معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛

لزوم تکمیل واکسیناسیون توسط مازندرانی‌ها در پیک هفتم

حرف آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن نسبت به موج هفتم کرونا و جولان ویروس کرونا، ادامه واکسیناسیون را راهی مطمئن کاهش مرگ و میر دانست و گفت: سامانه maz1401.ir اطلاعات کاملی درخصوص بحث واکسیناسیون را در اختیار مردم می‌گذارد.

عباس علیپور در نشست خبری به‌دلیل عادی‌انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و خطرات شروع موج جدید بیماری کرونا در مازندران بر ضرورت واکسیناسیون تاکید کرد و اظهار کرد: در سطح استان دارای هزار و ۸۴ خانه بهداشت فعال در استان مازندران هستیم که در میان جمعیت روستایی یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر فعالیت دارند.

وی افزود: در منطقه شهری از سال ۱۳۹۱ ساختار پزشک خانواده شهری را داریم و مراقبین سلامت در حال ارائه خدمت در استان برای بیش از یک میلیون و ۶۱۰ هزار نفر هستند

علیپور ادامه داد: ۱۰۱ پایگاه ضمیمه شهری و ۵۲ پایگاه ضمیمه غیرشهری فعال داریم، ما در مناطق شهری ۵۴۳ پزشک خانواده شهری و همین مقدار مراقب سلامت داریم و در مناطق روستایی ۳۷۹ پزشک خانواده روستایی داریم‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ما در مازندران بحث پزشک خانواده را به‌عنوان بهترین بستر برای ارائه خدمت داریم، عنوان کرد: هر شهروند مازندرانی ما یک پزشک اختصاصی دارد از این رو باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

اجرای ۷ طرح توسط پزشک خانواده شهری

این مسئول همچنین گفت: به‌طور خلاصه هفت برنامه را برای پزشک شهری برنامه‌ریزی کردیم، اولین بازنگری شیوه دستورالعمل پزشک شهری است همچنین بحث رضایتسنجی از دریافت کنندگان خدمت با ارسال پیامک است از یک ماه پیش تاکنون شروع شده است.

وی همچنین گفت: بحث بلوک بندی جمعیت یا انتساب یک جمعیت به‌عنوان پایلوت در نکا در حال اجراست و همچنین فاز اول پرونده الکترونیک سلامت با سرعت در حال انجام است تا هفته آینده امکان دسترسی شهروندان با کد ملی به پرونده سلامت امکان‌پذیر و رونمایی خواهد شد.

علیپور یادآور شد: در دو سال گذشته نیمی از مردم فقط یک بار نزد پزشک خانواده ویزیت شدند، ارتباط مردم را به پزشک خانواده خدمات را از پزشک خانواده دریافت کنند، ما باید مردم را از حقوقشان مطلع کنیم، اینکه هر شهروند یک تیم مخصوص به خودش را داشته باشد خوب است، به‌خاطر شرایط کرونایی مردم خدمت مربوط به کووید را از پزشک خانواده دریافت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به وضعیت جدید دارو در کشور، عنوان کرد: باید جاذبه‌های بیشتری ایجاد شود تا مردم تاثیر مراجعه به پزشک خانواده را ببینند همچون کاهش قیمت دارو، یکی از ضعف‌هایی که پزشک خانواده دارد تفاوت زیادی در تغییر هزینه وجود ندارد.

این مسئول در پیک هفتم کرونا در مازندران موارد بیماران بستری با رشد ۲.۵ و سرپایی با رشد ۳ برابری روند صعودی را طی دو هفته قبل طی کرد، درصد بیماران تست مثبت خیلی بالا رفت، اغلب زیرسویه‌های BA3 و BA4 هستند.

واکسیناسیون؛ راهکار مقابله‌ای با کرونا در موج هفتم

وی با بیان اینکه فعلا روند صعودی ادامه دارد، آنچه که باعث شد کرونا دوباره اوج بگیرد اولا پایین آمدن ایمنی مردم استان است چرا که از آخرین واکسنی که دریافت کردند ۶ ماه گذشته، راهکارش هم تزریق واکسن است، دوما اینکه رعایت شیوه‌نامه تقریبا در استان کنار گذاشته شده است، نکته سوم این است که تلاطم جمعیتی در استان ما بالاست مسافران بیش از ظرفیت استان وارد شده و این کار را سخت می‌کند.

سامانه جامع اطلاعات واکسیناسیون در مازندران

علیپور یادآور شد: ما در مازندران در همه شهرها علاوه بر مراکزی که داشتیم حداقل یک مرکز تجمیعی واکسیانسیون با گسترش ساعت کاری فعال کردیم، طراحی سامانه maz1401.ir  سامانه‌ای است که جزییاتی از مراکز واکسیناسیون را در اختیار مردم می‌گذارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ مراکز نمونه‌گیری در استان فعال هستند، گفت:  توصیه ما به مردم این است که چنانچه علائمی دارند با مراجعه به مراکز تست بدهند حتما خودش را از دیگران جدا کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در ساری ۲۱ مرکز شهری و ۸ بیمارستان برای تست‌گیری کرونایی فعال هستند، واکسن از ایمنی بالایی برخوردار است، سامانه‌ای برای صنوف طراحی شده است.

وی با اشاره به ارائه گزارشی از آمار مرگ و میر ثبت شده در دانشگاه علوم پزشکس مازندران، اعلام کرد: در سال ۱۳۹۶ در مازندران در هر هزار نفر در یک سال ۴/۵۳ مرگ داشتیم، در سال ۱۳۹۷ این عدد به ۴/۵۹ رسید، سال ۱۳۹۸ به‌واسطه کووید عدد به ۵/۲ رسید، در سال ۱۳۹۹ این عدد ۶/۷ و در سال ۱۴۰۰ نیز در همین نرخ ثابت ماند.

علیپور ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مهمترین دلایل مرگ در مازندران بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و تومورها، بیماری‌های غدد و متابولیک؛ بیماری‌های دستگاه تنفسی و حوادث ترافیکی بوده است.

این مسئول گفت: در سال ۱۳۹۸ پنجمین عامل تبدیل به بیماری کرونا شد، در سال ۱۳۹۹ حوادث جاده‌ای کاهش پیدا کرد، دومین عامل کووید شد، در سال ۱۴۰۰ دوباره کرونا دومین عامل مرگ و میر شد اما حوادث جاده‌ای افزایش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: وضعیت مرگ و میر باوجود اینکه کووید هم زیاد شد مرگ به علت بیماری های قلبی و عروقی همچنان رتبه اول را دارد از ۲ درصد به ۲/۲۱ درصد تا سال ۱۴۰۰ ظرف ۴ سال رسید.

شایع ترین سرطان‌های منجر به مرگ در مازندران

علیپور درباره شایع ترین سرطان‌های منجر به مرگ در استان اعلام کرد: سرطان پستان، معده و روده در بانوان و در آقایان سرطان  معده، ریه و پروستات به ترتیب شایع‌ترین علل مرگ و میر محسوب می‌شوند، همچنین ما در مازندران برای بیماری‌های واگیر سند مدیریت کنترل داریم، هدف کاهش مرگ  افراد زیر ۷۵ سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰، ۳۲ درصد مردم ما بیماری پرفشاری خون داشتند اما در مازندران این رقم ۱۲ درصد بالاتر است، در بحث دیابت نیز ۵ درصد بیش از کشور قرار داریم، کسترول بالا هم ۹ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

این مسئول با اشاره به اینکه در کشور افراد چاق ۲۴/۹۶ در استان ما ۳۱/۹۶ است یعنی در استان شاهد افراد چاق هستیم، ادامه داد: همچنین درصد استفاده از کمبربند ایمنی از میانگین کشوری پایین‌تر است، درصد مصرف سیگار و الکل نیز در استان بیش از میانگین کشوری است.

ثبت ۱۱۲۶۴ گزش ناشی از سگ‌های ولگرد در سال گذشته در مازندران

وی با تاکید بر اینکه سگ ولگرد سه مورد قطعی فوتی ناشی از گزش فوت در سال گذشته داشتیم، اعلام کرد: همچنین
۱۶ هزار و ۱۲۲ نفر گزش در سال ۱۴۰۰ داشتیم، از سال ۱۳۹۷ تاکنون تعداد افرادی که به ما ناشی از گزش مراجعه کردند ۲برابر شد که اگر این روند ادامه پیدا کند میتواند اثرات سویی داشته باشد.

علیپور با بیان اینکه مهمترین عامل این اوضاع افزایش وجود سگ خانگی بوده است، خاطرنشان کرد: در این بخش ۱۱ هزار و ۲۶۴ بار خدمت ارائه دادیم و هر بار دو دوز واکسن تزریق میشود که قیمت هر دوز ۲۰۰ هزار تومان است به‌علاوه تزریق سرم و غیره در هر بار گزش بین ۶ تا هفت میلیون تومان برای ما هزینه دارد ولی هزینه ای دریافت نمی‌کنیم و این واقعا نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و مسئله‌ای مهم و عمومی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه واحد هاری در مراکز بهداشت شبانه‌روز فعال است، عنوان کرد: داشتن سگ‌های خانگی خسارت بسیار جدی را به جامعه وارد می‌کند، در بخش سگ‌های ولگرد در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۶۴۲ مورد گزش سگ، هزار و ۸۸۴ گزش گربه و ۳۳۰ مورد گزش سایر حیوانات را داشتیم.

این مسئول ادامه داد: در گزیدگی‌های ناشی از حیوانات خانگی باید فرهنگ‌سازی شود از منظر بهداشتی باید بازنگری اساسی صورت بگیرد چرا که در صورت ادامه این روند خسارت روحی و روانی وارد می‌شود.

وی درخصوص بحث زباله‌های عفونی، تاکید کرد: طبق قانون هر دستگاهی که پسماند عفونی تولید می‌کند موظف به جمع‌آوری و امحای آن است.

علیپور با بیان اینکه ما در همه شهرها مراکز تجمیعی دندانپزشکی داریم به گرانی خدمات دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: تقریبا این هزینه‌ها در مراکز ما یک سوم بیرون است، بیماران HIV نیز می‌توانند به بیمارستان رازی قائمشهر مراجعه کنند.

واکسیناسیون عامل مهم برای کاهش مرگ و میر

وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون توسط افرادی که ۶ ماه از آخرین مرحله دریافت واکسنشان گذشته و بالای ۱۸ سال دارند تاکید کرد و تاثیر آن را با ارائه گزارشی از موج اول تا هفتم کرونا تببین کرد که به شرح زیر است؛

*موج اول: از اول اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ با ۱۴ هزار و ۳۱۳ بستری و هزار و ۵۵۶ فوتی (۱۰.۷درصد).

*موج دوم: از اول تیر ماه ۱۳۹۹ تا سی‌ام مهر ماه ۱۳۹۹ با ۱۵ هزار و ۸۵۹ بیمار بستری و هزار و ۴۶۷ نفر فوتی (۹.۲۵درصد)

*موج سوم: از اول آبان ماه ۱۳۹۹ تا سی‌ام اسفند ماه ۱۳۹۹ با ۲۰ هزار و ۴۸۱ بستری و هزار و ۹۰۳ فوتی (۹.۲۹درصد).

*موج چهارم: از اول فروردین ماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ با ۱۰ هزار و ۹۵۶ بستری و ۷۳۲ فوتی (۶.۳۷درصد).

*موج پنجم: از اول تیرماه ۱۴۰۰ تا دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ با ۳۰ هزار و ۷۴۰ بستری و ۲ هزار و ۳۵۷ نفر فوتی (۴.۵۹درصد).

*موج ششم: از سوم بهمن ماه ۱۴۰۰ تا ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ با ۸ هزار و ۳۲۶ نفر بستری و ۳۳۹ نفر فوتی (۴درصد).

*موج هفتم: از ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۱ تا به الان با هزار و ۲۴۲ بستری و ۱۰ فوتی.

  1. گفتنی است؛ واکسیناسیون از از اول دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و اکثر مردم استان تاکنون دو الی سه دوز واکسن دریافت کردند.