به معرفی استعدادهای برتر بپردازد.

مشرفی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه مهاجرت مسیر نهایی نخبگان شده است، تاکید میکند: وقتی حمایتی نباشد نخبگان انگیزه خود را از دست میدهند و به فکر مهاجرت از کشور می‌افتند که اگر شرایط ایده‌آلی در کشور داشته باشند چنین تصمیمی نمی‌گیرند.

این دکترای دامپزشکی تصریح میکند: متاسفانه شایسته‌سالاری در بسیاری از بخش‌ها و سطوح مدیریتی اتفاق نمی‌افتد و افراد از سر ارتباطات به پست و مقام می‌رسند، حمایت از نخبگان با اعطای تسهیلات نیز می‌تواند ایده‌های نخبگان را به ثمر برساند، معمولا موانعی در رسیدن به موفقیت وجود دارد این صبر و پشتکار است که باعث می‌شود این افراد از این مسیر عبور کرده و به موفقیت برسند، رمز موفقیت و نخبه شدن در تلاش و سختکوشی خلاصه می‌شود.

وی می‌گوید: پیشنهاد میکنم مسئولان نخبگان را در حیطه‌های مختلف شناسایی کرده و از ظرفیتشان برای بهبود شرایط موجود استفاده کنند، البته باید بگویم که بنیاد نخبگان استان مازندران زحمات زیادی برای جامعه نخبه مازندران می‌کشند.

گفتوگو با نخبه در حوزه هوش مصنوعی

در ادامه یک مخترع گلوگاهی که تنها ۱۸ سال دارد در کنار پژوهش و تحقیق به کشف استعداد و حمایت از نوجوانان نخبه پرداخته و قصد دارد این مسیر را خیلی جدی دنبال کند.

محمد صالح صیدانلو، دانشجوی رشته برق الکترونیک، موفق به اختراع دستگاه شبیه‌ساز کامپیوتری و کسب مدال طلا در جشنواره لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف، کسب مدال طلا در جشنواره ابن سینا دانشگاه تهران و کسب مدال طلا بخش مکاترونیک در جشنواره ESI ۲۰۱۹ در کشور امارات مرکز ابوظبی و حضور در کنفرانس هوش مصنوعی به‌عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران به میزبانی ناسا در کشور امارات و دریافت نشان طلا شد.

وی در طرح دوم با عنوان EDM مجموعه دستگاه‌های الکترونیکی ( جمع‌آوری دستگاه‌های کارگاه‌های اعم از اسیلوسکوپ، منبع تغذیه، مولتی‌متر و تولید موج در یک نمونه) حائز مدال طلا در جشنواره لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف و مدال طلا در جشنواره ابن سینا دانشگاه تهران، مدال نقره المپیاد علمی پژوهشی جوانان جهان در اندونزی مرکز جاکارتا،
مدال نقره رقابت بین‌المللی مخترعین جهان (سنین آزاد) در سوئیس مرکز ژنو شدم.

این نخبه گلوگاهی همچنین دارای لیسانس لقب INV مخفف INVENTOR به‌معنای مخترع از سازمان جهانی مخترعین، زیر نظر سازمان ملل متحد هستم، طرح‌ها در سازمان بسیج علمی پژوهشی کشور ثبت شده و بنده منتخب پژوهشگر برتر استان و مسئول هسته دانش‌آموزی مرکز رشد دانشگاه محمد باقر (ع) و نماینده استاندار در امور نخبگان است.

محمد صالح صیدانلو در گفت‌وگو با حرف مازندران اظهار می‌کند: بنده از سن ۱۳ سالگی افکاری را که در ذهنم بود در حوزه تحقیق و پژوهس در ساعات خارج از مدرسه با حمایت‌های پدرم با تهیه لوازمی به منصه ظهور می‌گذاشتم، در حال حاضر هم طرح اختراع‌های دیگری را در دست اجرا دارم، کلید موفقیت یک نوجوان میتواند این باشد که برای ساعات آزاد و اوقات فراغت خود برنامه داشته باشد تا با کسب علم و دانش به قدرت برسد.

وی با بیان اینکه اگر کسی در سن و شرایط من بخواهد به چنین رزومه‌ای برسد باید حامی خوبی با نام والدین داشته باشد، تاکید می‌کند: نخبگان به حمایت نیاز دارند، البته سازمان‌هایی هستند که می‌توانند به دانش آموزان ما کمک کنند اما آنچنان که باید به آن‌ها توجه نشده است.

صیدانلو ادامه می‌دهد: اگر جوانان در گذشته به خصوص در دوران دفاع مقدس خودی نشان داده و حماسه‌ساز شدند، قطعا امروز هم جوانان پتانسیل‌هایی دارند که نیاز به میدان دارند اینکه به آن‌ها بها داده شود خوب است، من گلایه‌ای ندارم چرا که پس از نشان دادن ظرفیت‌های خودم به اطرافیان همه اعم از مسئولان مدارس، اموزش و پرورش و شهرستان حمایت کردند اما نیاز به وجود یک سازمان مخصوص نخبگان حس می‌شود.

این نخبه خاطرنشان میکند: همه خوشحالی من این است که به کسانی که در این مسیر سخت و ناهموار قدم برمی‌دارند کمک میکنم و این کافی نیست باوجود اینکه خودم شاید تازه ابتدای کار هستم، اینکه از یک سری از دانش آموزان حمایت میکنم تا طرح های خود را ارائه داده و اجرایی کنند خوب است اما باید بیشتر از این باشد.

وی با بیان اینکه شاید یک نوجوان که قصد اختراع دارد شکست بخورد اما نباید ناامید شود، تصریح می‌کند: ناامیدی مساوی با نابودی هدف است، بلکه باید شکست‌ها را به موفقیت تبدیل کنیم‌، امیدوارم همه قدرت اجرایی کردن ایده‌های خود را داشته باشند شهر همیشه پر از ترسوهای خوش‌فکر است، اما کسی که قدرت اجرایی کردن ایده را نداشته باشد موفق نخواهد شد.

صیدانلو در پایان با اشاره به دیدار با استاندار در سفر اخیرش به گلوگاه، اظهار میکند: طی جلسه با استاندار مازندران، به‌عنوان دانشجوی نخبه در جلسه دعوت شدم، استاندار مازندران از اینکه دیر با ایشان ارتباط گرفتم ناراحت شدند و با ارسال حکمی به‌عنوان نماینده استاندار در امور نخبگان مقرر شد دفتری در فرمانداری گلوگاه در اختیارمان بگذارند که در گام اول قرار داد، امیدوارم پس از احصای نیازها راهکارها برای حمایت از نوجوانان نخبه بیان و اجرایی شود.

گفتنی است؛ مازندران بر اساس آمارهای موجود ۲ برابر میانگین کشوری نخبه دارد که بسیاری از آن‌ها در چند زمینه علمی نخبه هستند.

این دو نخبه مازندران مشتی از خروارها نخبه بااستعدادهای ویژه و برتر هستند که همه حرفشان تاکید بر لزوم توجه به کشف استعدادهای خاص و حمایت از آن‌ها در جهت ارائه و اجرای ایده‌های خلاقانه در جهت رشد و اعتلای کشور است، مخاطب این درخواست‌ در درجه اول مسئولان هستند.