مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد خبرداد :

فعالیت 10 واحد سورتینگ و بسته بندی برنج در محمودآباد / 17 واحد نانوایی پایش شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از فعالیت 10 واحد سورتینگ و بسته بندی برنج در این شهرستان خبر داد و گفت : امسال 17 نانوایی شهرستان محمودآباد توسط اكيپ هاي نظارتي و بازرسی این شهرستان مورد نظارت و پايش قرار گرفت.

محمد هادی‌زاده در گفت و گوی اختصاصی با حرف آنلاین با اشاره به اینکه 10 واحد دارای مجوز سورتینگ و بسته بندی برنج در این شهرستان فعالیت دارند، گفت: ظرفیت هر یک از این واحدها بطور میانگین، 2 هزار تن برنج در سال است.

هادی‌زاده بیان کرد: سورتینگ برنج، عملی است که در آن برنج‌های با رنگ غیرمعمول، سنگ‌‌ریزه‌ها، حشرات کوچک مانند، شپش، شوآک (یا در زبان محلی دَلِک که به برنج‌های غیرهمسان می‌گویند) و هر گونه ضایعات دیگر از برنج جدا می‌ شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد تصریح کرد: سورتینگ باعث افزایش کارایی ظاهری برنج می شود و با سورت برنج نتایج عالی در بهبود ایمنی مواد غذایی با حذف مواد خارجی مانند، سنگ، شیشه، پلاستیک و سایر مواد ناخواسته به دست می آید.

وی با بیان اینکه برنج قبل از اینکه وارد دستگاه سورتینگ شود با دستگاه دیگری به نام دستگاه بوجاری الک زده می شود بطوری که خروجی دستگاه بوجاری به دستگاه سورت متصل است، افزود: مکانیزم کاری دستگاه سورتینگ بدین گونه است که برنج های خالص شده از نظر شکستگی وارد دستگاه سورت شده سپس به وسیله بالابر درون مخزن شیشه ای ریخته می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: دستگاه سورتینگ قادر به پاکسازی 2.5 تن برنج در ساعت را دارد و می توان آن را برای مرتب سازی انواع مختلف برنج برنامه ریزی کرد.

پایش 17 واحد نانوایی در محمودآباد

محمد هادی‌زاده اظهار کرد: هفته اول مرداد امسال 17 نانوایی شهرستان محمودآباد توسط اكيپ هاي نظارتي و بازرسی این شهرستان مورد نظارت و پايش قرار گرفت.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان محمودآباد تصریح كرد: با پايش بعمل آمده پنج پرونده تخلف بعلت تعطیلی خودسرانه، وزن چانه و تراکنش، پرونده تشکیل و به اداره صمت این شهرستان ارسال شد.

وی افزود: در طرح نظارت بر خبازی ها، کیفیت آرد، نان، سبوس، نمک، ترازو و دستگاه‌های پخت، وزن کیسه های آرد، چونه و نان و تناسب آرد تخصیصی با نان عرضه شده ارزیابی می شود.

به گفته این مسئول طرح نظارت برنانوایی های این شهرستان باهدف رسیدن نان با کیفیت و استاندارد به دست مردم در حال اجرا است.

 

برداشت مکانیزه 100 درصدی برنج در محمودآباد

هادی‌زاده خاطرنشان کرد : برداشت مکانیزه برنج با استفاده از کمباین در 100 درصد شالیزارهای این شهرستان در حال انجام است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد گفت : تاکنون 94 درصد زمین های شالیزاری از نوع ارقام محلی طارم در این شهرستان برداشت، که 100 درصد آن به صورت مکانیزه می باشد.

وی اضافه کرد: 539 دستگاه کمباین و دستگاه دروگر برنج در محمودآباد فعالیت دارند که علاوه بر پوشش این شهرستان، به دیگر شهرستان های استان و مناطقی از استان های گیلان، گلستان و … در برداشت برنج، خدمات رسانی می کنند.

هادی‌زاده سطح کشت برنج شهرستان محمودآباد را 17 هزار و 545 هکتار اعلام و پیش بینی کرد امسال از این اراضی 101 هزار و 260 تن شلتوک برداشت شود.