تشریح آخرین وضعیت تولید و توزیع مرغ در گفت وگوی حرف آنلاین با معاون بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران؛

علت گرانی مرغ در مازندران /کمبود کالای اساسی در مازندران نداریم

معاون بازرگانی جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه هیچ‌کمبود کالای اساسی در مازندران نداریم، آخرین وضعیت تولید مرغ و دلالی گرانی این محصول را تشریح کرد.

سید محمد جعفری معاون بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با حرف‌آنلاین، درباره آخرین وضعیت تولید مرغ در مازندران ، اظهار داشت: استان مازندران با توجه به ظرفیت‌هایی مناسب تولید و رتبه‌های برتر در تولید گوشت مرغ،  دارای جايگاه ملی در تامین و تنظیم بازار گوشت مرغ در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه، مازندران حدود ۱۱ درصد گوشت سفید کشور را تولید می کند، افزود: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته حدود ۷ میلیون جوجه‌ریزی بیشتری داشتیم، یادآور شد: در برخی موارد در شش ماه نخست سال با افزایش تولید مواجه بودیم یعنی مرغی که باید ۵۰۸۰۰ تومان به فروش می‌رفت، کمتر از این میزان به فروش رفت که با دخالت دولت، بخش زیادی از این مرغ خریداری شد.

این مسئول عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال حدود ۱۲ هزار تن مرغ مازاد بر نیاز بازار را خریداری کردیم تا بازار بتواند خود را به قیمت مصوب نزدیک کند و به ضرر تولید کننده نباشد و نیز ذخیره استراتژیک مناسبی برای استان مازندران و نیز کشور حاصل شود.

 

علت افزایش قیمت مرغ در مازندران

معاون‌ بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران درباره دلیل افزایش رسمی قیمت مرغ نیز گفت: قیمت مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود که بر اساس درخواست‌ها و پیگیری‌های کارشناسی همکارانمان با هزینه تمام شده همخوانی نداشت، دولت قیمت مرغ را افزایش داده به طوری که قیمت برای فروشنده از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان رسید تا حمایتی برای تولیدکننده فراهم شود تا از این طریق بتواند هزینه‌های تولید را پوشش داده و انگیزه تولید را افزایش دهد.

سیاست دولت در تولید مرغ

معاون بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه دولت به جهت تهاتر، نهاده‌ها را برای مرغدار فراهم می‌کند، گفت: از مجموع خرید شش ماهه نخست امسال حدود ۱۵۰ .میلیارد ریال دولت بدهکار شد که در این تقابل تقریبا پرداخت شد.

این مسئول تامین نهاده را اطمینانی برای تولیدکننده به منظور ادامه روند تولید دانست و تصریح کرد:  در بخشی که دولت احساس کند که قیمت کاهش یافته و ممکن است به تولید کننده آسیب وارد شود، موضوع خرید از تولید کننده را پیگیری می‌کند و هر بخشی که قیمت و کمبود داشته باشیم دولت در ساختار اجرایی بحث توزیع را در پیش می‌گیرد.

جعفری یادآور شد: در طی دو ماه اخیر بیش از ۵۰۰ تن توزیع مرغ منجمد را استان مازندران انجام شد که با قیمت ۴۵ هزار تومان با یارانه دولت در محل سردخانه‌های استان مازندران به فروش می‌رفت و ۴۸ هزار تومان برای مصرف کننده بود.

وی گفت: این اطمینان را به مردم مازندران می‌دهیم که ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی همچون برنج و گندم شرایط مناسبی دارد و کمبودی در کالاهای اساسی مشاهده نمی شود.