بررسی راهکارهایی برای مصرف بهینه برق در مازندران؛

منتظر بابابرقی نباشیم؛ الگوپذیری را نهادینه کنیم

حرف آنلاین: سناريوی قطعی برق به تابستان امسال هم رسید، البته به‌نوعی مدیریت شده و به تعدادی کمتر از سال گذشته، این در حالی است که منازل، ادارات و مراکز تولیدی و صنعتی تغییر چندانی در میزان و نحوه مصرف برق ایجاد نکرده‌اند.

روشنایی و سرما دو مزیت مهم انرژی برق در فصل تابستان هستند که اگر نباشند روند زندگی کاملا مختل خواهد شد، اما عدم مصرف بهینه و صحیح از منابع انرژی الکتریکی به‌ویژه طی سال.های اخیر و با افزایش پیشرفت در حوزه تکنولوژی و حرکت به سمت و سوی زندگی ماشینی موجب شده که کشور در بحث تامین انرژی برق و شبکه توزیع با مشکل مواجه شود که نتیجه‌اش همان قطعی‌ها است.

طی هفته گذشته وزیر نیرو نسبت به مصرف برق هشدار داد و تاکید کرد که وضعیت در این بخش قرمز است، استان مازندران نیز در این فصل میزبان مسافران و گردشگران زیادی بوده و سهم زیادی در مصرف برق دارد‌، از این رو توجه به این معضل و پیدا کردن راه حل برای کاهش مصرف برق ضرورت دارد.

در این راستا یک دکترای برق در گفت‌وگو با حرف مازندران به بررسی راهکارهای موجود برای جلوگیری از قطعی برق و مهمتر از آن مصرف بهینه آن می‌پردازد.

جمال قاسمی با بیان اینکه عدم مصرف درست یا مصرف نادرست انرژی الکتریکی یا برق می‌تواند زاییده چند عامل باشد، اظهار می‌کند: باتوجه به وضعیتی که کشور ما دارد، مهمترین مسئله بحث الگو است و موضوع از بعد فرهنگی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران اضافه می‌کند: به لحاظ فرهنگی ما باید اقداماتی را انجام بدهیم، مسئولان مربوطه باید با فرهنگ‌سازی الگوسازی کنند، به‌یاد داریم در یک برهه‌ای از زمان یک شخصیت کارتونی با نام “بابابرقی” اقدام به تاکیداتی برای خاموش کردن لامپ‌های اضافه از رسانه ملی می‌کرد اما با گذشت زمان و تغییر ضاعقه مخاطبان در استفاده از رسانه‌های عمومی و جمعی از تلویزیون به سوشال مدیا همه چیز تغییر کرد.

عضو هیات علمی و دانشیار گروه مهندسی برق دانشگاه مازندران تصریح می‌کند: امروزه می‌بینیم که این تبلیغات حتی اگر الان هم ارائه شود تاثیرپذیری گذشته را ندارد و جا دارد که در رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های مختلفی برای فرهنگسازی و الگوسازی ساخته شود تا مردم مصرف خودشان را به حد نرمال تغییر دهند.

وی با بیان اینکه ما آمارهای وحشتناکی از میزان چندبرابری سرانه مصرف انرژی الکتریکی در ایران نسبت به دنیا داریم که جای بسیار تاسف دارد، می‌گوید: تا بر روی فرهنگسازی اصلاح الگوی مصرف کار نشو اتفاقی نمی افتد در این مسیر باید از ظرفیت دانشمندان و محققین حوزه اجتماعی و روانشناسی کمک گرفت تا برنامه‌هایی خوبی را که تاثیر مثبتی بر رفتار مردم می‌گذارد آماده کنند‌.

به لحاظ فنی دچار عقب‌ماندگی هستیم

قاسمی همچنین تاکید می‌کند: به لحاظ فنی نبود الگوی مصرف به تجهیزاتی برمی‌گردد که انرژی الکتریکی را مصرف می‌کنند، در آخرین نقطه مصرف منازل و مراکز صنعتی این تجهیزات باید به‌روز باشد، خوشبختانه ما در بحث روشنایی تجهیزات خوبی داریم و به‌روز است، استفاده از لامپ‌های کم مصرف در کاهش مصرف برق موثر است، اما بخش عمده‌ای از مصرف در بخش بارهای سرمایشی یا همان کولرها است که همه می‌دانیم که نسل کولرها تحولات زیادی داشتند و در ورژن جدید با مصرف کم سرمای بیشتری را باخود دارند.

این دکترای برق با اشاره به اینکه استفاده از کالاهایی با برچسب انرژی A و A پلاس میتواند کمک‌کننده باشد، تاکید می‌کند: همچنین سازمان ملی استاندارد بایستی بر موضوع برچسب انرژی نظارت کاملی داشته باشد تا برچسب واقعی داشته باشند و نه کاذب.

وی معتقد است که برخی کولرها فقط برچسب اینورتر دارند و مصارفی بهینه ندارند، بخش عمده دیگری صنایع ما هستند که باتوجه به قدیمی بودن تجهیزاتشان مصارف خارج از حدی دارند و ادامه می‌دهد: پیشنهاد می شود این صنایع مکاتباتی با دانشگاه‌ها داشته باشند تا مصرفی بهینه داشته باشند.

صنایع از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره بگیرند

قاسمی یادآور می‌شود: در بحث هدر رفت انرژی فرسودگی سیستم انتقال انرژی الکتریکی در کشور که به سیستم انتقال برق برمی‌گردد باید با سرمایه گذاری جبران شود‌، راهکارهای بهبود مصرف برق، هم در دو حوزه فرهنگی و فنی خلاصه می‌شود؛ اینکه کالاها بهینه‌سازی شده و راهی بازار شوند، صنایع هم می‌توانند از مراکز علمی همچون دانشگاه مازندران کمک بگیرند تا با بررسی‌ها راهکارهای بهینه کردن مصارف برق را ارائه بدهیم.

این متخصص تجهیزات حوزه IOT، گفت: استفاده از تکنولوژی جدید در حوزه اینترنت اشیا میتواند در مدیریت مصرف برق و انواع انرژی‌ها خیلی کمک کننده باشد، به این شکل که صورت مسئله‌ها مشخص باشد تا ما بتوانیم راهکار بدهیم.

گفتنی است؛ شرکت توزیع برق مازندران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۷۵ درصد آن خانگی ، ۶ درصد کشاورزی و کمتر از یک درصد را مشترکین صنعتی تشکیل می دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، یک‌هزار و ۵۹۲ مشترک با ۱۳۳ مگاوات مصرف در شهرک‌های صنعتی استان، ۱۱۰ مشترک صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با قدرت بالاتر از ۵۰۰ کیلووات و مجموع مصرف ۵۳ مگاوات و ۲ هزار و ۱۶۵ مشترک صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با میزان مصرف کمتر از ۵۰۰ کیلووات و مجموع مصرف ۲۲ مگاوات در استان داریم که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شد در هر روز صرفه‌جویی‌هایی حساب شده در مصرف برق داشته باشند.

مازندران دو شرکت توزیع نیروی برق یکی به مرکزیت ساری مرکز استان و دیگری به مرکزیت شهرستان نوشهر دارد که شرکت برق منطقه ساری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک و شرکت برق منطقه نوشهر با زیر پوشش داشتن ۹ شهرستان غربی این استان حدود ۶۵۰ هزار مشترک دارد.

طبق آمارهای شرکت توزیع برق منطقه‌ای غرب مازندران ۵۱ درصد از حدود ۶۵۰ هزار مشترک برق خانگی در این منطقه را خوش‌نشین‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل حضورشان در ویلاهای شخصی و شهرک‌ها در زمان تعطیلات و پیک مصرف و همچنین بی‌توجهی به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در زمان پرباری معمولا نقش زیادی در افزایش مصرف برق غرب مازندران هنگام پیک مصرف دارند.