بررسی علت شلوغی نانوایی‌های مازندران؛

نان گران نشد، کمیاب شد

پس از اعمال سیاست جدید اقتصادی دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی یا همان جراحی اقتصادی، زمزمه‌هایی مبنی بر گران شدن نان در بین مردم و کوچه و بازار به گوش رسید.

حرف آنلاین: یکی می‌گفت اگر نان گران شود اقشار ضعیف باید شبها گرسنه بخوانند چرا که قدرت خرید برنج را هم ندارند، دیگری میگفت اگر اینطور شود تعداد سارقان افزایش پیدا میکند و مواردی از این قبیل.

خوشبختانه دولت دستوری مبنی بر گران شدن نان صادر نکرد و تصمیم گرفت یارانه نان را به‌جای مقصد به مبدا یا همان نانوایی‌ها ارائه بدهد، این موضوع با اینکه به نگرانی‌ها پایان داد، عواقب خاص خودش را داشت، عواقبی که به وضوح قابل مشاهده است.

شلوغ شدن نانوایی‌ها در هفته‌های اخیر که به چالش تبدیل شده نظر هر ببیننده ای را جلب میکند، اینکه برخی از نانوایی ها نان را گران میفروشند، تعطیل هستند، یا در ساعاتی خاص تعطیل و برخی‌ها شلوغ بوده و گاهی نان نمیرسد و مردم به پخت و پز خانگی نان روی آورده اند از جمله همین عواقب است.

کار و کاسبی نان سنتی‌ها خوابیده

آقای کاظمی یکی از نانوایان فعال شهرساری در حوزه پخت نان محلی یا سنتی در گفتوگو با حرف مازندران با بیان اینکه در حال حاضر شاهد کاهش فروش نان هستیم، میگوید: حدود دو هفته ای است که فروشمان کم شده از طرفی شاهد شلوغی در نانوایی‌های دولتی هستیم.

به اذعان وی که برای پخت نان سنتی از آرد سفید استفاده میکند، هر قرص نان با قیمتی حدود ۳ هزار تومان به فروش میرسد، در حالی که هر عد نان بربری با قیمت دولتی ۲ هزار تومان است، افزایش هزار تومانی قیمت آن هم به‌علت افزایش وزن هر قرص نان در حدی نیست که بخواهد مشتری نان را کم کند.

کاظمی معتقد است که قدرت خرید مردم کم شده و آنها نگران از عدم تهیه نان دولتی هستند بر همین اساس خرید نان سنتی یا محلی یا نان شیرین در اولویتشان قرار ندارد.

نان خریدن مثل قبل نیست

در ادامه یکی از شهروندان که هر روز صبح برای خرید نان به نانوایی میرفت در گفت‌وگو با حرف مازندران با اشاره به تعطیلی ناگهانی دو واحد نانوایی در محل زندگی خود، این اتفاق را در طی چند سال اخیر نادر میداند و خاطرنشان میکند: سال هاست که صبح زود نان تهیه می‌کنم‌، حدود سه هفته ای است که مجبور شدم به نانوایی دیگری رفته و در صف‌های طولانی برای خرید نان قرار بگیرم، این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده که امیدوارم برطرف شود.

نان گران نشد

گفتنی است؛ بنا به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، گرانی در بخش نان نداریم و فقط در بخش صنعت و نان حجیم و نیمه حجیم، تغییرات قیمتی در بخش آرد و گندم داشتیم.

به اذعان عباسعلی وفایی نژاد، قیمت هرکیلو گندم ۲۷۰۰ تومانی به ۱۲ هزار تومان و آرد نیز تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تغییر کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که گزارشات مردمی از هر گونه تخلف در حوزه آرد و نان را به سازمان جهاد کشاورزی ارائه داده و پس از آن به تعزیرات میرسد.

افزایش ۱۰ درصدی پرونده‌های متخلف در اردیبهشت ماه

مدیرکل تعزیرات در گفت‌وگو با حرف مازندران با اشاره به افزایش بیش از ۱۰ درصدی پرونده‌های تخلف در اردیبهشت ماه جاری نسبت به سال گذشته، از تشکیل حدود ۳ هزار و ۳۴۰ فقره پرونده در یک ماه اخیر که شامل تخلفات همه اصناف است خبر داد.

یدالله ملکی با بیان اینکه رسیدگی به تخلفات نانوایی‌ها هیچ فرقی با اصناف دیگر ندارد، گفت: تعطیلی خودسرانه، خام‌فروشی و قاچاق آرد، گران‌فروشی و کم‌فروشی از جمله مواردی بود که در طول ماه اخیر در حوزه نانوایی‌ها با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا اداره غله پرونده‌های عدیده‌ای از طریق جهاد برای ما ارسال می‌کند که این پرونده‌ها در تعزیرات در کمترین زمان رسیدگی می‌شود مجازات‌ها نیز از قدرت بازدارندگی برخوردار است.

بستن و نصب بنر قبل از اجرای حکم، کمترین مجازات‌ها

ملکی تاکید کرد: طبق اختیارات جدیدی که از طریق سران قوا یا همان کمیسیون اقتصادی کشور به ما اعطا شد، بحث بستن و نصب بنر قبل از صدور رای اجرایی میشود، ما به شدت با تعطیلی خودسرانه که توجیه‌کننده نباشد برخورد میکنیم.

مدیرکل تعزیرات مازندران با بیان اینکه طی بازدیدهایی که داشتیم بحث تغییر ساعات کاری نانوایی‌ها اعمال شد، عنوان کرد: صبح خیلی زود یا بعدازظهر گرم زمان مناسبی برای خرید نان نیست از این رو دستور ساعت کاری نانوایی به ۶ونیم تا ۸ صبح و ۵ تا ۸ بعدازظهر صادر شد.

این مسئول با اشاره به بحث شلوغی نانوایی‌ها گفت: قبول داریم عده ای در حال سواستفاده از وضع موجود بوده و اقدام به خام فروشی یا کم فروشی آرد پس از تعطیلی بی مورد نانوایی می‌کنند اما از آنطرف نانوایی منصف هم داریم که نان را ترازویی به فروش می‌رسانند.

وی میزان حکومیت جرائم نقدی متخلفان صنفی مازندران در اردیبهشت ماه را حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بیشترین تخلفات مربوط به عدم درج قیمت، گران‌فروشی و کم‌فروشی بوده نسبت به سال گذشته از افزایش برخوردار بوده همچنین بیشترین تخلفات مربوط به تخلفات بهداشتی و حمل و قاچاق چوب بوده است.

هشدار به سواستفاده‌کنندگان و محتکران

ملکی با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز اقدام به پلمب واحدهای صنفی می‌کنند، عنوان کرد: ما اکثریت واحدهای صنفی را منصف می‌دانیم ولی عده‌ای قلیلی هستند که می‌خواهند از این شرایط سواستفاده کنند، همه بدانند که مجازات جزای نقدی ۵ برابر شده است.

مدیرکل تعزیرات مازندران خطاب به محتکران اذعان داشت: در صورت وقوع احتکار در ابتدا کالای احتکاری از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی عرضه و بعد مجازات مجازات اعمال می‌شود، به محتکران هشدار می‌دهیم و توصیه می‌کنیم که مجازات نگران کنندهای در انتظارشان خواهد بود.

این مسئول همچنین اعلام کرد: مردم در صورت مشاهده هر نوع گرانی میتوانند مراتب را با شماره‌گیری تلفن ۱۲۴ و ۱۳۵ به ما اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری کنیم.

گفتنی است؛ حال و هوای این روزهای نانوایی‌ها ما را به دهه‌های گذشته زمانی که نانوایی شلوغ بود میاندازد اما در آن زمان هم میشد سبد گذاشت و نوبت را حفظ کرد اما الان سبد گذاشتن هم معنایی ندارد.

به گزارش حرف؛ مصاحبه با نانوای دولتی باوجود پیگیری میسر نشد چرا که یا سرشان خیلی شلوغ است یا نانوایی بسته است، به‌نوعی میتوان گفت دیدار با نانواها کار سختی است و این روزها ستاره سهیل شدهاند حتی نانوایان سر کوچه و فعال در محله خودمان.