طرح کارورزی گرفتار در بن بست بی رغبتی جامعه هدف

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی که مقرر بود بخشی از مشکل بیکاری و نیاز فارغ التحصیلان جویای کار به مهارت آموزی را رفع کند، در بن بست بی رغبتی جامعه هدف گرفتار شده است. طرح کارورزی به منظور آشنایی دانش آموختگان با بازار کار بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه از سوی دولت با ۲۵ […]

1

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی که مقرر بود بخشی از مشکل بیکاری و نیاز فارغ التحصیلان جویای کار به مهارت آموزی را رفع کند، در بن بست بی رغبتی جامعه هدف گرفتار شده است.

طرح کارورزی به منظور آشنایی دانش آموختگان با بازار کار بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه از سوی دولت با ۲۵ ماده و ۲۱ تبصره در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال در سال ۹۶ به تصویب رسید که مقرر شد طی اجرای قانون برنامه ششم توسعه عملیاتی شود.

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی زمینه انتقال دانش در فضای کسب و کار و انگیزه کارآفرینی را برای دانش آموختگان فراهم می کند چراکه در دانشگاه های کشور کسب مهارت همراه با دانش از تعادل و تناسب پایینی برخوردار است و این طرح می تواند باعث افزایش ارتباط بین دانش و مهارت برای دانش آموختگان باشد.

با اجرای طرح کارورزی استفاده از ظرفیت های مهارتی دانش دانش آموختگان در بنگاه های اقتصادی و واحدهای پذیرنده فراهم می شود و زمینه اشتغال پذیری دانش آموختگان بیکار افزایش یافته و موجب کاهش نرخ بیکاری در جامعه فارغ التحصیلان خواهد بود و همچنین باعث افزایش تولید و رقابت پذیری در واحد های پذیرنده می شود.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از معضلات امروز جامعه است و دغدغه اشتغال اهمیت اجرای طرح کارورزی در شهرستان هایی چون خمین که بیشترین نرخ بیکاری در استان مرکزی را به خود اختصاص داده، دوچندان می کند.

با این اوصاف شاهد آن هستیم که در نخستین سال اجرا، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکلاتی مواجه شده که از جمله آن باید به عدم استقبال دانش آموختگان از این طرح به دلایل مختلف اشاره کرد. این مسائل موجب شده که طرح مذکور بازدهی مطلوب و موردنظر را نداشته باشد و در حقیقت شاهد عدم بازدهی مطلوب آن باشیم.

*فقر مهارتی معضل اساسی جامعه کنونی است

امروز در جامعه با فقر مهارتی رو برو هستیم؛ فقر مهارتی مسئله مهمی در جامعه است و اگر بتوانیم این فقر را بر طرف کنیم کمک بزرگی در کنار اعتباراتی است که در این زمینه صورت گرفته است.در این میان  طرح کاج سه آیتم کارورزی، مشوق های بیمه ای و مهارت آموزی در محیط واقعی کارگاه را دارد. طرح کاج در تاریخ 25 بهمن ماه سال جاری توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همه استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است. مهمترین اهداف طرح کاج (کارورزی) آشنایی با محیط کار واقعی، حفظ و پایداری مشاغل خانگی، کمک به بنگاه های فعال اقتصادی، کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت، استفاده از ظرفیت و توان آموزشی، علمی بنگاه های اقتصادی است.

* پول‌پاشی اشتغال ایجاد نمی‌کند

همچنین معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه معتقدیم با تزریق پول و پرداخت تسهیلات، اشتغال ایجاد نمی‌شود، ادامه داد: در این زمینه محور فعالیت ما، ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ و محلی است.وی درباره نقدهای منتقدان به اجرای طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار گفت: در حال حاضر با جمعیت بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجهیم که هیچ مهارتی برای ورود به بازار کار ندارند؛ بنابراین بحث توانمندسازی و ارتقای سطح مهارتی این افراد را در قالب ارائه آموزش‌های مهارتی، تحت عنوان طرح کارورزی دنبال کردیم؛ سیاستی که در دنیا نیز تجربه شده و مورد پذیرش کشورهای توسعه‌یافته نیز است.

*کارورزی؛ تجربه موفق در دنیا برای ارتقای مهارت

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: در قالب طرح کارورزی، سیاست نخست ما ارتقای سطح مهارتی شغل‌ اولی‌های بیکار دارای تحصیلات دانشگاهی و در وهله دوم، اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای کارفرمایان به منظور جذب این افراد است؛ ضمن اینکه در طول دوره کارورزی که ۶ ماه تعیین شده، مبلغی به عنوان کمک هزینه آموزشی به فرد کارورز از سوی دولت پرداخت می‌شود. بنابراین با اجرای این طرح، سطح مهارت‌آموزی در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت تقویت می‌شود.منصوری همچنین با انتقاد از برخی منتقدان مبنی بر استثمار نیروی کار با اجرای طرح کارورزی گفت: تعجب می‌کنم برخی این پالس‌های منفی را به جامعه تزریق می‌کنند، درحالی‌که با اجرای این طرح، به توسعه مهارت فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت کمک می‌کنیم.