گزارش حرف از برگزاری ویژه‌برنامه "نادر انقلاب" در مازندران؛

نادر انقلاب، درس بزرگی به فعالان فرهنگی داد

حرف آنلاین: ویژه‌برنامه "نادر انقلاب" بزرگداشت و بررسی آثار و تفکرات مرحوم نادر طالب‌زاده با حضور فعالان جبهه فرهنگی و اصحاب رسانه مازندران در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

نادر طالب‌زاده، از سرداران جبهه فرهنگی کشور بود که نهم اردیبهشت ماه سال جاری در بیمارستان خاتم الانبیای تهران در اثر نارسایی قلبی درگذشت.

وی از فیلم‌سازان انقلابی متولد ۱۳۳۲ از تهیه کنندگان، کارگردانان و مجریان سینما و تلویزیون، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف مکین و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود.

از دیگر فعالیت های او می توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: مرحوم نادر طالب زاده در کتاب راز رسانه تهاجم‌های شدید را فرصت خوبی برای بروز جسارت رسانه‌ای قلمداد کردند، این شهامت در دل فشار درس است.

آرزو ولیپور اظهار کرد: امروز کتابخانه‌های مازندران به قرارگاه‌های فرهنگی تبدیل شدند، باوجود تعداد نیروهای کم در استان (۳۲۰ پرسنل) همه به‌عنوان سرباز در این قرارگاه میدان‌داری می‌کنند یعنی همان چیزی که به آن نیاز داریم.

وی با بیان اینکه الان نمی‌دانیم دشمن فرضی چه‌کسی است، افزود: در نقطه‌ای قرار داریم که انتقال نگاه مسموم توسط یک مدیر به نیروها نیز دشمنی است، حرکت هوشمندانه و الگو قرار دادن کسانی که ثابت شده‌اند و پای کارشان امضای مقام معظم رهبری را دارند.

ولیپور تصریح کرد: مرحوم نادر طالب زاده در کتاب راز رسانه تهاجم‌های شدید را فرصت خوبی برای بروز جسارت رسانه‌ای قلمداد کردند، این شهامت در دل فشار و مشکلات باید اوج بگیرد، اینکه وابسته به چیزی نباشیم درس است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی مازندران همچنین اذعان داشت: ما در مازندران ۱۱۷ کتابخانه عمومی یا پایگاه فرهنگی فعال داریم، مجموعه ما بدون هراس مشغول فعالیت هستند، ما ده‌ها هزار عضو در کتابخانه‌های عمومی داریم که شاید کمتر کسی می‌داند.

* نادر طالب زاده شخصیتی متواضع داشت

در ادامه این مراسم، سرپرست معاونت اداره کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: به اعتقاد بنده بعد از درگذشت مرحوم نادر طالب زاده هر کسی که آینه جادو را خوانده کتاب راز رسانه نوشته مرحوم را خوانده که حاوی مطالب ارزشمندی است.

علی جعفری گفت: شهید سید مرتضی آوینی اولین کتاب آینه جادو را به تحریر درآورد که بسیار تاثیرگدار بود، وی پس از انتشار این کتاب را به‌همراه یک یادداشت به مرحوم طالب زاده هدیه داد، او چهره خاصی داشت باوجود جایگاه و ارتباطی که داشت ساده، صمیمی و متواضع داشت.

* مرحوم طالب زاده با اعتقاد قلم در دست می‌گرفت

معاون روابط عمومی نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا بابیان اینکه مرحوم نادر طالب زاده با اعتقاد قلم رسانه را بر دست می‌گرفتند، اظهار کرد: او نشان داد که یک مدیر باید از پشت‌میزنشینی فاصله گرفته و با شجاعت در دل خطر بزند و حقیقت‌ها را بیان کرده به افکار عمومی منتقل کند.

علی ابراهیمی با اشاره به جنگ عراق پس از تصرف کویت توسط آمریکا، یادآور شد: در مقاله گاردین نوشته شده که یک کنشگر رسانه‌ای در مکان‌هایی که غرب ادعا می‌کرد تصرف شده حضور پیدا کرده و با فیلم دروغ غرب را به جهانیان نشان می‌داد، اگر ما از این کنشگران بیشتر داشتیم عراق به‌راحتی در تصرف آمریکا درنمی‌آمد.

وی تاکید کرد: ما امروز شاید چنین شخصیت بزرگی را به لحاظ فیزیکی از دست دادیم اما به لحاظ نرم‌افزاری مسیر تازه‌ای جلوی کنشگران جریان انقلابی قرار دادیم که امیدواریم آینده‌ای درخشان را ترسیم کند.

گفتنی است؛ به اعتقاد فعالان فرهنگی حاضر در این مراسم، طالب‌زاده از چهره‌های پرطرفدار حتی در بین نسل چهارم انقلاب بود که شجاعت و بی‌پروایی‌اش زبانزد خاص و عام بود، به‌طوری که یاد و نامش بعد از رحلت نیز همچنان زنده خواهد بود.