قیمت بالای تمام‌شده صادرات مرغ

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور با بیان اینکه اکنون صادرات طیور بسیار ضعیف است، گفت: قیمت تمام‌شده بالا است و نمی‌شود صادرات کرد، در صورتی صادر کننده می‌تواند پذیرای شرایط باشد که دولت ضرر و زیان را پرداخت کند و قیمت‌ها را در همه بخش‌ها ثابت نگه داشته باشد. به گزارش فارس، برای آشنایی بیشتر […]

1-1

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور با بیان اینکه اکنون صادرات طیور بسیار ضعیف است، گفت: قیمت تمام‌شده بالا است و نمی‌شود صادرات کرد، در صورتی صادر کننده می‌تواند پذیرای شرایط باشد که دولت ضرر و زیان را پرداخت کند و قیمت‌ها را در همه بخش‌ها ثابت نگه داشته باشد.

به گزارش فارس، برای آشنایی بیشتر با وضعیت فعلی تولید، واحدهای تولیدی و صادرات مرغ مازندران گفت‌وگویی داشتیم با محمد کاوه مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور و دبیر مجمع تشکل‌های صنعت طیور مازندران که در ادامه می‌خوانید:

*مازندران چه سهمی از تولید مرغ مادر و جوجه یک‎‎روزه را در کشور دارد.

جایگاه مازندران از این نظر در سطح کشور ممتاز است و بیشترین سهم کشوری از محل طیور را برعهده دارد، در چند مورد در کشور رتبه اول را داریم؛ یکی در جوجه یک‌روزه که به 60 درصد می‌رسد، در تولید مرغ مادر گوشتی نیز کشتارگاه‌های مازندران در مجموع 37.5 درصد صنعت طیور کشور را تشکیل می‌دهند و 11 درصد گوشت مرغ داخل از کشتارگاه‌های این استان تأمین می‎شوند.

*چه تعداد از کشتارگاه‌های استان فعال هستند؟

در حال حاضر بیش از 27 کشتارگاه در مازندران مستقر هستند که 18 مورد آن فعال و چهار کشتارگاه بزرگ و عظیم منتظر افتتاح هستند و پنج کشتارگاه نیز در حال ساخت داریم، همچنین از 27 کشتارگاه، 12 واحد آن به سمت تمام اتوماتیک و استفاده از تکنولوژی رفته‌اند.سالانه بیش از 150 هزار تن ضایعات در بازار توزیع می‌شود و در خانوارها دور ریخته می‌شوند در حالی‌که می‌توان از آن محصولات دیگری را تولید کرد لذا از سال‌های اخیر به سمتی رفته‌ایم که کشتارگاه‌ها تمام‌اتوماتیک شوند و از این نظر بین 50 تا 60 درصد کشتارگاه‌های استان به سمت تمام‌اتوماتیک رفته‌اند.

*با چه  چالش‌هایی در زمینه صادرات مواجه‌ هستیم ؟

در گذشته بیشتر به عراق و افغانستان و به‌ندرت حاشیه خلیج فارس صادرات داشتیم اما با توجه به ارتباطات ایران و روسیه و رویکرد جدیدی که ایجاد شده است به روسیه نیز صادرات داریم.دولت برای اینکه حدود 400 تا 500 هزار تن از نیاز روسیه را در بازار مرغ به‌دست بگیرد، قانونی به نام کد IR که برای ایجاد شرایط ویژه صادرات باشند را تعریف کرده است.در این مبحث مازندران دارای چهار کشتارگاه کد IR  است و چهار کشتارگاه دیگر نیز به‌زودی این کد را دریافت می‌کنند، البته سرمایه‌گذاری زیادی برای کد IR نیاز است که هم مسؤولان و هم سرمایه‌گذاران در حال تلاش هستند تا این اتفاق بیفتد.تبدیل خط یک به دو حدود 50 تا 60 میلیارد تومان اضافه بر آنچه بوده است نیاز دارد اما کشتارگاه‌ها توان پرداخت این بودجه را ندارند، دولت باید همکاری کند تا تمام کشتارگاه‌های مازندران به سمت تمام‌اتومات بروند.

* اکنون وضعیت صادرات مرغ چگونه است؟

در سال‌های 92 تا 94 بیشترین صادرات را داشتیم اما اکنون به‌دلیل نوسانات و بالاتر بودن قیمت مرغ در ایران و پایین بودن قیمت در سایر کشورها و مشوق‌هایی که دولت در کشور پرداخت می‌کند مرغ به اندازه کافی به سایر کشورها صادر نمی‌شود البته این وضعیت به سال 93 و 94 برمی‌گردد که مسؤولان وقت اجازه دادند تا مرغ‌های غیراستاندارد صادر شود و بخشی از بازار را خراب کردند.

تعرفه‌های گمرکی نیز خیلی مؤثر هستند، دولت اگر می‌خواهد صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کند شرایط آن مهیا است؛ 500 هزار تا یک‌میلیون تن را می‌توانیم صادر کنیم.

در سال 94، 14 هزار تن، در سال 93 نیز 8 هزار تن و در مکاتباتی که با بازرگانان روسیه داشتیم مازندران در حال حاضر آمادگی بیش از 50 تا 80 هزار تن صادرات مرغ به روسیه را می‌تواند داشته باشد البته تا 100 هزار تن را نیز آمادگی داریم.

* باتوجه  به مباحثی که در جلسات شورای بخش خصوصی و دولت عنوان می‌شود، بیشترین مشکل صادرات را در بخش حمل و نقل داریم، چرا این مشکل پس از سال‌ها حل نشده است؟

بله، حمل و نقل بسیار مهم است، مزیت‌های خوبی در ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی در ارتباط با کشورهای حاشیه خزر برای صادرات داریم اما در بخش صادرات مرغ ابزار کار برای صادرات در دریاها مناسب نیست، نیاز به دستگاه‌های حمل و نقل سرمایشی داریم.

یک راهکار این است که از ریل استفاده کنیم، برای همین با کشورهای هدف حاشیه دریای خزر صحبت کردیم، موقعیت‌هایی در آنها وجود دارد اما از مبدأ یعنی ایران باید ابزار ارسال از طریق ریل فراهم باشد، ضمن اینکه توافقات تعرفه‌ای باید صورت بگیرد.

* می‌خواهید بگویید مشکل اصلی در تعرفه‌ها است؟

ببینید، هر اندازه دلار یا پولی که از صادرات وارد می‌شود سرمایه ملی است لذا دولت و مجلس باید از این منظر بیشتر دقت کنند و راهکارهای صادراتی نیز در این زمینه بالا است.با بهره 20 و 25 درصد صادرات انجام می‌دهیم، دولت برای صادرات باید بهره را صفر کند که اگر این اتفاق بیفتد عملًا صادرات به‌خوبی انجام می‌شود و توان رقابت خواهیم داشت، دولت باید قیمت‌ها را در همه بخش‌ها ثابت نگه داشته باشد.هزینه نهاده‌های ذرت و سویا بالا است، اگر قیمت سویا و ذرت را پایین بیاورند، قطعاً قیمت مرغ 7 هزار تومانی در صورتی‌که بخواهد صادرات شود به 3 تا 4 هزار تومان می‎رسد، از طرفی اگر مابه‌التفاوت را دولت پرداخت کند و از طرف دیگر 100 هزار تن صادرات داشته باشیم، صنعت طیور می‌تواند سالانه 200 تا 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشد.

*درخواستی نیز برای خط اعتباری جهت صادرات مرغ داشتید، این موضوع به کجا رسید؟

بله قطعاً درخواست خط اعتباری از دولت برای صادرات مرغ داشتیم، وزارت اقتصاد و دارایی چند وقتی است که روان‌سازی صادرات به بانک کشاورزی را داده است اما بانک عامل در استان می‌گوید: پول نمی‌دهیم.

* به همین راحتی و شما پذیرفتید؟

بله، به همین راحتی، اما قطعاً این موضوع پذیرفتنی نیست، ما تلاش‌مان را انجام می‌دهیم و امیدواریم به یک نتیجه مثبت برسیم.