ناکامی بزرگ مسافران ترکیه از دادگاه روزنامه حرف

حرف آنلاین: خردادماه سال 90 یعنی حدود دو سال پیش بود که خبر سفر قریب به 40 مدیر مازندرانی به کشور ترکیه از سوی روزنامه “حرف “منتشر شد. انتشار این خبر بازتاب فراوانی را به همراه داشت. برخی افراد ضمن انتقاد از انتشار خبر مذکور ، معتقد بودند که روزنامه‌ و رسانه‌ای که در راستای […]

حرف آنلاین: خردادماه سال 90 یعنی حدود دو سال پیش بود که خبر سفر قریب به 40 مدیر مازندرانی به کشور ترکیه از سوی روزنامه “حرف “منتشر شد. انتشار این خبر بازتاب فراوانی را به همراه داشت. برخی افراد ضمن انتقاد از انتشار خبر مذکور ، معتقد بودند که روزنامه‌ و رسانه‌ای که در راستای جریان ارزشی و اعتقادی گام بر می‌دارد نباید اینگونه با آبروی مومن بازی می‌کرد! البته هیچ گاه آنها نگفتند چرا و به چه علت انتشار سفر مدیران که وقتشان حق الناس بوده بازی با آبروی مومن است؟! دوستان زیادی هم در این میان قهر کردند، دلخور شدند، بعدها برخی آشتی کردند و برخی نیز کینه عجیبی! به دل گرفتند و خواستند حق خود را بازستانند! اما برای “حرف”مهم این بود که به رسالت و وظیفه روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای خود در کنار پرسشگری از مسئولان، نظارت بر امور کشور و در سطح کوچکتر بر امور استان‌ها در حد بضاعت خویش با انتشار خبر مذکور عمل کرده است.
داستان سفر 40 مدیر مازندرانی که از بیستم خردادماه سال 90 به مدت یک هفته به کشور ترکیه سفر کرده بودند ماجرایی چندان پیچیده نبود اما برخی خواستند کار انجام داده خود را به گردن رسانه بیندازند و رسالت ما را به زیر سوال ببرند! روزنامه “حرف” از همان ابتدا بر پایه پرسش‌های محوری خود از این سفر ایستادگی کرد و در زمانی که حتی مدیران استانی و شهرستانی پایشان را به بهانه تظلم خواهی! به دادگاه باز کردند نیز همان پرسش‌ها را این بار با صدائی رسا در حضور قضات محترم و هیات محترم منصفه بیان کرد.
“حرف”با صدای رسا اعلام کرد که غایب بودن یک هفته ای 40 مدیر استان مازندران از ادارات کل، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها گرفته تا نیروهای ستادی همراه حضرات، با روح خدمتگذاری و عدالت محوری مغایرت دارد. اگرچه در این ماجرا بر “حرف” و خبرنگاران سخت کوش و بی ادعایش سخت گرفته و حتی برخی! انتقام اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به ملت شریف را از خبرنگاران گرفتند اما چه باک که “حرف” و مجموعه خبرنگارانش به مدد الهی که همه عزت وعظمت از آن اوست توکل نمودند. برخی افراد خیلی به خود زحمت دادند که “حرف” را بیم و ترس دهند اما مقاومت “حرف” در برابر آنان ، ایشان را از همیشه ایام شرمسارتر نمود. اکنون اعلام رای نهائی دادگاه روزنامه “حرف” مبنی بر برائت مدیر مسئول آن از کلیه اتهامات ، پیروزی بزرگی برای جریان اطلاع رسانی شفاف و بدون لحاظ سلیقه و میل باندی محسوب می شود که باید قدر آن را بخوبی دانست. دادگاه پس از تشکیل جلسات و استماع سخنان طرفین رای به تهی بودن اتهامات مطرح شده از سوی برخی از مسافرین محترم! داد که این حکم پس از بررسی مجدد در پی اعتراض وکیل شکات ، بطور نهائی به طرفین اعلام شد. بدون شک اگر روزی اظهارات چند ساعته مدیر مسئول “حرف” در جریان جلسه دادگاه که در حضور قضات و هیات منصفه بیان شد رسانه ای بشود آنگاه بسیاری از ناگفته هائی که به جهت برخی ملاحظات در صفحات “حرف” نیامده بود مشخص خواهد شد.
بارها به مسافرین ترکیه گفتیم که در انتظار گزارشی جامع و کامل از این سفر هستیم و ابایی نداریم عذرخواهی کنیم، چنانچه وقتی متوجه شدیم که مقصد استانبول بوده و نه آنتالیا به صراحت و به صورت مکتوب در”حرف” از مسافرین عذر خواستیم. بهرتقدیر هنوز هم بسیاری از سئولات بی پاسخ مانده است از اینکه چرا از رسانه ای شدن این سفر یک هفته‌ای در هراس بودند؟! اگر سفر کاری و از قبل طراحی شده بود پس چرا و به چه علت در پی انتشار خبر سفر، یک هفته را تبدیل به چهار روز کرده و زودتر بازگشتند؟! چرا برخی ابلاغ‌ها که کاری بود تبدیل به مرخصی شد تا بلکه خبر “حرف” به زعم آنها درست از آب در نیاید؟!

* خلاصه پرونده
حال به پشتوانه خداوند بزرگ و با رای دادگاه صالحه، روزنامه حرف در جریان شکایت برخی مدیران استانی و شهرستانی تبرئه شد و رای آن پس از دو سال ابلاغ گردید. به جهت مفوصل و طولانی بودن خلاصه پرونده مندرج در رای نهایی، بخش هایی از موارد مطرح شده در پرونده را منتشر می کنیم تا خوانندگان فهیم “حرف” نسبت بخشی از جزئیات این پرونده آگاه تر شوند.
در بخشی از این حکم رای که به دادگاه تجدید نظر نیز رفته آمده است: متهم ابتدا از اینکه سفر به استانبول را اشتباها آنتالیا ذکر کرده پوزش طلبیده به علاوه با توجه به اینکه هدف از این نوشته در جهت رسالت حقیقی روزنامه که تنویر افکار عمومی است و مبارزه با فرهنگ اسراف و تبذیر می باشد، زیرا سفر این چنینی دو بار به مالزی انجام شده است شکات اظهار نموده‌اند که هدف از سفر به ترکیه با هزینه سازمان همیاری شهرداری ها انجام شده کسب تجربه شهری بوده است ضمنا استانداری مازندران اعلام نموده آقایان با اخذ مرخصی به سفر رفته اند.
در بخش دیگری از خلاصه پرونده مندرج در رای نهایی، با استناد به دفاعیات مدیر مسئول آورده است: متهم با بیان اینکه بین استانبول و آنتالیا چندان تفاوتی نیست استانبول چهار ساحل آنچنانی دارد و آنتالیا یکی، به علاوه آقایان اصل سفر را قبول داشتند، به عنوان رسانه تکلیف داشته اند هزینه سفر از کجا تامین شده اطلاع رسانی شفاف کند مضافا اینکه سازمان همیاری شهرداری ها یک نهاد نیمه دولتی است و این چه سفری است که در یک زمان فرماندار و شهردار و مدیران غیر مرتبط مانند مدیر حراست با هم انجام می دهند، آیا این سفر چه مشکلی از مشکلات استان را حل می کند، وی به اعلام استاندار مبنی بر اینکه به آقایان مرخصی داده استناد کرده و تناقض بین مرخصی و ماموریت را خاطر نشان ساخته است. وی سفرهای بدون توجیه مسئولان به خارج از کشور را بدون اینکه دستاوردی داشته باشد، انحراف دانسته و به سفر آقایان به مالزی اشاره کرده که آقایان گفته اند نیم بها بوده است آیا کسی که هزینه سفر آقایان را داده برای رضای خدا بوده است؟
در بخش دیگری نیز آمده است: بعد از آخرین دفاع متهم، دادگاه از وکیل مدافع شکات خواسته است 1) آیا حکم ماموریت رسمی دارند 2) گزارش سفر تهیه کرده اند اگر تهیه شده یک نسخه ای از آن را ارائه دهند 3) نتایج موثر سفر را به تنظیم و تفکیک بیان کنند و بالاخره منبع مالی تامین هزینه سفر را مشخص نمایند و ظرف مدت یک ماه پاسخ دهند. وکیل شکات به ارسال لایحه ای بسنده کرده، لذا دادگاه از اعضا هیئت منصفه مطبوعات کسب نظر کرده بالاتفاق متهم را گناهکار ندانسته اند.

* دفاع از رسالت
روزنامه حرف بر جریان صداقت و تعهد همچنان استوار است، در پایان این راه ضمن سپاس خداوند منان که جریان رسانه‌های صداقت محور را پیروز این کارزار نموده است از مدیرانی که در میانه راه شکایت‌های خود را پس گرفته‌اند قدردانی نموده و همواره بر طریق اطلاع رسانی آنان پایبند بوده است اما از مدیرانی که با وجود شواهد و قرائن موجود و عمل انجام شده همچنان خود را قاطع بر سفر رفته می‌دانستند و از عملکرد خود دفاع می‌کردند نیز به درگاه خداوند پناه می‌برد و اعلام می‌کند اینکه این مدیران در هر محفلی به تقبیح کار حرف پرداخته و به همگان نوید رسوایی ما را می‌دادند بار دیگر به همان دادگاه صالح که حق را به رسالت ارزشی رسانه‌ای داده است نیز چشم بدوزند و بدانند که این روزنامه برای دفاع از رسالت خود در برابر این مدیران به نشانه اعاده حیثیت و جبران خسارت‌های وارده مادی و معنوی خود و خبرنگارانش دست به دامن دادگاهی دیگر خواهد برد.