عشق به حسین؛ میراث پدر

گروه اجتماعی: سه فرزند خانواده مداح حاج مرحوم محمود معلم‌کلایی مداح و نوحه‌خوان امام حسین (ع) و اهل بیت بوده و از دلدادگان راه عشق هستند، این خانواده یک شهید جوان نثار این انقلاب کردند، گفت‌وگوی حرف با اعضای این خانواده را در روزهای کرونایی می‌خوانید. دهه اول محرم هم گذشت شاید حال و هوای […]

گروه اجتماعی: سه فرزند خانواده مداح حاج مرحوم محمود معلم‌کلایی مداح و نوحه‌خوان امام حسین (ع) و اهل بیت بوده و از دلدادگان راه عشق هستند، این خانواده یک شهید جوان نثار این انقلاب کردند، گفت‌وگوی حرف با اعضای این خانواده را در روزهای کرونایی می‌خوانید.

دهه اول محرم هم گذشت شاید حال و هوای عزاداری برای برخی از تب و تاب افتاده باشد، اما هستند کسانی که از گذشته تاکنون به رسم خانواده دو ماه محرم و صفر را رخت عزا بر تن کرده و به سوگ می‌نشینند اما نه صرفا به مفهوم غم و اندوه…..

گاهی یک خانواده دلداده ارباب می‌شود، پدر به‌عنوان قهرمان مداح و نوحه‌خوان اهل بیت (ع)، مادر سرشار از مهر و محبت سید الشهدا (ع)، پسر ۲۰ ساله خود را در راه دین فدا میکنند و سه فرزند دیگر به نوحه‌خوانی و مداحی می‌پردازند…

حالا سالیان است که فرزندان بعد از فوت پدر و مادر، مداحی و نوحه‌خوانی را به رسم عادت و به واسطه ته صدایی که به یادگار مانده ادامه می‌دهند و در مکتب دوست ره دلدادگی در پیش می‌گیرند… 

خیلی دور نیست، در کوچه پس کوچه‌های شهرمان این روزها که استان حال و هوای کرونایی دارد، هر کدام از اعضای این خانواده در گوشه ای از اتاق خیره به عکس پدر، زیر لب نوحه عاشورایان را زمزمه می‌کنند و اشک می‌ریزند، برای اهل دل عزاداری از صبح روز تاسوعا تازه آغاز شده و تا محرمی دوباره ادامه دارد…

*مداحی، سنت خانوادگی

امیر معلم کلایی معروف به عباس متولد ۱۳۳۴ ساکن ساری و بازنشسته آموزش و پرورش، از مداحان برجسته ساری فرزند حاج محمود مداحو برادر شهید دانش‌آموز علی معلم‌کلایی، در گفت‌وگو با حرف می گوید: ورودم به مداحی به ایام نوجوانی برمی‌گردد از آنجایی که مرحوم پدرم خود از مداحان با اخلاص و ارداتمند اهل بیت (ع) بود، در این امر مقدس مشوقم شد.

وی می‌گوید: ما فرزندان آن محروم راهش را در پیش گرفتیم، بنده و برادرم آقا محمد و خواهرم مفتخر به مداحی هستیم، ناگفته نماند که ارادت و علاقه بی‌حد و مرز مادر و تشویق‌های بی‌دریغ ایشان تاثیر زیادی در این امر داشته است..

*یک شهید تقدیم انقلاب حسینی کردیم

معلم کلایی ضمن بیان یک شعر، عنوان می‌کند؛

“رحمت مادرم که مرا به مجلس تو برد

این شوق نوکری اثر شیر مادر است”

مطالبی را که بیان کردم ظاهر ماجرا است اما در باطن اگر لایق بوده باشم این لطف و عنایت حضرت حق بود که شامل حالمان شد، در هر صورت خرسندم که در یک خانواده مذهبی محب اهل بیت (ع) و یک شهید به نام “علی معلم کلایی ساروی” تقدیم انقلاب کردیم.

این مداح باتجربه با بیان اینکه در حال حاضر والدین و خواهر کوچک ما به رحمت خدا رفتند، خطاب به حضرت عشق، امام حسین (ع)، اظهار می‌کند؛ آری لطفی که تو کرده‌ای به من مادرم نکرد، ای مهربان‌تر از پدرو مادرم حسین (ع)..

*عشق به حسین‌(ع) حد و مرز ندارد

وی درمورد حال و هوای محرم امسال می‌گوید:علاقه به امام حسین (ع) حد و مرز ندارد ارتباط با ایشان هم صرفا به ایام محرم و صفر محدود نمی‌شود. چون در محرم و صفر واقعه شهادت و اسارت رقم خورد این دو ماه ویژگی‌های خاص خودش را دارد، ایام ابراز احساسات و اظهار عشق و علاقه به امام حسین (ع) با سبک و سیاق معمولی ساری و جاری بود که متاسفانه با یورش وحشیانه ویروس کرونا مواجه شد و سبک قبلی عزاداری‌ها شاید تغییر کرده باشد، ولی ذره ای در اخلاص و ارادت به ساحت مقدس آقا خللی وارد نشده بلکه از نظر بنده شعور حسینی جلوه زیباتری به خود گرفت.

*کرونا و رخ‌نمایی جلوه تازه از شعور حسینی

این مداح ساروی اضافه می‌کند؛ عشق و علاقه به امام حسین (ع) در ایام کرونایی در قالب‌های مختلف از حضور در میادین، امدادرسانی به نیازمندان، همکاری با مدافعان سلامت و غیره تجلی پیدا کرده است، این محبت امام حسین (ع) است که سراشر خیر و رحمت است.

 *نوحه‌خوان و میراث‌دار پدرم هستم 

در ادامه به گفت‌وگو با محمد معلم‌کلایی ۶۲ ساله برادر کوچک‌تر این مداح باتجربه می‌پردازیم و جویای حال و هوای حسینی این روزهای این خانواده محب اهل بیت (ع)  می‌شویم، می‌گوید؛ بنده از کودکی کم و بیش نوحه‌خوانی می‌کردم و گاهی هم مداحی، هر چه آموختم از پدر بود و بعدها برادرم را الگو قرار دادم. وی یادآور می‌شود: پدرم مامور شهربانی  بود و مداحی می‌کردند، در آن زمان تعداد مداحان محدود بود ولی پدرم با عشق و علاقه پای مداحی ایستاده بود، صدای رسایی داشت و به شعر علاقه زیادی داشت.

معلم کلایی با بیان اینکه برادرم را با عنوان پیشکسوت مداحی در مازندران می‌شناسند، ادامه می‌دهد: حاج عباس در مداحی سبک‌های جدیدی به‌وجود آورد، به‌خاطر دارم در دسته‌روی‌های بزرگ خیابان انقلاب میدان شهرداری ساری برای اولین بار نوحه ” نیزه‌ها یک طرف، سرها یک طرف” را با صوتی بی‌بدیل خواندند که با سبک و بیان خاصی همراه بود، همچنین توصیفی غنی به‌کار برده و منبرداری می‌کردند.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: خوشحالم که توانستم در این مسیر با پدر، برادر و خواهرم که راوی وقایع کربلا در جمع بانوان است همراه شوم، پیشنهادم به جوانان مداح و نوحه‌خوان فعال در این حوزه این است که همان سبک قدیمی را ادامه بدهند در الفاظ غلو و بزرگنمایی نکنند، مطالبی را که در شان و مقام امام حسین (ع) و یارانش است را بیان کنند، از زیاده‌گویی بپرهیزند و  از دل بخوانند، چرا که آن چیزی که از دل برآید بر دل نشیند…

گفتنی است؛ شهید دانش آموز علی معلم کلایی برادر این مداحان در ۱۱ دی ماه ۱۳۴۱ متولد و در دامن مریم ماه جهان و پدرش محمود بزرگ شد تحصیلات را تا مقطع متوسطه رشته بازرگانی ادامه داد، از دانش‌آموزان خوب در تحصیل و اخلاق بود، پس از عضویت در لشکر بسیج سپاه ۲۵ کربلا در جنوب در ۲۴ تیر ماه  سال ۱۳۶۱ در عملیات رمضان منطقه شلمچه به شهادت رسید و در آرامگاه ملامجدین ساری آرام گرفت.

متاسفانه خواهر کوچک این خانواده در سال جاری به دلیل ابتلا به کرونا جان به جان آفرین تسلیم گرفت و روحش به والدین و برادر بزرگوارش پیوست. به گزارش حرف؛ چهار عضو این خانواده متدین با در دل داشتن محبت اهل بیت (ع) مداح و یک عضو شهید در راه دین و انقلاب است، امروز با گذشت سال‌های سال هنوز چیزی از میزان دلدادگی اعضای این خانواده نسبت به اهل بیت (ع) به‌ویژه امام حسین (ع) و یارانش کم نشده و همچنان ادامه دارد.