ماجرای ساخت پل تاریخی سیکاپل در روستای درویش محمدشاه جویبار در مازندران

برای تردد آسان‌تر مردم روستای درویش محمدشاه جویبار ، پیرزنی تخم اردك‌های خود را جمع‌آوری کرده و به معماری داده تا پلی بسازد.

روستای درویش محمدشاه جویبار از توابع بخش مركزی شهرستان جویبار در استان مازندران است. این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مركز آمار ایران كه در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده ‌است.

وجه تسمیه  پل تاریخی سیكاپل

پل تاریخی سیكاپل “سیكا كه در زبان محلی مازنی به اردك گفته می‌شود” روایتی قدیمی است كه رود سیاهرود مابین مقبره درویش محمد شاه و شهرستان جویبار قرار داشته و برای تردد آسان‌تر مردم روستا با جویبار پیر زنی تخم اردك‌های خود را جمع‌آوری کرده و به معماری داده تا پلی بسازد و مردم از آن رفت و آمد كنند.

به همین دلیل به این پل سیكاپِل نیز گفته می‌شود كه مردم شهرستان جویبار بیشتر این پل را به سیكا پِل می‌شناسند) كه به پل درویش محمدشاه نیز معروف است. در این روستا و نزدیكی شهر جویبار و بر روی سیاهرود قرار دارد. این پل در دوره قاجار ساخته شده و احتمال می‌رود بیشتر از ۲۰۰ سال از ساخت آن گذشته باشد.

مقبره امامزاده روستای درویش محمدشاه جویبار

مقبره امامزاده درویش محمد شاه كه گفته می‌شود از نوادگان علی بن حسین از امامان شیعه می‌باشد در فاصله ۳۰۰ متری این پل قرار دارد.

روستای درویش محمدشاه جویبار