ناجا، ناجی نوبنیادی ها

حرف آنلاین – فاطمه عربی: شهرک نوبنیاد در کیلومتر3 ساری به قائم شهر قرار دارد نزدیک به 30 سال است که نوبنیاد مامن و پناهگاه معتادان و قاچاقچیان بود. اهالی منطقه نیز از رفت و آمد معتادان به تنگ آمده بودند، وجود معتادان در یک منطقه به طبع موجب افزایش سرقت هایی می شود. امابا […]

حرف آنلاین – فاطمه عربی:
شهرک نوبنیاد در کیلومتر3 ساری به قائم شهر قرار دارد نزدیک به 30 سال است که نوبنیاد مامن و پناهگاه معتادان و قاچاقچیان بود. اهالی منطقه نیز از رفت و آمد معتادان به تنگ آمده بودند، وجود معتادان در یک منطقه به طبع موجب افزایش سرقت هایی می شود. امابا پاکسازی و جمع آوری معتادان در نوبنیاد، یک هفته ای است که مردم منطقه شب ها را با آرامش سر بر بالین می گذارند. پلیس برای برقرای امنیت گشت و ایست های بازرسی را در منطقه قرارداده است هرچند که این ایست های بازرسی برای تامین امنیت مردم منطقه گذاشته شد اما اهالی منطقه از بازرسی بدنی هر روزه گلایمند هستند. در حاشیه بازدید از منطقه پاک سازی شده “نوبنیاد” که جمعی از خبرنگاران در این بازدید حضور داشتند،فرمانده انتظامی مازندران ازحضور پر رنگ پلیس در مناطق آلوده استان خبرداد و گفت: با کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند به هیج عنوان شوخی نداریم و در برخورد با اراذل و اوباش جدی هستیم. سردار جعفری نسب افزود:هدف نیروی انتظامی برقراری آرامش و امنیت در جامعه است. وی با بیان این که با اجرای این طرح قاچاقچیان از این منطقه کوچ کردند، ادامه داد: در منطقه سفره ای برای قاچاقچیان پهن بود اما الان بساط آن ها برچیده شد. هاشمی نسب این نکته را نیز یادآورشد که معتادان و قاچاقچیان ازاهالی منطقه نبودند و 80درصد آن ها غریبه بودند که از بیرون وارد منطقه می شدند و همین مساله معضلاتی را برای مردم در پی داشت. فرمانده انتظامی مازندران اهداف این طرح را خارج کردن منطقه از تصرف قاچاقچیان عنوان کرد. وی این مطلب را هم اضافه کرد که مطبوعات به عنوان بازوی توانمند پلیس نقش موثری در اصلاع رسانی دارند، مردم نگاه شان به مطبوعات مثبت است اگر فعالیت های این چنینی به مردم اطلاع رسانی شود مردم نوع نگاه شان به مسایل اجتماعی بیشتر می شود و انگیزه آن ها برای حل مشکلات بالا می رود. سردار جعفری نسب یادآورشد:همیشه رسانه نباید به دنبال خبرهای درگیری، قتل و …باشد باید از آرامشی که در چنین مناطقی حاکم شد هم بنویسد. وی افزود:30درصد حل مشکلات اجتماعی برعهده پلیس است اما 70درصد آن با همکاری مردم محقق می شود.
DSCF2873-copy
*بیکاری، ریشه معضلات اجتماعی
در ادامه ی بازدید از منطقه با چند تن از اهالی منطقه به گفتگو پرداختیم. دهیار نوبیناد ضمن تشکراز آرامشی که پلیس ایجاد کرد، گفت: حتی یک نفر از بچه های منطقه تزریقی نیستند اما به دلیل وجود مرکز” دی آی سی” و خدمات به معتادان، منطقه به پاتوق معتادان تبدیل شده است. علیرضا اصغری ادامه داد: با اطلاع رسانی که معتادان از مرکز ” دی آی سی” نوبنیاد به سایر معتادان داشتند خیل مراجعه کنندگان به نوبیناد زیاد شد و کم کم منطقه از وجود معتادان و قاچاقچیان پرشد. وی افزود: پس از این که طرح پاکسازی اجرا شد، چند خانه ی مخروبه که پاتوق معتادان بود تخریب شد همچنین مردم منطقه از این اقدام پلیس راضی هستند.دهیار نوبنیاد با اشاره به وجود230 خانوار در این محله، گفت: اکثر اهالی منطقه کارگر فصلی هستند، معضل اصلی ما بیکاری است.
*” دی آی سی” و مشکلات آن برای مردم
شورای محل نیز از مسولان و دستگاه های خدمات رسان گلایه کرد. منصور آهنگری می گوید: افراد غریبه منطقه را نا امن کردند اما به نام اهالی نوبنیاد تمام شد. وی از جمله مشکلات این منطقه را نبود خانه بهداشت، آب آشامیدنی مناسب و زمین ورزشی برای جوانان نوبنیاد عنوان کرد. آهنگری از وضعیت بد کوچه و خیابان نوبیناد هم گفت که به دلیل آسفالت نبودن در فصل های بارندگی همیشه با مشکل مواجه اند. وی البته از بازدیدی که معاون سیاسی استاندار مازندران از منطقه داشت و قول هایی که تاکنون محقق نشد هم گفت.کمی آن سوتر در زمینی که اهالی از آن به عنوان زمین فوتبال یاد می کردند، پیرمردی که به همراه گله هایش بود با صدای بلند از نیروی انتظامی تشکرکرد. وی از به سرقت رفتن گوسفندانش ناراحت بود.یکی از اهالی نوبنیاد از ایست های بازرسی و نحوه برخوردشان با اهالی منطقه گلایمند بود. قدرت اسدی خطاب به سردار با بیان این که ما اصلا با بازرسی مشکل نداریم اما نحوه برخورد مناسب نیست، گفت: ماهم مسلمانیم، من هم20 ماه جبهه بودم از همین لشکر 25 کربلا عازم جبهه شدم.فرمانده انتظامی مازندران در ادامه صحبت های این فرد گفت: ما این جا هستیم تا آرامش شما را فراهم کنیم و مطمئن باشید تا آرامش برقرار نشود از منطقه نمی رویم. جعفری نسب اظهارداشت: ما هم معتقدیم بایدرفتارمان را عوض کنیم و با اهالی منطقه به درستی برخورد کنیم، برای تردد اهالی منطقه هم کارتکس هایی صادر می شود تا در رفت و آمد مشکلی نداشته باشند.همچنین چند نفر از اهالی از بیکاری جوان ها، بی پولی از نداشتن زمین ورزشی گفتند. سید فاطمه حسینی از اعضای شورای نوبنیاد نیز خواستار ادامه طرح و برقراری همیشگی امنیت شد. چند نفر از بانوان منطقه نیز از برخورد ایست بازرسی شاکی بودند. شخصی دیگری که خود را کربلایی حمید اصغری معرفی کرد، ضمن احساس رضایت از اجرای طرح سالم سازی و پاکساری منطقه، اظهارداشت: نوبیناد جوان ها ی زیادی دارد که همه ی این جوان ها حاضرند برای آبادانی منطقه مشارکت کنند. وی با دست مسجد محل را نشان داد و گفت: این مسجد با پول و همکاری اهالی ساخته شد. وی با بیان این که بنده عضو شورای ورزشی و هیات امنای مسجد محل هستم، ادامه داد: بیش از 10 سال است که زمینی را تحویل سازمان تربیت بدنی دادیم حتی سند هم زدیم اما تربیت بدنی علاقه چندانی به این موضوع نشان نداد.این جوان نوبینادی افزود: به اعتقاد بنده باید در مکان های جرم خیز فضاهای ورزشی ایجاد کنند. دیگر جوان نوبنیادی که ورزشکار بود گفت: وقتی آرامش و امنیت در منطقه حاکم باشد و به مطالبات حداقلی مردم پاسخ داده شود مردم به سمت خلاف نمی روند.
* اسلحه در برابر اسلحه
در ادامه سردارجعفری نسب نیز وقتی مطالبات مردم را شنید، گفت: با مدیرکل راه و شهرسازی صحبت می کنم که برای صاف کردن جاده “گریدر” بفرستند. فرمانده نیروی انتظامی استان با بیان این که باید دستگاه های اجرایی هم پای کار بیایند، گفت: وظیفه ی نیروی انتظامی پاک سازی و سالم سازی منطقه است. وی افزود: با این که وظیفه ی نیروی انتظامی نیست اما چند دستگاه ماشین آلات هم اکنون مشغول صاف کردن جاده نوبیناد هستند. وی تصریح کرد: با اجرای این طرح و آرامشی که در نوبنیاد برقرار شد، مطالبات مردم هم تغییر کرد. سردار جعفری نسب با اشاره به پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز استان، گفت: پلیس در برخورد با اراذل و اوباش بسیار جدی است و با کسی شوخی ندارد، با افرادی که برای مردم قداره بکشند به شدت برخورد می شود. وی افزود: هر کسی مقابل پلیس بایستند و اسلحه بکشد، قطعا پلیس هم در مقابل آن ها از اسلحه استفاده می کند. این مسول ادامه داد: پاک سازی منطقه نوبیناد یکی از کارهایی بوده که پلیس در کمترین زمان به بهترین نتیجه مطلوب دست یافت، این طرح در همه ی محله های جرم خیز اجرا می شود و مردم مطمئن باشند طرح های ما مقطعی نیستند.
وقتی زیر ساخت های یک شهر و منطقه ای فراهم باشد، وقتی تبعیض نباشد، وقتی دستگاه های خدمات رسان به وظیفه اصلی شان که همان خدمات رسانی است عمل کنند وقتی رفاه حداکثری و مطالبات به حق مردمی که عضوی از این جامعه هستند فراهم شود به طبع آرامش ایجاد می شود.مردم می فهمند وقتی به عنوان شهروند از امکانات و رفاه اجتماعی برخوردارند و زیر چتر حمایتی پلیس قرار دارند باید به قوانین احترام بگذارند.