طرحی برای تعامل کودک و محیط اطراف

گروه اجتماعی_عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و برنده دوره سی‌ونهم جایزه انجمن معماری جهانی اظهار کرد: خرسندم که با رای هیات داوران جشنواره، جایزه سی‌و‌نهمین دوره انجمن معماری جهانی World Architecture Awards را دریافت کردم. محسن موسوی در گفتگوی اختصاصی با حرف مازندران افزود: طراحی این پروژه توسط تیمی با راهنمایی […]

گروه اجتماعی_عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و برنده دوره سی‌ونهم جایزه انجمن معماری جهانی اظهار کرد: خرسندم که با رای هیات داوران جشنواره، جایزه سی‌و‌نهمین دوره انجمن معماری جهانی World Architecture Awards را دریافت کردم.
محسن موسوی در گفتگوی اختصاصی با حرف مازندران افزود: طراحی این پروژه توسط تیمی با راهنمایی اینجانب و دکتر محسن کافی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ مازندران و دانشگاه تهران و محسن خیرمند پاریزی، سجاد خیرمند پاریزی، ایلیا قنبری، سیدمحمدحسین رحمتی، بهاره دهاقین، هانیه لطفی‌پور و زهرا ابراهیمی انجام شد.
وی یادآور شد: در این دوره، طرح‌ها توسط محققان از سراسر دنیا به مسابقه world Architecture awards ارسال و پس از داوری، طرح‌های برنده در سایت World Architecture Community Awards اعلام شد.

*باغ‌های شفابخش و پاسخ به نیازهای پرتنش جامعه
موسوی با اشاره به جزییاتی از این طرح موفق، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش شهرنشینی و فاصله ایجادشده با طبیعت، بیماری‌های جسمی و روحی برای تمامی گروه‌های سنی به‌ویژه کودکان ایجاد شدع و به‌همین دلیل، باغ‌های شفابخش به یکی از نیازهای زندگی پرتنش جامعه امروزی تبدیل شد.
عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران ادامه داد: این باغ‌ها بستری برای تعامل انسان به‌ویژه کودکان با محیط اطراف و درگیرکردن حواس مختلف است که خلاقیتش را برمی‌انگیزد و با کسب تجربه، جانداران و هم‌نوعان، آماده ورود به مراحل بعدی زندگی می‌شود.
برنده دوره سی‌ونهم جایزه انجمن معماری جهانی، تصریح کرد: این طرح پس از مطالعه دقیق در مورد باغ‌های شفابخش، به‌دنبال طراحی فضاهایی متناسب خواسته‌های کودکان در کنار ارتقای سلامت، آموزش و آماده‌سازی آنان برای مراحل بعدی زندگی با توجه به اصول و قوانین مربوطه است.

*طرحی برای آینده کودکان
وی گفت: فعالیت و بازی کودکان در باغ‌ شفابخش، برقراری ارتباط، همکاری و مشارکت در فعالیت‌های جمعی و آموزش موارد درسی و غیر درسی در هر بخش مورد توجه و سپس طراحی شد.موسوی عنوان کرد: زمانی که یک کودک شروع به فعالیت می‌کند متوجه می‌شود که فعالیتش بر محیط تاثیر می‌گذارد و از این موضوع می‌آموزد که هر فعالیتی انجام دهد نتیجه‌ای به همراه دارد، این موضوع در ذهن او نقش می‌بندد که در آینده به او کمک خواهد کرد.این فعال دانشگاهی، اظهار کرد: والدین از مشاهده بازی‌کردن و آموختن کودک خود لذت می‌برند و این موضوع در طراحی این فضا مورد توجه قرار گرفته است، زندگی یک فعالیت جمعی است، طراحی فضای جمعی این فرصت را برای کودکان ایجاد کرده است.

*توجه به ایجاد فضای امن در برابر کووید
برنده دوره سی‌ونهم جایزه انجمن معماری جهانی، خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا و فراگیرشدن آن، اصول جدید در طراحی فضایی ایجاد خواهد شد این تیم پس از همه‌گیری بیماری طراحی‌هایی در این زمینه انجام داده تا موجب جلوگیری از شیوع بیماری در کنار فعالیت و حضور کاربران در اماکن شهری با کمترین خطر شود.
موسوی افزود: چالش اصلی پس از بیماری، حضور بدون استرس در فضاهای عمومی، انجام تعاملات اجتماعی و استفاده حداکثری از امکانات شهری است که میتوانیم فضای امن در برابر ویروس را به شهری امن در برابر ویروس‎ها تبدیل کنیم.
این فعال دانشگاهی ادامه داد: به کمک نرم‌افزارهای مربوطه به طرحی هوشمند و پاسخگو با نزدیک‌شدن کاربر به فضا با توجه به حسگرها، لامپ‌ها روشن و با خروج از محدوده هر دستگاه، دستگاه قبلی غیرفعال و دستگاه بعدی فعال می‌شود که علاوه بر ضدعفونی‌کردن فضا و کاربران، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.

*پاک‌سازی و جذب آلاینده‌ها به وسیله گیاهان
موسوی یادآور شد: برای اینکه عمل ضدعفونی‌کردن و نابودکردن ویروس‌ها به درستی انجام شود، در بخش‌های مرزی محدوده‌ها در کف‌سازی تابش از کف به بالا و به صورت زاویه‌دار را در نظر گرفتیم، هم‌چنین با این کار فهم کاربر از مرزبندی‌ها و ورود به فضاهای امن نیز بیشتر می‌شود.
عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران همچنین بیان کرد: در طراحی پارک محله، مشاهده عبور افراد محلی از مسیرهایی که با گذشت زمان و تجربه شخصی افراد ایجاد شده، در اولویت است که به وسیله مشاهده قبل از ورود به طراحی، این اطلاعات در طراحی مورد استفاده قرار گرفته است.
برنده دوره سی‌ونهم جایزه انجمن معماری جهانی گفت: پاک‌سازی و جذب آلاینده‌ها به‌وسیله گیاهان و گل‌جای‌های مبلمان‌های طراحی‌شده، سایه‌اندازی، ایجاد رطوبت، معطرکردن فضا، خواص دارویی و تنفس در کنار گیاهان، بخشی از نوآوری‌های این طراحی است.
وی با بیان اینکه شهر فضایی فقط برای انسان‌ها نیست، ادامه داد: طراحی فضایی برای حیوانات و پرندگان می‌تواند حس خوبی برای کاربران ایجاد کند، همچنین سالمندان و افراد با محدودیت‌های حرکتی و حسی این حق را دارند تا در کنار کودکان خود از امکانات شهری استفاده کنند.
موسوی در پایان اظهار کرد: افراد با توجه به ویژگی‌های شخصی تصمیم می‌گیرد در فضاهای اجتماع‌پذیر و یا خلوت قرار بگیرد، باید توجه کرد که طراحی ما نباید آن‌ها را محدود کند، با توجه به نیاز کودکان به امنیت در فضا یکی از اصول مهم در طراحی این مجموعه توجه به CPTED بوده است.