استاندار مازندران :

مازندران رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی در کشور را دارد

استاندار مازندران اظهار کرد : مازندران با تولید ۱۴ محصول استراتژیک و مهم ، مقام نخست در تولید محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد که ارزش زنجیره هر کدام از آنها می تواند اشتغال ایجاد کند.

به گزارش حرف آنلاین ؛ سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در دیدار با معاون وزیر امور خارجه در تهران با بیان اینکه مازندران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از جمله استان هایی است که در مسیر کریدور شمال جنوب قرار دارد، گفت : ین یک فرصت بسیار بزرگ برای ایران اسلامی است برای برقراری ارتباط با کشورهای cis و کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران، با موقعیت سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر می تواند تا ارزش ۱۰ میلیون تن کالا را در کریدور شمال جنوب انتقال دهد.

وی با عنوان اینکه  این استان در حال حاضر با ظرفیت های موجود چهار فرودگاه دارد که سه فرودگاه آن فعال است ، افزود : از این تعداد ۲ فرودگاه دارای مجوز بین المللی است و یک فردوگاه نیز در حال اخذ مجوز است که این ظرفیت ها می تواند در مسیر ترانزیت و تجارت کالا فعال شود.

سید محمود حسینی پور یکی از محوری ترین زنجیره ارزش در مازندران را کشاورزی دانست و تصریح کرد : مازندران با تولید ۱۴ محصول استراتژیک و مهم مقام نخست در تولید محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد که ارزش زنجیره هر کدام از آنها می تواند اشتغال ایجاد کند.

حسینی پور با اذعان به اینکه به طور شاخص برنج مازندران یکی از برند ترین محصولاتی است که در طول سال ها نیاز داخلی کشور را تامین می کند ، ادامه داد :  هم اکنون از برنج نه تنها بعنوان محصول سبد سفره غذایی بلکه از آن در طول سال های اخیر با مراکز دانش بنیاین از طریق صنایع تبدیلی ۱۱ مدل محصولات جدید احصا می شود.

استاندار مازندران اظهار کرد :  پیش بینی می شود این میزان تا ۲۰ قلم افزایش یابد و مجوز صادرات برنج اخذ شد و تعرفه های گمرکی آن هم به صفر رسید که نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا می کند.

او با اعلام اینکه مازندران هم اکنون تولید ۱۱.۵ درصد مرغ کشور را در اختیار دارد ، گفت : این استان در تامین پروتئین سفید و گوشت مرغ و متعلقات مربوط به آن در کشور نقش مهمی دارد و  هم کانون ۲ شرکت چینی با مراجعه به تولید کنندگان مازندرانی در ارتباط با واردات پای مرغ به چین در حال مذاکره هستند.

مقام عالی دولت در مازندران افزود : در بحث مرکبات مقام اول تولید مرکبات کشور را در اختیار داریم و مرکبات مازندران مورد علاقه بسیاری از کشورها است.

وی ادامه داد : کشورهای روسیه و عربی مشتری مرکبات مازندران هستند و زنجیره ارزش مرکبات نیز هم اکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند و مجموع روماک که در حوزه سورتینگ و صادرات مرکبات فعال است ، توانست مجوز بهداشت صادرات به چین و روسیه را اخذ کند و سال گذشته نخسیتن محصول وارد بازار چین شد و امسال بازار چین را در اختیار داریم.