منابع طبيعی، منافع طبیعی ما هستند

گروه اجتماعی_عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر گروه تخصصی علوم و مهندسی محیط زیست در گفت‌وگو با حرف مازندران اظهار کرد: از نظر اکولوژی انتقال آب بین دو حوضه با حساسیت‌های مهمی مواجه است و به‌دلیل تغییر رژیم طبیعی منطقه، در درازمدت آثار منفی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی برای مبداء یا مقصد بجای […]

گروه اجتماعی_عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر گروه تخصصی علوم و مهندسی محیط زیست در گفت‌وگو با حرف مازندران اظهار کرد: از نظر اکولوژی انتقال آب بین دو حوضه با حساسیت‌های مهمی مواجه است و به‌دلیل تغییر رژیم طبیعی منطقه، در درازمدت آثار منفی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی برای مبداء یا مقصد بجای خواهد گذاشت.

ولی الله عزیزی فر افزود: در دنیا، هرجا که انجام شده است سیاست‌ها واقدامات مهمی جهت کاهش اثرات در مبدا انجام شده است انتقال آب بین دو حوضه، باید در یک کمیته‌ای مشترک از اساتید خبره دانشگاه و وزارت‌خانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، تحلیل شود، در صورت اضطرار درطرح های انتقال آب بین دو حوضه در کشور ، موافقت دو استان مبدا و مقصد ضروری است.

عزیزی فر با اشاره به اینکه مساله انتقال آب بین دو حوضه مسئله‌ای است که در آینده در سایر نقاط کشور نیز شاهد آن خواهیم بود، تاکید کرد: نکته قابل توجه، سازو کار تصمیم‌گیری در این زمینه است که باید هر گونه تصمیم‌گیری، در کمیته مذکور نتيجه‌گیری شده و با شفافیت کامل اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد، حفظ توان اجتماعی بخش مهمی از موفقیت یک پروژه خواهد بود.

*توسعه پایدار مساوی است با مجموع توان‌های اکولوژیک، اقتصادی، اجتماعی و نیروی متخصص

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اجرای سد فینسک روی هیدرولوژی و اکوفیزیولوژی “کارکرد اکوسیستم” جنگل‌های شمال تاثیر منفی خواهد گذاشت و همچنین روی خدمت‌دهی و کارکرد سد شهید رجایی ساری اثرات نا مطلوب دارد، گفت؛ کم‌آبی و تغییر الگوی کشت کشاورزی مسئله مهمی است و کشاورزی مازندران نیازمند حمایت ویژه‌ای در زمینه مدیریت منابع آب هستند.

وی ادامه داد: برای دو سال متوالی مرگ و میر چند هزار پرنده مهاجر و بومی را در تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله، ناشی از بیماری بوتولیسم تجربه کرده‌ایم، نکته قابل توجه، برهم خوردن بیلان آبی تالاب هست که عمدتا به دلیل پروژه‌های پرورش ماهی و برداشت آب از سرشاخه‌های تامین‌کننده تالاب بوده و تامین حقابه تالاب به قيد فوريت ضرورت دارد.

عزیزی فر تصریح کرد: تالاب‌ها در محیط زیست مشابه کبد در بدن عمل می‌کنند و اثرات بسیار مطلوب روی تعدیل آب و هوا و پایداری اکوسیستم دارند. ۹/۴ تریلیون دلار از ۳۳ تریلیون دلار کارکرد اقتصادی اکوسیستم‌ها در جهان مربوط به کارکرد تالاب ها ست که مؤید اهمیت اقتصادی تالاب‌ها است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، همچنین اظهار کرد: عدم تامین حقابه تالاب و پس روی اب تالاب میانکاله و خلیج، سبب می‌شود منطقه به کانون ریز گرد تبدیل شده و ریزگردهای شور و آلوده(Haze) ، با قابلیت کیلومترها جابجایی، شهرهای استان های مازندران و گلستان را تحت تاثیر قرار دهد و مسبب اثرات نامطلوبی روی اراضی کشاورزی، بروز و تشدید بیماری‌های تنفسی و…خواهد شد، ضمنا برهم خوردن تعادل اکولوژیک تالاب ، سبب کاهش تغذیه آب‌های زیرزمینی و بروز فرونشست زمین در منطقه خواهد شد.