صنعتی سازی ایده های علمی در مراکز رشد بسیج

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران 10 درصد طرح های مورد حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران را صنعتی دانست و خاطر نشان کرد: 20 طرح و ایده حمایت شده در مراکز رشد بسیج، صنعتی شده و وارد بازار کار شدند سال آینده نیز 10 طرح دیگر صنعتی و وارد بازار […]

2
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران 10 درصد طرح های مورد حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران را صنعتی دانست و خاطر نشان کرد: 20 طرح و ایده حمایت شده در مراکز رشد بسیج، صنعتی شده و وارد بازار کار شدند سال آینده نیز 10 طرح دیگر صنعتی و وارد بازار کار می شود.
به گزارش حرف، محمدهادی موذن حمایت از شرکت های دانش بنیان، ثروت آفرینی ایده ها، ابتکارات دانش پژوهان و کلیه مبتکران استان، گسترش علم و فناوری، محور شدن علم و فناوری، ایجاد شغل های مبتنی بر ایده و فناوری و افکار نو را از اهداف بنیادین این سازمان برشمرد و اظهار کرد: تمام این اهداف در جهت رسیدن به چشم انداز 1404 و سند بنیادین علمی است تا نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان اولین کشور و در آینده به عنوان طراز علمی دنیا شناخته شود.
موذن در مورد اعضای سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران گفت: 1800 نفر از نخبگان استان عضو بسیج علمی هستند که در 6 کارگروه تخصصی مکانیک، فیزیک، شیمی، الکترونیک، هواو فضا و تجهیزات پزشکی سازماندهی شدند.
وی با بیان اینکه در امسال400 نفر از اعضا از طریق 21 پایگاه علمی موجود در سراسر استان جذب سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران شدند، تصریح کرد: امسال از 75 طرح و ابتکار درجه یک علمی حمایت مالی و معنوی کردیم.
موذن با بیان اینکه بیش از 50 درصد طرح های علمی که توسط نخبگان استانی به سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران ارائه می شوند قابلیت تبدیل شدن به شرکت های دانش بنیان را دارند، تصریح کرد: نیمی از طرح های ارائه شده پس از طی مراحل داوری می توانند به سمت تشکیل شرکت های دانش بنیان بروند.
وی داوری طرح های علمی ارائه شده به سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران را توسط استادان عضو هیئت علمی دانشگاه دانست و اظهار کرد: طرح ها پس از دریافت به صورت قالب از پیش تعیین شده برای داوری ارجاع داده می شوند، از سه داور نخبه برای داوری طرح ها استفاده می کنیم.
* شروط سه گانه پذیرش طرح های علمی در مراکز رشد بسیج
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران در ادامه تصریح کرد: طرح ها برای اینکه از حمایت های بسیج علمی بهره مند شوند باید نوآورانه و برای اولین بار در ایران باشند، قابلیت تجاری سازی داشته باشند و ناظربر حل یک مشکل یا موضوع باشند.وی بیان اینکه طرح های دارای این سه شرط که بازار پسند نیز هستند به مراکز رشد سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران معرفی می شوند، اظهار کرد: طرح ها پس از داوری ایده به مراکز رشد برای داوری صنعتی ارجاع داده می شوند. موذن طرح صنعتی یا بازارپسند را طرحی دانست که بتواند در بازار جایگاه خودش را پیدا کند و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی موجود در داخل کشور باشد. وی با بیان اینکه اگر طرح قابلیت صنعتی شدن داشته باشد توسط بسیج علمی برای حمایت به ادارات مختلف معرفی می شوند، خاطر نشان کرد: ادارات موظف به خرید کالاهای ایرانی هستند از این رو باید محصولات تولیدی مراکز رشد را خریداری کنند. این مسئول طرح های بومی را دارای عملکرد بهتری نسبت به مدل های خارجی مشابه دانست و اظهار کرد: بسیاری از دستگاه های خارجی متناسب با زیست بوم همان کشورها طراحی شده است، شرکت های دانش بنیان ایرانی در منطقه رقیب ندارند و بسیاری از طرح های علمی ظرفیت صنعتی شدن دارند.
موذن با بیان اینکه برخی از طرح های صنعتی حمایت شده در مراکز رشد سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران در مراکزی همچون بیمارستان ها، واحدهای تولیدی، شرکت های بزرگ خودروسازی کشورو نیروگاه های برق در حال اجرا هستند، اظهار کرد: طرح ها در مراکز رشد بسیج پرورش یافته و وارد بازار می شوند و بسیاری از این طرح ها به دلیل اینکه قابلیت رقابت داشتند توانستند بازار را به دست آورند.