مشاهیر مازندران | دکتر لطفعلي پورکاظمی ، چهره ماندگار پزشکی ورزشی مازندران از رامسر

دکتر لطفعلي پورکاظمی اهل آخوند محله رامسر از پزشکان متعهد و فعالان ورزشی کشور، محقق و نویسنده و مؤلف 10 جلد کتاب که در سال 1387 تنديس فرزانگان و مشاهير استان را دريافت کرد.

به گزارش حرف آنلاین، دکتر لطفعلي پورکاظمی متولد سال 1341 در آخوند محله شهرستان رامسر دیده به جهان گشود.  پورکاظمی از چهره ماندگار استان مازندران در سال 1387 انتخاب و تنديس فرزانگان و مشاهير استان را دريافت نمود. وی مدتی با بیماری سرطان مبارزه کرد و در نهایت در سن 53 سالگی در 21 دی 1394 به دیار باقی شتافت و در زادگاهش گلزار بهشت زینبیه آخوند محله رامسر به خاک سپرده شد.

ایشان علاوه بر اینکه در حوزه پزشکی تخصص داشت اما ورزش نیز جز برنامه‌های کاری وی بود. به طوری که از روسای تحصیلکرده و بین‌المللی ورزش ایران نیز انتخاب شد که به مدت چهار سال ریاست فدراسیون پزشکی ورزشی را بر عهده داشت و طی این مدت خدمات قابل توجهی به جامعه ورزشی کشور ارائه داد.

تحصيلات دكتر لطفعلي پورکاظمی

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته پزشكي عمومي در ايران، برای ادامه تحصيل به آمريكا سفر کرد تا اينكه در طی سال‌هاي 80 الی 1377 دوره تست‌هاي تشخيصي قلب در رشته‌هاي اكوكارديوگرافي، استرس اكو و تست‌هاي گرافيكي قلب را در آمريكا طی کرد و بعنوان برترين‌هاي سال 2000 ميلادي در بيمارستان NAH دانشگاه مريلند برگزیده شد.

وی علاوه بر آن همراه با تعدادي از اساتيد دانشگاه‌هاي جانز هاپكينز و مريلند تحقيقاتي را بر روی داروهای جديد قلبی و عروقي انجام داده و در كاميونيتي كالج شهر بالتيمور برای به دانشجويان رشته‌های پيراپزشكی تدريس کرده بود.

پايان نامه وي در زمينه تحقيق باليني در بيماران با سرطان گوارشي در بيمارستان اميراعلم تهران با درجه ممتاز پذيرفته شد. وی همچنين در رشته آناتومي برای دانشجويان رشته‌هاي پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي تنكابن تدريس داشت.

دكتر لطفعلي پورکاظمی مشاور پزشكي و دبير كميته پزشكي تعدادي از مجلات و روزنامه‌هاي رسمي كشور منصوب شده بود و از وی صدها مقاله علمي، تحقيقاتي، فرهنگي و اجتماعي به چاپ رسيد.

وی حضوري فعال به عنوان داوطلب در كادر پزشكي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در جنگ تحميلي داشت.

دكتر پوركاظمي موفق به گذراندن دوره‌هاي متعدد تخصصي طب ورزش شده و از طرف فدراسيون پزشكي ورزشي جمهوري اسلامي ايران، گواهينامه‌های بين‌المللی و داخلی پزشك تيم را نيز اخذ كرده بود و بعنوان پزشك جام جهاني كشتي 2005 از رياست فيلا لوح تقدير دريافت کرد.

وی در سال 1384 در توكيو ژاپن که هشتمين كنگره آسيايي پزشكي ورزشي در آنجا برگزار شد، موفق به ارائه سخنراني در زمينه مقاله تحقيقاتي خود بر روي قلب ورزشكاران شد و ضمن چاپ مقاله خود در كتاب كنگره، مورد تقدير و قدرانی در میان ورزشکاران و پزشکان نيز قرار گرفته بود.

این ورزشکار پزشک علاوه بر كسب عناوين و مدال‌های متعدد در سطح كشور در رشته دووميداني نيز به عنوان پزشك تيم فدراسيون ورزش‌های همگانی و دووميداني به كشورهای يونان، مالزی، سنگاپور و مقدونيه سفر داشت. وی قهرمان رشته‌های 800، 1000 و همچنین 500 متر دومیدانی کشور را نیز کسب کرده بود.

لطفعلي پورکاظمی

لطفعلي پورکاظمی

به همراه هيئت‌های كوهنوردی شهرستان‌های رامسر، تنكابن و تهران بارها به قلل مرتفع داخلي و خارجي صعود كرد. از جمله آنها قله 6200 متری آيلند پيك هيماليا، قله كالاپاتار و بيس كمپ اورست در نپال، قله كليمانجارو در آفريقا، قله آرارات و قله سيپان در تركيه، ‌شاه داغي در آذربايجان – باكو، آراگاتس در ارمنستان)، دماوند را نیز 13 بار صعود کرد و همچنین علم كوه، سبلان را پیمود.

وی حدود یک سال به خاطر پایان دوره قانونی ریاست چهارساله‌اش و به دنبال آن تصمیم وزارت ورزش برای سپردن امور به سرپرست از مدیریت این فدراسیون دور شد. پورکاظمی یکی از ۱۵ کاندیدایی بود که طی مدت زمان تعیین شده، برای حضور در این مجمع ثبت نام کرد و قصد داشت در انتخابات شرکت کند اما به دلیل تشدید شدن بیماریش یک روز قبل از شروع مجمع از شرکت در انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی انصراف داد.

سوابق و پست‌های مدیریتی اجرایی دکتر پورکاظمی

از جمله فعالیت‌های مدیریت اجرایی که بر عهده داشتند شامل رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران (IFSM)، دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (NADO) و رئیس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک (NOC)، رئیس کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی موی تای ( IFMA )بود.

علاوه بر آن در حوزه مسئول کمیته پزشکی اتحادیه حقوق ورزش آسیا، مسئول کمیته دوپینگ استان مازندران، مسئول کمیته پزشکی کوهنوردی استان مازندران، رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان رامسر، ریاست سازمان نظام پزشکی شهرستان رامسر، دادستان و دادیار انتظامی نظام پزشکی، معاون آموزشی موسسه آموزش عالی رحمان، عضو شورای اجرایی جمعیت هلال احمر (حوزه جوانان، امداد و نجات)، همکاری‌های متعددی نیز با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) داشت.

کتاب‌های دکتر لطفعلی پورکاظمی

دکتر لطفعلي پورکاظمی از پزشکان متعهد و دلسوز و فعال ورزشی کشور، محقق و نویسنده و مؤلف 10 جلد کتاب در تحقیقات علوم پزشکی، نویسنده 400 مقاله پزشکی و خانوادگی مندرج در رسانه‌های گروهی کشور بوده است.

مهمترین کتاب‌های وی ایدز در ایران و جهان، مبانی پزشکی و ورزشی، مرگ ناگهانی قلبی در ورزش، ورزش و درمان بیماری‌ها و روانشناسی ورزشی است.