مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران :

مرکبات نارس به بازار عرضه نشود

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران به باغداران و سورتینگ داران هشدار داد و تصریح کرد : باغداران اجازه عرضه مرکبات و کیوی نارس به بازار را ندهند.

به گزارش حرف آنلاین ؛ حسن عنایتی کلیجی در جلسه سورتینگ داران استان نسبت به حضور مشتریان و دلالان خارجی سر باغ مرکبات و کیوی که به مقررات کیفیت، زمان برداشت و قیمت بی توجهی می کنند، هشدار داد و خطاب به سورتینگ داران گفت: باغداران اجازه عرضه مرکبات و کیوی نارس به بازار را ندهند.

وی با بیان اینکه تنوع محصولات باغی استان با تولید بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن با محوریت مرکبات و کیوی ظرفیتی بی نظیر در درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان است، افزود: با توجه به خرد بودن فعالیت های کشاورزی، در ۲ سال اخیر زنجیره از تولید تا عرضه در بازار و صادرات استان شکل گرفت.

عنایتی با بیان اینکه، دستورالعمل دنیا در صادرات و واردات با تولید و عرضه کیفی، استاندارد با قیمت مناسب باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: با تکمیل زنجیره تولیدات محصولات کشاورزی می توان در بازار رقابت کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران به وجود حضور دلال خارجی بر سر باغ مرکبات مازندران اشاره و تاکید کرد : دلال خارجی میوه را به ریال از کشاورز خریداری می‌کند و بیشترین سود را می‌برد.

او ادامه داد: حضور دلال خارجی سر باغ یک زیان بزرگ به کشور وارد می کند چرا که به دلیل اختلاف قیمت ریال با ارزهای خارجی، مبلغ میوه برای آنها بسیار پایین تمام می شود و در این میان بدون اینکه ارز به کشور وارد شود، محصول خارج می شود.

این مسئول با بیان اینکه از حدود ۵۰۰ واحد سورتینگ مازندران فقط حدود ۱۵۰ واحد دارای مجوز بهره‌برداری هستند، خاطرنشان کرد: امسال طبق مصوبات، ثبت صادرات محصولات کشاورزی مازندران در استان باید انجام شود، که این موضوع به نفع استان در تولید و صنایع تبدیلی است.

عنایتی با توضیح اینکه ناظران و مسئولان دولتی در بنادر و اتاق بازرگانی مازندران برای ثبت سفارش مستقر شدند، ذکر کرد : جهاد کشاورزی استان آماده صدور پروانه بهره‌برداری برای سورتینگ داران است.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه جهادکشاورزی مازندران آموزش فرآوری و بسته‌بندی محصولات باغی را شروع کرد، یادآور شد : نوسازی و بهره گیری از تکنولوژی و فناوری نوین در صنایع تبدیلی کشاورزی ضروری است.

او بر لزوم ایجاد خط اعتباری ویژه برای عرضه مرکبات و کیوی مازندران تاکید و اظهار کرد : تاکید می شود، باغداران به خصوص سورتینگ داران اجازه ندهند تا میوه کال در بازار عرضه شود.