مازندران در سالی که گذشت

1400 پایان یک قرن!

حرف آنلاین، زری طاهری| مازندران سال ۱۴۰۰ را با اتفاقات و حوادث خوش و در کنار آن تلخ گذراند که در ادامه با هم می‌خوانیم؛

نوروز ۱۴۰۰ با تب و تاب شیوع ویروس کرونای انگلیسی در شهرهای مازندران و گسترش این ویروس در شهرهای استان شروع شد.

در همان روزهای ابتدایی سال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ابراز نگرانی از تداوم گسترش کرونای انگلیسی در استان مازندران بر رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی ، توجه به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و پرهیز از نشست‌های خانوادگی تاکید کرد.

در کنار نگرانی‌های جولان کرونای انگلیسی، بحث واکسیناسیون نیز قوت گرفت، باتوجه به شرایط کرونایی شالی‌کاران در سال ۱۴۰۰ زودتر وارد شالیزارها شدند تا تابستان را بدون تنش آبی پشت سر بگذارند.

به گفته رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران شرایط کرونایی موجب شد کشاورزان مازندران سال زراعی جدید را  ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر شروع کرده و زمان‌بندی کنند تا در تابستان نگرانی از تنش آبی نداشته باشند.

۹ فروردین ماه، شهردار نوشهر از نخستین جزیره مصنوعی کشور در دریای خزر رونمایی کرد و تاکید کرد که جانمایی این جزیره در منطقه زیبا با چشم‌انداز رویایی از جنگل و دریا در ورودی شرقی این شهرستان مقابل پارک نگین قرار دارد که طرح مطالعاتی و طراحی آن توسط شرکت طراحان بندر سازه پارس صورت گرفته است.

در همان روز شمارش معکوس برای پایان تلفات پرندگان در میانکاله آغاز شد، باتوجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت شمار تلفات در میانکاله تقریبا متوقف شده است چراکه درحال حاضر لاشه‌های متلاشی شده درحال جمع‌آوری بوده و تعداد تلفات جدید کمتر از انگشتان یک دست است.

رد پوسیدگی مرکبات در انبارها از سوی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در روزهای نخست اردیبهشت اعلام شد که در سایه نبود صادرات شاهد بروز چنین مشکلاتی در استان بودیم.

در اردیبهشت ماه باتوجه به پیشروی کرونای انگلیسی بحث دورهمی‌ها ممنوع شد و در تعطیلات عید فطر نیز ممنوعیت تردد در جاده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

سوم خرداد ماه، رئیس ستاد انتخابات مازندران با بیان اینکه هزار ۳۶۳ نامزد انتخابات در استان تایید صلاحیت شدند، گفت که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واجد شرایط شرکت در انتخابات در استان وجود دارد.

همزمان تکاپوی موکب‌داران مازندرانی برای حضور در اربعین آغاز شد، باتوجه به شرایط کرونایی درصورت اعزام زائران تمام موکب‌های مازندران در اربعین امسال حضور خواهند یافت و درصورت حضور نیافتن زائران ۵۰ درصد موکب‌ها برای اربعین حسینی الان ۸۰ درصد اربعین برگزار شد.

۵ خرداد ماه، بهره‌برداری از مجموعه بزرگ گردشگری و تفریحی پارک جنگلی تلار رقم خورد که خبر خوبی بود چرا که هم در بحث گردشگری سلامت و هم به‌دلیل تجهیز چندین سوئیت مجهز در مجموعه پارک می‌توانست نقش یک کمپ ورزشی را هم داشته باشد.

۱۰ خرداد ماه، نخستین «رد پای مهر مادری» در غار هوتو، بهشهر کشف شد.

همان زمان، از سرگیری کشیک حرم برای خادمیاران رضوی شهرهای زرد و نارنجی نیز اعلام شد.

ناجیان غریق طی تعطیلات نیمه‌خرداد ماه در دریای مازندران مستقر شدند.

۲۰ خرداد ماه ، ابر بدهکار بانکی در تور اطلاعاتی پاسداران گمنام امام زمان مازندران افتاد و همچنین در این روز سربازان گمنام سازمان اطلاعات سپاه کربلا در مازندران یکی از سرپل های اصلی گروهک سلطنت طلب مستقر در خارج از کشور را دستگیر کردند.

انتخابات در ۲۸ خرداد ماه برگزار شد و رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت که طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برابر با بیش از۶۰ درصد از واجدان شرایط رای در استان در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ (انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ، ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری) شرکت کردند.

۲۹ خرداد ماه، اعلام شد که ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ایران با کسب نزدیک به هجده میلیون رای، پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شد.

۳۰ خرداد ماه، اولین خوشه برنج در شالیزارهای مازندران ظهور کرد و برداشت اولین خوشه های برنج از ۲۱ تیر ماه آغاز شد.

۲۰ تیر ماه، برادران عالمیان در مسابقات قهرمانی جهان آمریکا حضور پیدا کردند.

در ۳۰ تیر ماه، اتوبوس در محور هراز با سه فوتی و ۳۹ نفر مصدوم واژگون شد.

۱۰ مرداد ماه، وقوع سیلاب تابستانی در اوج گرما به ۶ شهر مازندران خسارت زد.

همزمان تزریق واکسن کرونا از دوز اول تا سوم آغاز شد.

به‌تدریج مازندران سیاه‌پوش شدن شهرهای مازندران از مرداد به پیشواز محرم رفت.

روزهای گرم و اوج مشکلات بی برقی در مرداد ماه بود که قطعی های مقرراتی سه بار در روز مشکلاتی به دنبال داشت.

در کنار نگرانی‌های کرونایی بحث شیوع قارچ سیاه در روزهای ابتدایی شهریور ماه مطرح شد که مسوولان دانشگاه از شناسایی ۲۰ مورد ابتلا به قارچ سیاه در مازندران خبر دادند.

۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰، لاشه یک قلاده فک خزری که جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض است، در سواحل گلشهر محمودآباد کشف شد که براساس تحقیقات براثر مانور نظامی در کشور جمهوری آذربایجان بوده است.

۲۰ مهر ماه، صیادان بعد از ۶ ماه انتظار وارد دریا شدند، همزمان پس از ماه‌ها وقفه، فعالیت جمعه بازار جویبار از اواخر مهر سرگرفته می‌شود.

۱۰ آبان ماه، نخستین محیط بان میانکاله درگذشت.

۱۵ آبان ماه، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت که براساس ابلاغ، مدارس متوسطه دوم، امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل تهویه به‌صورت حضوری بازگشایی شدند.

۲۰ آبان ماه، استاندار مازندران منصوب شد حسینی‌پور استاندار جدید مازندران گفت که استاندار جوانان بدون پارتی هستم.

۲۰ آبان ماه، برج رامیلا چالوس کامل در آتش سوخت.

در روزهای پایانی آبان، اوج اتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران بود که جنگل‌های غرب استان و سایر شهرها دچار حریق شد.

۴ دی ماه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل، از شناسایی نخستین بیمارمبتلا به ویروس اُمیکرون در بابل خبر داد.

۸ دی ماه، مسؤول روابط عمومی راه آهن شمال از خروج واگن‌های قطار باری در حین عبور از بلاک زیرآب ـ شیرگاه در ساعت یک بامداد خبر داد.

۲۰ دی ماه، تامین اجتماعی از توقیف اموال شهرداری ساری به دلیل بدهی های میلیاردی خبر داد.

۳۰ دی ماه، افراد هتاک به مازندرانی‌ها در فضای مجازی دستگیر شدند.

۱۰ بهمن ماه، حریم‌ ۶۰ متری ساحل بابلسر در محوطه مجتمع شهید عظیمی بهزیستی استان با حضور استاندار مازندران آزادسازی شده است.

۲۰ بهمن ماه، شکارچیان گروهی به محیط‌بانان در میانکاله حمله کردند.
سریال اتش‌سوزی میانکاله نیز ادامه یافت به طوری‌که در روز نخست زمستان میانکاله در آتش سوخت.

۲۲ بهمن ماه، راهپیمایی خودرویی و حضوری یوم الله که همزمان با سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بود که بر شکوه مراسم اضافه کرد.

طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، ۸۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله تلف شدند و خبر حفظ زیست محیطی در ۱۴۰۰ این بود که گزارشی از تلفات پرندگان در میانکاله نداشتیم.

۵ اسفند ماه، مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از زنده‌گیری یک قلاده پلنگ ماده بالغ گرفتار شده در تله سیمی در شهرستان نور خبر داد و گفت: این پلنگ از تله آزاد و برای بررسی وضعیت به قرنطینه پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شده است.

۱۸ اسفند ماه، نائب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه گفت که تمدید نشدن مجوز فعالیت آخرین معدن دماوند گامی بزرگ برای حذف یکی از موانع اصلی ثبت جهانی این قله است.

۲۰ اسفند ماه، مازندران میزبان رئیس‌جمهور بود و در این سفر رئیس‌جمهور بعد از ورود به فرودگاه بندر امیرآباد، میانکاله، کارخانه زباله‌سوز را مورد بازدید قرار دارد و در جمع نخبگان نیز در ارتباط با مشکلات مازندران تبادل نظر شد.

گفتنی است؛ موارد مذکور مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۴۰۰ در مازندران بود، البته موضوعات دیگری از قلم افتاد، امروز که در روزهای پایانی سال قرار داریم، کرونا همچنان در صدر داغ‌ترین اخبار قرار دارد.

این روزها گردشگری در مازندران شدت گرفت و مسافران کوله بار سفر را بستند و در راه شمال هستند مازندران نیز آمادگی خود را برای میزبانی از سفرهای نوروزی اعلام کرد.