لزوم تدریس روانشناسی، حقوق و علوم سیاسی برای تمامی دانشجویان

گروه علمی: آموزش تاثیر بسیار زیادی در افزایش جایگاه فرهنگی‌ و اجتماعی مردمان یک کشور دارد و میتواند موجب ارتقا جایگاه علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن کشور در منطقه باشد. با توجه به اهمیت تحصیل، اکثر افراد تلاش دارند تا برای علم و مهارت آموزی در دانشگاه تحصیل کنند، پس مهم است بدانیم […]

گروه علمی: آموزش تاثیر بسیار زیادی در افزایش جایگاه فرهنگی‌ و اجتماعی مردمان یک کشور دارد و میتواند موجب ارتقا جایگاه علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن کشور در منطقه باشد.

با توجه به اهمیت تحصیل، اکثر افراد تلاش دارند تا برای علم و مهارت آموزی در دانشگاه تحصیل کنند، پس مهم است بدانیم که این افراد در آینده با مسائل اجتماعی و خانوادگی، حقوقی، اقتصادی و سیاسی روزمره کشور در تماس خواهند بود.

به تاکید یک استاد دانشگاه همه دانشجویان در تمامی رشته‌ها در دوران کارشناسی باید درس‌هایی در حوزه‌های روانشناسی، حقوق و علم سیاست را فرا بگیرند چرا که این موضوع تاثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی این افراد و جامعه دارد.

فوق دکترای ریاضی محض (آنالیز از دانشگاه مونستر آلمان) و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران، میگوید: با توجه به اینکه دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی وارد جامعه خواهند شد، به‌طور حتم با مسائل روانشناسی، حقوقی و همچنین بررسی و تجزیه تحلیل مسائل روز کشور مواجه می‌شوند پس باید درس‌های مربوطه به دانشجویان ارائه شود.

حامد نیک‌پی با تاکید بر اینکه وزارت علوم باید عناوینی را در‌ لیست دروس دانشگاهی برای تمامی رشته‌های تحصیلی لحاظ کند، تصریح می‌کند: با این کار افراد می‌توانند رخدادها و‌ رویدادهای زندگی خانوادگی و اجتماعی خود را به‌صورت علمی تجزیه و تحلیل کرده و آگاهی کافی برای ارزیابی رفتار اجتماعی، عمل و عکس‌العمل خود در قبال خانواده و جامعه و در مورد مسائل را کسب کنند.

*چرایی ارائه مفاهیم روانشناسی به دانشجویان

وی با اشاره به اینکه “روانشناسی” علمی است که با استفاده از پژوهش‌های علمی به مطالعه ذهن، فرایند روانی و فکری و همچنین رفتار انسان می‌پردازد، اضافه می‌کند: افراد تلاش دارند تا با اتمام تحصیلات دانشگاهی، به‌عنوان یک فرد علمی و اجتماعی وارد جامعه شده تا با تشکیل خانواده بتوانند زندگی خوبی را فراهم کنند بنابراین باید درس‌هایی که مربوط به ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی آنان نسبت به جامعه و خانواده است را نیز فرا بگیرند.

نیک پی تاکید می‌کند: روانشناسی عمومی به یک شخص کمک می‌کند که بتواند مشکلات زندگی و بهداشت روان خود را ارزیابی کرده و راه‌های درمان و کنترل مشکلات رفتاری و روانی آگاه گردیده تا از بروز و تشدید مشکلات و اختلالات روانی و مشکلات ذهنی، رفتاری، عاطفی و مسائل خانوادگی جلوگیری کند.

*حقوق؛ قواعدی که باید افراد حاضر در جامعه بدانند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه “حقوق” مجموعه قواعدی است که بر اشخاص از این جهت که در اجتماع هستند، حکومت می‌کند، ادامه می‌دهد: انسان میان هم‌نوعان خود زندگی می‌کند، یک فرد در خانواده رشد می‌کند و از او مراقبت می‌شود ولی پس از طی کردن دوران کودکی تلاش دارد تا با زندگی در کنار دیگران بتواند به خواسته‌های خود برسد در بیشتر مواقع افراد زیادی یک چیز خاصی را طلب می‌کنند، بنابرین نزاع برای کسب منافع بیشتر و یا بهبود کیفیت زندگی صورت می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: از طرفی تاریخ به ما آموخته که با آشوب و بی‌نظمی نمی‌تواند به آسایش و آرامش برسد پس ناچار است تا قواعدی بر روابط اشخاص مقرر کند. در این رابطه شناخت مردم از حقوق خود در جامعه مهم بوده و نیاز به آموزش‌ها و هشدارهای حقوقی از طریق رسانه‌ها دارد. همچنین میزان پرونده های قضایی با کم بودن آگاهی افراد نسبت به مسائل حقوقی نسبت مستقیم دارد.

*دانشجویان باید تحلیل‌گران سیاسی باشند

نیک پی در ادامه با تاکید بر لزوم تدریس “علوم سیاسی” به دانشجویان، اعلام می‌کند: سیاست معانی مختلفی دارد، از جمله؛ علم و هنر راهبردی یک دولت، علم فرمانروایی دولت‌ها، فن حکومت کردن دولت و روابط آن با سایر دولت‌ها، بررسی کارکردهای دولت و مدیریت امور عمومی و احزاب سیاسی و تدابیری که به منظور اداره امور یک کشور اتخاذ می‌کند.

این استاد دانشگاه عنوان می‌کند: علوم سیاسی یک علم اجتماعی است که با سیستم‌های حکمرانی، و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های سیاسی، افکار سیاسی، قانون اساسی سروکار دارد. تحليل سياسی بـه انسان كمک می‌كند جهانی را كه در آن زندگی می‌كند بهتر بشناسد و موفق‌تر عمل کند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای مدرن کنونی علم سیاست چنان با زندگی مردم عادی گره خورده که نمی‌توان آن را امری جدا تصور کرد، یادآور می‌شود: امروزه شاهد هستیم که مسائل اقتصادی از جمله ارزش پول، قیمت کالا، اشتغال و همچنین مسائل فرهنگی نیز به سیاست مرتبط است.

نیک پی هدف اصلی علم سیاست را داشتن زندگی بهتر برای مردم بیان و تاکید می‌کند: با ارائه شدن درس علوم سیاسی به دانشجویان، سلامت روانی، امنیت حقوقی خود و خانواده‌شان فراهم می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در انسجام اجتماعی کشور ایفا خواهد کرد.

کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه مازندران در پایان تاکید می‌کند: به‌طور حتم، انجام طرح ارائه این سه مفاهیم در سیستم آموزشی ایران باعث ارتقای جایگاه علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران در منطقه و نظام بین‌الملل خواهد شد.