معایب و مزایای ارائه لیست در انتخابات شورای شهر

گفت و گو –الناز پاک نیا : شاید تجربه شورای پنجم شهرها، برای انتخابات شورای ششم آموزنده باشد؛ تجربه‌ای که به بهای خدشه دار شدن فعالیت شورایی در کشور به ویژه در مازندران تمام شده است. این تجربه ناامیدانه، نخستین اثرات خود را در انحلال شورای شهرها نشان داد و بعد در زمان ثبت نام […]

گفت و گو –الناز پاک نیا : شاید تجربه شورای پنجم شهرها، برای انتخابات شورای ششم آموزنده باشد؛ تجربه‌ای که به بهای خدشه دار شدن فعالیت شورایی در کشور به ویژه در مازندران تمام شده است.

این تجربه ناامیدانه، نخستین اثرات خود را در انحلال شورای شهرها نشان داد و بعد در زمان ثبت نام کاندیداهای ششمین دوره شورای اسلامی شهرها که اقبال نداشتن چهره‌هایی که شاید می‌توانستند تغییرات تخصصی در حوزه مدیریت شهری ایجاد کند خود را موج یاس دیگری در حوزه مدیریت شهری ایجاد کرد.

در این شرایط، یکی از جبهه‌های سیاسی در مازندران تصمیم گرفته، برای نخستین بار در مازندران در انتخابات شورای شهرها لیست واحد استانی و مجزا برای هر شهر ارائه کند. شکرالله رضازاده، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران ضرورت‌ها، معایب و مزایای این امر بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید:

آیا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی قصد معرفی لیست در انتخابات شوراهای شهر را دارد؟

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران برای انتخابات شورای شهر لیست خواهد داد. این شورا، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای مازندران را مهم می‌داند؛ اعضای شوراها اولین مدیرانی هستند که مردم در زندگی روزمره با آنها در ارتباط هستند. جبهه نیروی‌های انقلاب معتقد است که نیروهای شورای شهر باید پاک‌دست بوده و در راستای تقویت همکاری میان قوای دولت و مردم عمل کنند. شورای ائتلاف به جد قصد ورود به این عرصه را دارد و به محض اعلام قطعی تأیید صلاحیت شدگان، وارد عرصه تهیه لیست می‌شود.

مولفه‌هایی مانند کارآمدی، سلامت، اعتقاد به ولایت فقیه، تواضع، نداشتن زندگی اشرافی و مسائلی از این دست را لحاظ می‌کنیم تا در نهایت افرادی پای به عرصه شورا بگذارند که مروج این مؤلفه‌ها باشند.

بسته شدن لیست واحد، چه مزایا و معایبی دارد؟

یکی از مزایای لیست دادن این است که به کاندیداها شناخت پیدا می‌کنیم و این شناخت را به مردم انتقال می‌دهیم. در شهرهایی افراد کمی باید وارد شورای شهر شوند، مردم شناخت قومی و محلی از کاندیداها دارند و مابقی شناخت باید از سوی تشکل‌ها و احزاب برای مردم احراز شود. این بخش مهمی است که می‌تواند توسط لیست‌ها انجام شود.

مزیت دیگر این است که امروزه نبود هماهنگی‌ها، آسیب‌های جدی به شورای شهرها وارد می‌کند و بعضاً ناهماهنگی‌های زیادی در بین اعضای شوراها رخ می‌دهد که منجر به ناتوانی در اتخاذ تصمیمات درست می‌شود، اما اگر اعضای شورا از یک لیست واحد باشند و جمع واحدی را تشکیل دهند، هماهنگی‌های بعدی به راحتی رخ می‌دهد.

در صورت پیروزی لیست نیروهای ائتلاف در انتخابات، این شورا تا پایان کار شورای ششم مانند انتخاب شهردار در کنار شورای شهر باقی خواهد ماند؟

یکی از مزیت‌های بستن لیست همین است که می‌توانیم بر تصمیمات شورا، نگاه آینده‌نگرانه داشته باشیم؛ شوراها وظیفه تعیین شهردار را بر عهده دارند و وقتی انسجام از ابتدا در میان اعضای شورای شهرها رخ دهد و انسجام بر اساس اهداف عالیه وجود داشته باشد.

انتخاب شهردار از روی نگاه به منافع فردی و گروهی رخ نمی‌دهد. شهردار باید به عمرانی و آبادانی شهرها کمک کند و این مزیت مهمی است که برای مردم عاید خواهد شد. جبهه انقلاب اسلامی به این جمع بندی رسیده که این وظیفه را بپذیرد و علیرغم این که برای انتخابات ریاست جمهوری که همزمان با انتخابات شوراها رخ می‌دهد برنامه‌های خاص و ویژه‌ای دارد و در این زمینه نیز نباید کم کاری شود.

چطور میان نگاه سیاسی و نگاه تخصص محور در حوزه مدیریت شهری تفکیک قائل می‌شوید؟

این را قبول دارم که شاید بگویند فرآیند مدیریت شهری یک فرآیند تخصصی است و شورای ائتلاف به عنوان جبهه سیاسی نباید لیست برای مدیریت شهری اعلام کند، اما قاطعانه می‌گوئیم که لیستی سیاسی نمی‌بندیم. امروز برای مدیریت شهری مازندران به افراد متخصص و توانمند نیاز داریم، کسانی که از فیلترهای لازم عبور کرده باشند و با مهر تأیید صلاحیت وارد کارزار انتخابات شوند.

در لیست شورای شهر افراد متخصص حوزه شهری، فرهنگی، رسانه‌ای و بانوان هم خواهند بود؛ زیرا لیست دادن به معنای محدود کردن نگاه‌ها و غیرتخصصی عمل کردن نیست و اولویت نخست ما این است که باید لیست غیرسیاسی و با نگاه تخصصی ارائه کنیم. یک شهر به همه تخصص‌ها نیاز دارد و با این نگاه، اولویت‌های یک شهر تأمین می‌شود.

بسیاری عقیده دارند که با نگاه منفی ایجاد شده به حوزه شورا در مازندران، چهره‌های کارآمد برای ورود به شورای شهر، وارد صحنه نشده‌اند، این نظر را تا چه اندازه قبول دارید؟

در ابتدا به همه متخصصان و افراد اجرایی توصیه کردیم که وارد این عرصه شوند تا انتخاب بر اساس صلاحیت‌های واقعی صورت گیرد. شورای ائتلاف بنای وارد شدن به انتخابات شوراها را نداشت، اما زمانی که کسوراتی توسط مردم دیده شد که ناظر بر عملکرد شوراها است، باید ورود می‌کردیم.عملکرد شوراها در دوره اخیر باعث شد بسیاری از افراد توانمند و اجرایی و دارای سلامت پا به عرصه انتخابات نگذارند البته ما از این افراد درخواست کردیم به صورت جدی وارد عرصه شوند تا اتفاقات گذشته تکرار نشود. شورای ائتلاف وارد عرصه شد تا انتخابات آینده به گونه‌ای باشد که چهره شوراها نزد مردم تخریب نشود.

باید بپذیریم که برای اصلاح امور ناپسند، همه باید در میدان باشیم و اگر در حوزه‌ای نقد جدی وجود دارد لازم است برای رفع آن همه مشارکت داشته باشیم. این ورود و توجه باید خیرخواهانه باشد و بر اساس منافع فردی و گروهی نباشد.

روند فعلی بررسی صلاحیت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا در کاهش تعداد چهره‌های شاخص در انتخابات پیش رو تأثیر خواهد داشت؟

روند بررسی صلاحیت‌ها را با توجه به اعتمادی که به دستگاه‌های نظارتی داریم، خوش‌بینانه ارزیابی می‌کنم. شورای نگهبان یکی از دستگاه‌های مترقی نظام بوده و در تمام ادوار خوب عمل کرده است و این بار نیز خوب عمل خواهد کرد؛ البته تأیید صلاحیت‌ها بر عهده نمایندگان مجلس است و افرادی که در هیئت‌های نظارت فعالیت دارند، قطعاً دلسوز نظام هستند.

شاید نقدهایی به تأیید صلاحیت‌ها باشد، اما به کاندیداها توصیه می‌کنیم که به جای موضع‌گیری‌های ناپسند از مجراهای قانونی که در جمهوری اسلامی وجود دارد حقوق خود را پیگیری کنند. باید از طریق قانون روند بررسی صلاحیت‌ها پیگیری شود و در این موضوع هیچ فرد و نهاد دیگری نمی‌تواند دخالت داشته باشد.