«مازندران هوشمند»؛ از شعار تا عمل

زهرا اشکیود: پیشرفت زیرساخت‌های اینترنتی و مخابراتی در مازندران ازجمله بخش‌هایی است که همواره موردتوجه مسئولان این حوزه بوده و به‌ویژه در این بخش، مازندران را استانی هوشمند می‌دانند. به اذعان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران وجود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و مخابراتی  باعث شده  مازندران 10 درصد ازنظر شاخص‌های تعیین‌شده در برنامه ششم […]

زهرا اشکیود: پیشرفت زیرساخت‌های اینترنتی و مخابراتی در مازندران ازجمله بخش‌هایی است که همواره موردتوجه مسئولان این حوزه بوده و به‌ویژه در این بخش، مازندران را استانی هوشمند می‌دانند.

به اذعان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران وجود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و مخابراتی  باعث شده  مازندران 10 درصد ازنظر شاخص‌های تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه پیشی داشته و  همواره  جز استان‌های پیشرو در حوزه ICT  باشد.

وی گفته است: از طرفی وجود دانشگاه‌های معتبر علمی، مؤسسات آموزشی، نیروی انسانی توانمند، فعال و  مشغول به تحصیل بودن بیش از 13 درصد از دانشجویان درزمینهٔ مربوط به  حوزه فناوری اطلاعات این پتانسیل را به وجود آورده تا بحث  “مازندران هوشمند” مطرح باشد.

در رویکرد پروژه استان هوشمند هدف توسعه استان‌هایی است که زیرساخت‌های اصلی آن فراهم بوده و امکان ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان و روستاییان وجود دارد که این موضوع تابع شاخص‌های مختلف ارتباطی و زیرساخت‌هاست.

این خبر که به نقل از روابط عمومی این دستگاه منتشرشده اذعان داشته که پوشش کامل نسل سوم و چهارم تلفن همراه در کلیه شهرهای استان، برخورداری تمامی روستاها از حداقل یک خط ارتباطی، پوشش 92 درصدی تلفن همراه در سطح روستاها، بهره‌مندی 90 درصدی روستاها از اینترنت، متصل بودن 20 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات، 2 میلیون و 900 هزار کاربر اینترنت، 4 میلیون و 340 هزار سیم‌کارت فعال و سایر شاخص‌های ارتباطی مناسب استان این امکان را فراهم آورده تا ایده مازندران هوشمند دور از ذهن نبوده و این فرصت مهیا باشد تا مازندران به‌عنوان نخستین استان هوشمند در سطح کشور نام‌گذاری شود.

داستان چیز دیگری است…

واقعیت روستاهای مازندران به‌مانند آنچه در آمارهای رنگارنگ مدیران مربوطه بیان می‌شود نیست. بسیاری از روستاهای استان مازندران در سوادکوه، ساری، آمل و بهشهر و هر آنچه روستای کوهستانی و در ارتفاعات بیان می‌شود، فاقد دسترسی مناسب به امکانات اینترنتی است.

مهدی احمدی ساکن روستای لفور سوادکوه در گفت‌وگو با حرف، بابیان اینکه سرعت اینترنت در تمام روستاهای استان بسیار ضعیف است، می‌گوید: به دلیل دور بودن از شهر، تمام‌پرداخت‌های خود را اینترنتی انجام می‌دهم، پرداخت قبض آب، برق، تلفن و گاز  از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و نیازی نیست برای این امر به شهر بیاییم اما وضعیت اینترنت در روستا اجازه این کار را نمی‌دهد. زمانی که سرعت اینترنت پایین باشد هزینه مصرف آن نیز بالاتر می‌شود و زمان بیشتری نیز برای یک پرداخت کوچک صرف می‌کنیم.

مؤمنی عضو شورای اسلامی شورکچال سوادکوه نیز  بابیان اینکه پیشرفت را در تمام بخش‌ها شاهد هستیم و همه بخش‌ها باید به سمت پیشرفت حرکت کند، می‌گوید: در روستاها افراد تحصیل‌کرده بسیاری ساکن هستند، بااین‌وجود سرعت اینترنت در این روستاها بسیار پایین است و مردم باید زمان زیادی برای فعالیت‌هایی کنند که انجام آن بسیار ساده است. زمانی که سرعت‌پایین باشد هزینه زیادی هم مصرف می‌شود.

مؤمنی تصریح می‌کند: امروز برای بسیاری فعالیت‌های روزانه با توجه به پیشرفت جامعه، اینترنت نیاز است و نیازی نیست به شهر برویم و لازم است تا در این راستا مسئولان اقدام جدی‌تری را عملیاتی کنند. در حال حاضر بسیاری از سیم‌های مخابراتی فرسوده است و باید تعویض شود که این فرسودگی مانعی برای رشد سرعت اینترنت است.

دباغی دهیار روستای دارابکلا ساری نیز تصریح می‌کند: در روستای ما سرعت اینترنت به‌کندی در بخش‌های پایین‌دست کار می‌کند. با توجه به اینکه روستاها محل تردد گردشگران شده است، لازم است سرعت اینترنت نیز مناسب باشد.

وی افزود: بسیاری از سیم‌های مخابرات قدیمی است و تقاضا داده‌شده اما بهانه بودجه را برای آن عنوان می‌کنند. دنیا در حال پیشرفت است و با نسل‌های چهار و پنج اینترنت در حال کار کردن هستند اما ما همچنان در نسل دو و سه آن ماندیم و در بسیاری از مناطق حتی این نسل‌ها را هم نداریم.

نیازهای اولیه مازندران به اینترنت…

صبا علوی کارشناس آی. تی در گفت و گو با حرف، تصریح می‌کند: در حوزه مخابرات و ارتباطات دو نوع اینترنت ثابت و بی‌سیم وجود دارد، تمام تجهیزات ثابت (کامپیوترهای رومیزی، فکس و…) از اینترنت ثابت و تجهیزات متحرک مثل موبایل و لپ‌تاپ و… از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند. در حوزه اینترنت ثابت برای ارتقا سرعت می‌توانیم از فیبر نوری به‌جای کابل‌های مسی استفاده کنیم. فیبر نوری مزایای متعددی نسبت به سیم مسی دارد مهم‎ترین آن پهنای باند بالاتر فیبر نوری است که این امکان را فراهم می‌آورد اطلاعات بیشتری را انتقال دهیم و با توجه به تراکم جمعیت نیاز به پهنای باند بالاتری داریم که دچار ترافیک و تصادم و drop شدن داده‌های ارسالی نشویم.

این کارشناس آی. تی یادآور می‌شود: علاوه بر این فیبر نوری انعطاف‎پذیرتر است و طول عمر بیشتری داشته و در برابر رطوبت و فرسودگی مقاومت بالاتری دارد و کمتر درگیر نویز و اعوجاج و از دست رفتن داده می‌شود.

وی ادامه داد: در اینترنت همراه با استفاده از امواج الکترومغناطیسی در طیف مناسب و پهنای باند بالا می‌توان سرعت اینترنت بی‌سیم را افزایش داد. مقدار اطلاعاتی که یک موج الکترومعناطیسی می‌تواند حمل کند به پهنای باند آن بستگی دارد و هر چه پهنای باند بزرگ‌تر نرخ انتقال داده بیشتر است. علاوه بر این دو مورد کشور دچار مشکلات زیرساختی در حوزه اینترنت و مخابرات است که به علت تحریم‌ها این مشکلات مثل نبود سرورهای قدرتمند داخل کشور و نداشتن یک DNS مرکزی در ایران، هنوز پابرجا است.

این کارشناس آی تی یادآور می‌شود: در اکثر روستاها فقط شرکت مخابرات اینترنت را ساپورت می‎کند و بنابر دلایلی که قبلاً توضیح دادیم با توجه به تراکم کاربران یک سرویس‌دهنده پاسخگو نیست. باید بستر و زیرساخت فراهم شود و سایر شرکت‌ها هم بتوانند در روستاها خدمات‌دهی داشته باشند تا مشکلات رفع و سرعت بهتر شود.

علوی  می‌گوید: همچنین در  بحث وایرلس می‌توانیم از رله‌ها برای تقویت امواج استفاده کنیم البته در بحث وایرلس، رله‌ها و تقویت‌کننده‌ها هم هستند که در مناطق دورافتاده کاربرد بسیاری دارند. بحث مهمی در زیرساخت مربوط به میزبان‌های اینترنت می‌شود که درخواست‌ها از طرف customer به clinet می‌رود و این درخواست‌ها با آدرس ip خاص هر کاربر به DSN می‌رود و DSN که پاسخ‌دهی می‌کند که این امکان در ایران نیست درخواست‌ها به روترها یا مسیریاب‌ها می‌روند و از طریق مسیریاب‎ها به میزبان موردنظر سایت یا هر چیزی دسترسی پیدا می‌کنند اما وجود DSN مرکزی در کشور اضافه‌کاری و نیاز به مسیریاب‌ها را کاهش می‌دهد و موجب افزایش سرعت می‌شود.